Ušlechtilost, něha, procítěnost. Před 35 lety zemřela sopranistka Ludmila Červinková

  1. 1
  2. 2

Diváci mohli její umění obdivovat ve smetanovských rolích, především v Anežce ve Dvou vdovách, Vendulce v Hubičce anebo skvělé Krasavě v Libuši, v níž posléze v řadě repríz ztvárnila i titulní roli. Půvabná Mařenka se později proměnila ve výbornou představitelku Ludmily, v níž vystupovala až do poloviny šedesátých let. Podobně dřívější Rusalka se stala démonickou Cizí kněžnou, v níž slavila úspěch v mnoha desítkách repríz. V Jakobínu byla citlivou Julií, v Čertovi a Káče pyšnou Kněžnou, k jejím znamenitým rolím patřila i Kněžna v dnes už téměř zapomenutém Šelmovi sedlákovi.Antonín Dvořák: Šelma sedlák - Ludmila Červinková (Kněžna) - ND Praha 1949 (Foto Jaromír Heinrich)V Národním se znovu setkala i s rolí Armidy. Z jejích dalších postav v českém repertoáru jmenujme Mirandu ve Fibichově Bouři a titulní roli v jeho opeře Hedy, Kateřinu v Kovařovicových Psohlavcích, Silvanu ve Foersterově Dědově odkazu, ale především Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni a titulní roli v Kátě Kabanové, za jejíž ztvárnění obdržela v roce 1948 Sukovu cenu Hlavního města Prahy.Leoš Janáček: Káťa Kabanová - Ludmila Červinková (Katěrina), Věra Krilová (Varvara) - ND Praha 1957 (Foto Jaromír Svoboda)V těchto postavách, stejně jako v titulní roli Burianovy Maryši, kterou zpívala a hrála při prvním uvedení této opery v Národním divadle v roce 1945, mohla plně projevit všechny nuance propojení precizní pěvecké a herecké složky této složité role.

Ze špičkových rolí klasického světového operního odkazu, v nichž Ludmila Červinková účinkovala na scénách Národního divadla, připomeňme Alžbětu ve Verdiho Donu Carlosovi a Amelii v Maškarním plesu, titulní hrdinku v Pucciniho Tosce, Santuzzu v Mascagniho Sedláku kavalírovi či wagnerovské hrdinky Venuši v Tannhäuserovi a Sentu v Bludném Holanďanovi.Evženu Oněginovi se někdejší roztoužená Taťána proměnila v rozvážnou Larinu.

V závěrečné fázi svého působení vystupovala v premiérách oper slovenských autorů, v Cikkerově Vzkříšení a v Suchoňově Krútňavě – role Zalčičky v této opeře byla poslední, kterou Ludmila Červinková v Národním divadle nastudovala. Naposledy vystoupila na jevišti naší první operní scény v roli Lariny v Čajkovského Evženu Oněginovi 5. února 1968.Petr Iljič Čajkovskij: Evžen Oněgin - Ludmila Červinková (Larina) - ND Praha (Foto Jaromír Svoboda)

Hlas Ludmily Červinkové je zaznamenán na reprezentativních nahrávkách klasických českých operních děl, jako jsou Prodaná nevěsta, Hubička, Libuše či Rusalka, v hudebním nastudování Jaroslava Krombholce a Zdeňka Chalabaly.

Po léta vyučovala na Akademii múzických umění v Praze. Mezi její úspěšné žákyně patří například sopranistka Antonie Denygrová.

Ludmila Červinková zemřela v Praze 16. září 1980.

Foto archiv ND / Josef Heinrich, Jaromír Svoboda

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Pametnik

Prvním šéfem liberecké opery od sezóny 1945/46 byl Milan Zuna. Jaromír Žid ho nahradil za rok.