Týden s hudbou
Co přinese tento týden
Zahraničí
V průběhu sedmi říjnových dní (20. – 26. října) bude znít Banskou Bystricí hudba scénických a koncertních vystoupení, se kterými přichází další ročník festivalu Operalia Banská Bystrica 2017. Úvodním představením festivalu bude premiérová inscenace domovské banskobystrické operní scény, Verdiho La Traviata v pátek 20. října. Hudebního nastudování se ujal italský dirigent Lorenzo Tazzieri, režií byla pověřena Dana Dinková. Recenzi představení přineseme na našich stránkách.
Praha
Nadační fond Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové ve spolupráci s Českou filharmonií, Mezinárodním hudebním festivalem Pražské jaro a Akademií múzických umění pořádá v pondělí 16. října ve Dvořákově síni Rudolfina koncert k poctě Zuzany Růžičkové. Díla Johanna Sebastiana Bacha a Viktora Kalabise zahrají pokračovatelé a bývalí žáci Zuzany Růžičkové, cembalistka Monika Knoblochová, varhaník Jaroslav Tůma a cembalista Mahan Esfahani.
V úterý 17. října vstupuje do své druhé sezony donátorská abonentní řada PKF – Prague Philharmonia Lobkowicz abonmá. Tato koncertní řada, která vznikla v úzké spolupráci s rodinou Lobkowiczů, chce představit virtuozitu hráčů PKF – Prague Philharmonia ve spolupráci s výjimečnými zahraničními sólisty. Na prvním večeru této sezony se jako domácí sólista a zároveň umělecký vedoucí orchestru představí koncertní mistr PKF – Prague Philharmonia Jan Fišer, zahraničním hostem bude sólokontrabasista Vídeňské filharmonie Ödön Rácz. Dramaturgie večera v magickém prostředí Lobkowiczkého paláce kombinuje díla Antonia Rosettiho, Giovanniho Bottesiniho a Wolfganga Amadea Mozarta.
Vítězka Mezinárodní houslové soutěže Pražského jara 2017 Olga Šroubková bude hlavní protagonistkou dalšího koncertu komorní hudby, kterým pokračuje v úterý 17. října v Sále Martinů Hudební fakulty AMU sezona Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt Praha. V dílech Johannese Brahmse, Antonína Dvořáka, Henrika Wieniawského a Ludwiga van Beethovena se dále představí klavírista Miroslav Sekera a violoncellista Eduard Šístek.
V úterý 17. října nabídne Festival hudebního divadla Opera představení domovského souboru, Opery Národního divadla, která si pro svoji reprezentaci na přehlídce vybrala operu Juliette (Snář) Bohuslava Martinů. Sbor a orchestr Národního divadla povede Jaroslav Kyzlink. Festivalový víkend bude patřit menším operním studiím. V sobotu 21. října se v Českém muzeu hudby pod dirigentským a režijním vedením Tomáše Hanzlíka představí se svým nastudováním Hasseho opery La Semele Ensemble Damian. Poprvé se na přehlídce představí Opera studio Praha se svým projektem Anne, beze strachu hledět na nebe. Inscenace, kterou budou diváci moci zhlédnout v neděli 22. října v Divadle DISK, kombinuje zdánlivě nekombinovatelné umělecké žánry – operu (Deník Anny Frankové Grigorije Frida) a pantomimu (Kuchyňská revue Bohuslava Martinů). Nastudování díla se po režijní stránce ujal režisér Armand Deladoëy, dirigentem večera bude Sébastien Bagnoud. Na všech představeních tohoto týdne bude mít Opera Plus opět své recenzenty, hodnocení festivalového představení z minulého týdne (Händelova Alcina v provedení košické opery) najdete zde.
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se svým šéfdirigentem Pietari Inkinenem uvede ve středu 18. a ve čtvrtek 19. října chorální symfonii Kullervo Jeana Sibelia. Pro českou premiéru příběhu mladého chlapce Kullerva z eposu Kalevala si Inkinen přizval finské sólisty: Jormu Kalervu Hynninena (tenor) a Johanny Rusanen (soprán) a finský sbor. Hodnocení koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách.
V rámci cyklu Nové horizonty Symfonického orchestru českého rozhlasu bude mít ve středu 18. října ve Foru Karlín premiéru společný muzikálový projekt, s nímž přichází basbarytonista Adam Plachetka a dirigent Tomáš Netopil. Skladby muzikálových velikánů George Gershwina, Richarda Rodgerse, Leonarda Bernsteina, Andrewa Lloyda Webbera a dalších získají ve většině případů novou instrumentaci, která dá patřičný prostor hudebnímu vyznění symfonického orchestru. Z koncertu chystáme recenzi.
Pro zahájení sezony ve čtvrtek 19. a v pátek 20. října ve Dvořákově síni si Česká filharmonie přizvala ke spolupráci světovou houslovou hvězdu Leonidase Kavakose. Řecký houslista a dirigent, pravidelný sólista Berlínských či Vídeňských filharmoniků předvede své umění v Koncertu pro housle a orchestr č. 1 Dmitrije Šostakoviče. Dramaturgii koncertu doplní Mahlerova Čtvrtá symfonie, v níž se sopránového partu na slova básně z Chlapcova kouzelného rohu ujme Marta Reichelová. Českou filharmonii bude po oba večery řídit Jakub Hrůša. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.
Po roční odmlce zavítá do Prahy od 20. října do 9. listopadu festival Struny podzimu. Program dvacátého prvního ročníku otevře v pátek 20. října ve Foru Karlín pětičlenný irsko-americký ansámbl The Gloaming, v jehož repertoáru se nápěvy či texty z prastarých irských tradic potkávají se soudobou hudbou, tradiční přístup s experimentem, s vlivy jazzu a alternativní folkové scény. Reflexi koncertu si budete moci přečíst na našem portálu. Kdo chce zažít budoucnost hiphopu anebo se oprostit od toho, co pokládá za hiphop, nesmí chybět na letošním koncertu Shabazz Palaces v neděli 22. října v Divadle Archa. Poetické, někdy až mystické texty tohoto amerického hiphopového dua se pojí s propracovanou elektronikou, africkými perkusemi a přídechem jazzu.
Na pátek 20. října naplánovalo Národní divadlo premiéru baletního představení s názvem Timeless. První část baletu, pojmenovaná podle díla Petra Iljiče Čajkovského Serenáda, je jedním z nejvěhlasnějších mistrovských děl klasického baletního repertoáru dvacátého století a slouží jako příklad jedinečné výrazové techniky slavného rusko-amerického choreografa George Balanchina. Autorem choreografie druhé části večera na hudbu Fryderyka Chopina Separate Knots je izraelský choreograf Emanuel Gat. Trojdílný balet uzavře choreografie Svěcení jara na hudbu Igora Stravinského, kterou vytvořil pro Bavorský státní balet v roce 1974 choreograf Glen Tetley. Hodnocení baletní premiéry si budete moci přečíst na našich stránkách.
Po turné Pučchonské filharmonie před třemi lety přijíždí do Prahy další přední jihokorejské těleso. Kwangdžský symfonický orchestr spolu s rakouským klavíristou Gottliebem Wallischem představí v neděli 22. října ve Smetanově síni Obecního domu Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert a v druhé části večera Čajkovského Symfonii č. 4. Program otevře Fantazie na Arirang, krátká skladba, jejíž melodie platí za neoficiální korejskou hymnu a pod jejíž orchestrací je podepsán severokorejský skladatel Čoj Sung-hwan.
Rekviem za nekonečno – taneční příběh o dotýkání se otázek, které leží mezi koncem a začátkem života, a možná i dál – bude mít premiéru v neděli 22. října v Divadle na Vinohradech. Osm sólistů Pražského komorního baletu ztvární na části Dvořákova Rekviem choreografii Tomáše Rychetského. Večer doplní dvě kratší choreografie Pražského komorního baletu: černá taneční groteska na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea Havran nesoucí název Chvilka POEzie v choreografii Marka Svobodníka na hudbu Jaroslava Ježka a Bedřicha Nikodéma a intimní niterná miniatura pro jednoho muže a tři ženy s názvem Nevyřčené ticho, k jejímuž vytvoření inspirovala choreografa Tomáše Rychetského klavírní sonáta Leoše Janáčka „Z ulice“. Z představení chystáme recenzi.
V neděli 22. října vyhlásí v Národním divadle portál Opera Plus favority letošního čtenářského hlasování o nejúspěšnějších zpěvácích uplynulé sezony a předá jim svoje Výroční ceny. Nominovány byly za svoje pěvecké a herecké výkony na českých a moravských scénách tři desítky pěvců z Česka i ze zahraničí (kompletní seznam najdete zde), čtenáři Opery Plus o nich hlasovali od začátku září. Podrobnou zprávu o letošních vítězích přineseme na našich stránkách.
Regiony
Předposlední opera Giuseppe Verdiho o benátském mouřenínovi Otello bude mít svoji premiéru ve čtvrtek 19. října na prknech Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Soubor Národního divadla moravskoslezského v čele s dirigentem Jakubem Kleckerem ji nastudoval v italském originále, režie se ujal Ivan Krejčí. Hodnocení premiéry si budete moci přečíst na našich stránkách.
Festival Lípa Musica pokračuje tento týden jedním koncertem. Českolipské Centrum textilního tisku rozehraje po flamenkových kytarách ve čtvrtek 19. října rozverný i dojímavý Harlekýn. Unikátního provedení avantgardní hudebně-pantomimické skladby Harlekýn pro sólový klarinet, jejímž autorem je německý skladatel Karlheinz Stockhausen a již hrají pro její náročnost jen čtyři interpreti na celém světě, se ujme jeden z nich, klarinetista Karel Dohnal. Ohlasy na festivalové koncerty minulého týdne (Barocco sempre giovane, Bennewitzovo kvarteto) najdete na našem portálu.
Na pátek 20. října naplánovalo Národní divadlo Brno první operní premiéru této sezony, komickou operu Gaetana Donizettiho Nápoj lásky. Výpravnou kostýmní inscenaci v italském originále, která bude uváděna v Mahenově divadle, připravuje režisérka Magdalena Švecová. V hlavní mužské roli se v Brně představí Ondřej Koplík v alternaci s Josém Manuelem. Na úlohu Adiny se připravují Kateřina Kněžíková s Andreou Širokou. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.
Po dvanácti letech se na repertoár Jihočeského divadla vrací jedna z nejslavnějších operních hrdinek všech dob, Violetta Valéry. Premiéra Verdiho opery La Traviata se odehraje v pátek 20. října Domě kultury Metropol, sbor a orchestr Jihočeského divadla bude řídit Mario De Rose. V režii a choreografii Veroniky Poldauf Riedlbauchové vystoupí v hlavní roli jako host sopranistka Marie Fajtová v alternaci s Marií Bisso. Recenzi inscenace připravujeme.
V sobotu 21. října rozezní festival Moravský podzim doslova celé Brno, a to díky Symfonii sirén, údajně nejhlasitější skladbě v dějinách. Do rekonstrukce hlukového spektáklu Arsenije Avraamova, původně uvedeného v roce 1922 v Baku, se zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, dělostřelci, fanoušci hokejové Komety a parní lokomotiva. K realizaci Avraamovova konceptu jsou přizváni němečtí režiséři Andreas Ammer a FM Einheit, jimž jsou podobné eventy velmi blízké, dále divadelní dramaturg Lukáš Jiřička a režisér Matyáš Dlab, na provedení se bude podílet široká škála nejrůznějších brněnských subjektů. Epicentrem provedení bude brněnské Výstaviště. Nezvyklé dílo se od doby svého uvedení dočkalo několika pokusů o rekonstrukci, ten brněnský je zatím nejambicióznější. Z koncertu chystáme fotoreportáž a recenzi, ohlasy na festivalové dění minulého týdne najdete na našich stránkách (Musica Invictissima).
Předposlední koncert Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka bude hostit zámek v Novém Městě nad Metují. V neděli 22. října zde barytonista Richard Novák a klavírista Jaroslav Šaroun provedou písně Václava Jana Tomáška, Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Bohuslava Martinů, Davida Rejchrta a Jaroslava Křičky.
V neděli 22. října bude mít ve Slezském divadle v Opavě premiéru poslední Verdiho opera na námět Veselých paniček windsorských Williama Shakespeara Falstaff. Operu spolu s orchestrem a sborem Slezského divadla Opava nastudoval dirigent Marek Šedivý, autorem režijní koncepce je Lubor Cukr. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Moskevské Velké divadlo a newyorská Metropolitní opera se dohodly na společném nastudování tří oper, v nichž se hlavní ženské role zhostí ruská operní hvězda Anna Netrebko. Na tiskové konferenci v Moskvě to v pondělí oznámili ředitelé obou operních domů Vladimir Urin a Peter Gelb. Ruská sopranistka se představí v Aidě Giuseppe Verdiho, v Salome Richarda Strausse a v Lohengrinovi Richarda Wagnera. Koprodukční spolupráce dvou slavných souborů, plánovaná na léta 2019-2022, se uskuteční poprvé. Podrobněji jsme informovali zde.
Minulý týden se uzavřel 53. ročník Bratislavských hudebních slavností. Festival nabídl ve svém závěru několik mimořádných koncertů. V pondělí 9. října to byl v koncertní síni Slovenské filharmonie operní recitál amerického tenoristy Lawrence Brownleeho, který jsme zhodnotili zde. Ve čtvrtek 12. října se na stejném pódiu představil komorní orchestr Kremerata Baltica s programem z děl Josepha Haydna, Wolfganga Amadea Mozarta, Bély Bartóka a Dmitrije Šostakoviče (recenzi najdete zde), v sobotu na festivalu vystoupil Orchestr Mariinského divadla z Petrohradu, který vedl Valery Gergiev (recenzovali jsme zde). Festival vyvrcholil v neděli 15. října francouzsko-ruským programem (Debussyho Ibéria a Fantazie pro klavír a orchestr a Prokofjevova kantáta Alexandr Něvský). Slovenskou filharmonii a Slovenský filharmonický sbor řídil Juraj Valčuha. Ze závěrečného koncertu recenzi chystáme.
Koncertem ve městě Tchaj-pej v úterý 10. října završila Česká filharmonie své asijské turné, na které se vydala koncem září. Zavítala při něm do Jižní Koreje, Japonska a na Tchaj-wan, kde absolvovala celkem deset koncertů spolu s dirigentem Petrem Altrichterem, violoncellisty Isangem Endersem a Jean-Guihenem Queyrasem a klavíristkou Alice Sarou Ott. Fotogalerie ze zájezdu je ke zhlédnutí zde.
V Aalto-Musiktheater v německém Essenu uvedli v sobotu večer premiéru nové inscenace opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta. Hudebního nastudování se ujal Tomáš Netopil, který tu působí už pátou sezonu jako generální hudební ředitel a zároveň šéfuje Essenské filharmonii. Pod režijní koncepcí jsou podepsáni Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, tvořící tandem SKUTR, roli Jeníka ztvárnil český tenorista Richard Samek. Předpremiérový rozhovor s ním jsme přinesli zde.
Praha
Novým šéfdirigentem České filharmonie bude americký dirigent ruského původu Semjon Byčkov. Vedení filharmonie představí nového šéfdirigenta na tiskové konferenci v pondělí 16. října, kdy s ním bude také podepsána smlouva. Čtyřiašedesátiletý Byčkov je od minulé sezony jedním z hostujících dirigentů ČF. Stal se také uměleckým ředitelem Čajkovského projektu, který zahrnuje nahrávání všech symfonií ruského skladatele pro firmu Decca.
PKF – Prague Philharmonia zahájila minulý týden své dva tradiční cykly. Podtitul Nekonečné obzory 21. století nese letošní, třináctá sezona cyklu soudobé hudby Krása dneška, který zahájil autorský večer Zdenka Merty v úterý 10. října v Experimentálním prostoru NoD v Dlouhé ulici. V sobotu 14. října dopoledne ožili ve Dvořákově síni Rudolfina opět skřítci Šíma a Lupi, kteří interaktivní a zábavnou formou seznámili dětské návštěvníky koncertu s hudbou jako nositelkou různých nálad.
Průzračné hlasy členů belgického vokálního souboru Huelgas Ensemble mohli obdivovat posluchači, kteří zavítali v úterý 10. října do kostela sv. Šimona a Judy. Belgický soubor specializující se na středověkou a renesanční hudbu Huelgas Ensemble se svým uměleckým vedoucím Paulem van Nevelem zde provedl mimo jiné dílo Messa da Cappella Claudia Monteverdiho a také hudbu několika jeho progresivních předchůdců. Recenzi si můžete přečíst zde.
Pátý koncert letošního cyklu abonentních koncertů Sukova komorního orchestru bez dirigenta, který proběhl v úterý 10. října v Sále Martinů Hudební fakulty AMU, patřil srovnání dvou zhudebnění Čtvero ročních období (Antonio Vivaldi versus Ástor Piazzolla).
Ve strašnickém krematoriu se ve středu 11. října konal pohřeb cembalistky světové pověsti Zuzany Růžičkové. Po krátké nemoci zemřela 27. září ve věku 90 let. Památku první dámy cembala připomněl ve smutečním projevu jménem festivalu Pražské jaro Roman Bělor. Nad rakví promluvili také tajemník Federace židovských obcí Tomáš Kraus a Jiří Hlaváč z Hudební fakulty Akademie múzických umění. Během pietního obřadu zazněla podle přání zesnulé v podání Markéty Cukrové za doprovodu Giedrė Lukšaitė Mrázkové Bachova píseň Komm, süsser Tod. Na poslední cestě Zuzanu Růžičkovou vyprovodila nahrávka Goldbergových variací a tři suity f moll s houslistou Josefem Sukem, s nímž koncertovala po celém světě.
V úterý 10. a ve středu 11. října předvedla ve Dvořákově síňi Rudolfina mezzosopranistka Magdalena Kožená, že je také vynikající tanečnicí flamenka. Do Prahy si přizvala ke spolupráci španělský flamenkový soubor Antonio El Pipa a instrumentální ansámbl Private Musicke s uměleckým vedoucím Pierrem Pitzlem a společně vzdali poctu flamenku. Druhý z obou večerů byl donátorským galavečerem ve prospěch nadačního fondu Magdaleny Kožené. Více o koncertu se dočtete zde.
Ve čtvrtek 12. října vystřídal na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina Magdalenu Koženou světoznámý peruánský tenorista Juan Diego Flórez. Ten zavítal do Prahy tentokrát s italským pianistou Vincentem Scalerou, se kterým interpretoval písně a árie Wolfganga Amadea Mozarta, Giacoma Pucciniho či Giuseppe Verdiho. Reflexi jeho pěveckého mistrovství najdete zde.
Regiony
Messa di Gloria Pietra Mascagniho v interpretaci Filharmonie Brno, Českého filharmonického sboru Brno a sólistů pod vedením Jaromíra M. Krygla završila v sobotu 14. října Podzimní festival duchovní hudby Olomouc. Recenzi provedení připravujeme.
Také Lednicko/Valtický hudební festival uzavřel v sobotu 14. října závěrečný galakoncert, jehož dějištěm byla zámecká jízdárna ve Valticích. Posluchačům nabídl dva sólové koncerty Josepha Haydna. Sólistou Koncertu pro violoncello a orchestr D dur byl Jiří Bárta, hornový part Koncertu pro lesní roh a orchestr D dur nastudovala Kateřina Javůrková. Filharmonii Bohuslava Martinů řídil Vojtěch Spurný.
Mezinárodní hudební festival F. L. Věka pokračoval minulý týden sobotním koncertem (14. října) v Husově sboru Dobruška. Program složený z děl pěti staletí zde interpretovalo pražské klarinetové kvarteto Five Star Clarinet Quartet spolu s polským varhaníkem Romanem Peruckim.
Plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvedlo v sobotu 14. října ve světové premiéře operu Miroslava Kubičky Jakub Jan Ryba. Opera na námět podle hry Josefa Boučka Noc pastýřů zachycuje dramatický osud a poslední roky života českého skladatele a učitele Jakuba Jana Ryby. Děj opery se odehrává v Rožmitále pod Třemšínem, zhuštěný do období adventu. Režisérem představení je Tomáš Pilař, hudebně dílo nastudoval Jiří Štrunc, premiérovou recenzi chystáme.
Koncertem v neděli 15. října v Atriu Uměleckého centra Univerzity Palackého se uzavřel festival soudobé hudby a hudby mezních žánrů MusicOlomouc. Představil se na něm se v české premiéře nástroj Airmachine 2, který vytvořil český skladatel a dirigent působící v zahraničí Ondřej Adámek (rozhovor s ním jsme přinesli zde). Festivalové ohlasy si budete moci přečíst na našich stránkách.
Koncert v neděli 15. října v brněnském Besedním domě nabídl posluchačům ojedinělou dramaturgii – novodobou premiéru Velké instrumentální mše Franze von Suppého. Koncert představil kvarteto sólistů (Marie Fajtová, Jana Hrochová, Jaroslav Březina, Jiří Brückler), rozsáhlý sborový part přednesl Český filharmonický sbor Brno. Do čela PKF – Prague Philharmonia se postavil dirigent Leoš Svárovský. Z provedení přineseme recenzi.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]