Ohlédnutí před novým ročníkem karlovarské pěvecké soutěže

  1. 1
  2. 2

Prologem k hlavní soutěži byly stejně jako v předchozím ročníku jednokolové Operní naděje, prezentující současný pěvecký teenage. Věřme, že se tato stále ještě poměrně čerstvá a odvážná novinka stane trvalou a respektovanou součástí karlovarské pěvecké soutěže jako takové. Hlavní či takzvaná velká soutěž probíhala opět tradičně ve třech kategoriích – Junior pro pěvce do 25 let, Opera pro pěvce do 35 let a Píseň pro mladé pěvecké interprety komorní tvorby do 35 let. Všechny tři kategorie běžely dle známého střídavého scénáře a porota si zejména v prvních kolech Juniora a Opery přišla na své – například během sobotního prvního kola kategorie Junior vyslechla za jediný den od čtyřiceti pěvců celkem sto dvacet pěveckých čísel! O průběhu závěrečného galavečera a výsledcích se dočtete zde.

Stejně jako jsou takové soutěžní dny pro porotu mimořádným a ovšem i dosti náročným uměleckým zážitkem, byly také tentokrát díky vyhlášené pohostinnosti pana ředitele Ježka obědy poroty – konané každý den v jiné vyhlášené místní restauraci – mimořádnými a obdobně náročnými zážitky gastronomickými. Nechyběla ani jako vždy – ale to ještě asi po padesáté nebylo – slavná čtvrteční kachna v Richmondu, prubířský kámen každého porotce, neboť toto kvalitou i kvantitou vynikající menu těsně předchází finálovému kolu v městském divadle a tam je třeba mít zcela jasnou hlavu a odpočaté smysly, neboť v soutěži již jde opravdu o všechno. Pan ředitel však dobře ví, kdo je schopen takový úkol zvládnout, a proto také většina poroty zůstává každoročně neměnná…

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka Karlovy Vary - ilustrační foto (foto archiv MPS Antonína Dvořáka Karlovy Vary)
Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka Karlovy Vary (foto archiv MPS Antonína Dvořáka Karlovy Vary)

Pravidelný a tradiční program toho či onoho druhu ale porotu nikdy nezavede do nudné jednotvárnosti, a to bezpochyby především díky soutěžícím, jejichž skladba je rok co rok jiná. Proto je také celkový dojem ze soutěže každý rok – a teď už zase mluvme vážně – při bližším pohledu odlišný. V roce 2014 to například po finálovém kole vypadalo, že domácí český pěvecký dorost stagnuje a v zahraniční konkurenci nemá příliš šancí (více o tomto ročníku se dozvíte zde). Loňský jubilejní padesátý ročník soutěže však přinesl zprávu přímo opačnou: kde se vzala, tu se vzala skupina skvělých mladých českých zpěvaček a zpěváků – pokud mohu sám za sebe jmenovat konkrétně: Veronika Holbová, Tereza Hořejšová, Lucie Kaňková, Boris Prýgl, Roman Hoza, Lukáš Bařák a několik dalších. A tato zpráva v sobě navíc nesla ještě jednu pozitivní skutečnost: až do nejvyšších pater soutěže, přímo na přední místa v ní se dostali mladí muži (vesměs barytoni), o něž bývá ve světě české opery často nouze. Ještě kdyby nám Pánbůh nadělil více dobrých domácích tenorů. Víme, jak se jich z českého hudebního genofondu rodí málo… Ale kdo ví, třeba se jich dočkáme zrovna letos. A když ne letos, žádné strachy, každý rok je pěvecká soutěž v Karlových Varech – přes všechnu tu úctyhodnou tradici a stabilitu – v něčem podstatném jiná, a proto tolik přitažlivá.

Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka Karlovy Vary - ilustrační foto (foto archiv MPS Antonína Dvořáka Karlovy Vary)
Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka Karlovy Vary (foto archiv MPS Antonína Dvořáka Karlovy Vary)


www.singingcompetition.eu

Autor je šéfdramaturgem Opery Národního divadla a Státní opery v Praze

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat