Chvála zahraničních recenzentů pro Aleše Brisceina a Romana Janála

1. 1
  2. 2
  3. 3
Giacomo Puccini: Il trittico (Il tabarro) – Eva-Maria Westbroek (Giorgetta), Wolfgang Koch (Michele), Yonghoon Lee (Luigi) – Bayerische Staatsoper 2017 (zdroj staatsoper.de / foto © Wilfried Hösl)

Sestrou Angelicou se stala Ermonela Jaho a její necitelnou tetou Michaela Schuster. V komickém Giannim Schicchim se titulním hrdinou stal Ambrogio Maestri, Michaela Schuster se změní v Zitu a mladý pár milenců ztělesňují Rosa Feola a slovenský tenorista Pavol Breslik. Tento pár také zpívá krátký duet milenců v Plášti.

Giacomo Puccini: Il trittico (Gianni Schicchi) – Ambrogio Maestri (Gianni Schicchi) – Bayerische Staatsoper 2017 (zdroj staatsoper.de / foto © Wilfried Hösl)

V první sérii představení se od premiéry 17. prosince 2017 do 1. ledna 2018 odehraje šest večerů a pak bude inscenace znovu nasazena až 14. a 16. července 2018. Představení se hraje s jedinou pauzou po úvodním Plášti. K inscenaci se vrátíme ještě samostatnou recenzí.

Christoph Waltz inscenoval Falstaffa v Antverpách

Christoph Waltz, rakouský herec a držitel dvou Oscarů za vedlejší výkon ve filmech Quentina Tarantina, se znovu obrátil k profesi operního režiséra. Před čtyřmi roky inscenoval Straussovu operu Růžový kavalír v antverpské opeře, kde nyní měla 13. prosince 2017 premiéru i jeho inscenace Verdiho poslední opery Falstaff.

Giuseppe Verdi: Falstaff – Opera Vlaanderen Antverpy 2017 (zdroj operaballet.be)

Dosavadní kritické ohlasy tentokráte opravdu nehýří superlativy. Inscenace se nezdá zvláště nápaditá, působí myšlenkově rozbitě a inspirace každodenním člověkem a televizní zábavou se zdá v konečném dojmu monotónní. Inscenaci chybí podle recenzentů filozofický přesah předlohy, bolestnou bilanci stáří zde nenalézají, již také proto, že mladší představitel titulní role (americký basbarytonista Craig Colclough zaskočil za původně vybraného Thomase Johannese Mayera) je generačně vzdálen Falstaffově věku. Chváleni jsou pěvci a zejména výkon orchestru pod vedením českého dirigenta Tomáše Netopila.

Don Hrabal v zahraničním médiu

Světová premiéra nové komorní opery Miloše Orsona Štědroně Don Hrabal na scéně Nové scény Národního divadla v Praze (rozhovor s autorem opery a recenzi z premiéry jsme přinesli zde a zde, naši videoreportáž najdete zde) zaujala i recenzenta Michaela Ernesta, který uveřejnil veskrze pozitivní recenzi na stránkách Neue Musikzeitung, na největším německém serveru zabývajícím se vážnou hudbou. V recenzi připomíná život a dílo slavného spisovatele, chválí dílo i interprety a mimo jiné označuje kreaci Romana Janála v titulní roli jak po stránce představitelské, tak pěvecké, za geniální (Roman Janál macht das darstellerisch ebenso wie sängerisch genial.“). Kompletní recenze v úplném znění k dispozici zde .

Miloš Orson Štědroň: Don Hrabal – Národní divadlo 2017 (zdroj Národní divadlo / foto Hana Smejkalová)

Aleš Briscein jde z role do role doma i v zahraničí
Aleš Briscein se po úspěšném ztvárnění Tamburmajora v sérii představení Bergova Vojcka v Theater an der Wien ve Vídni v letošním říjnu (naši recenzi jedné z repríz najdete zde) vrátil zejména na domácí scény. Zpívá především několik hlavních rolí v inscenacích Národního divadla v Praze (Alfreda, Lukáše, Prince z Rusalky a Belmonta i Eisensteina v Netopýru) na přelomu letošního roku a roku 2018, navíc ho čeká na začátku ledna Don Ottavio na scéně Národního divadla v Brně a od března i part Sergeje ze Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu v Ostravě. 29. března 2018 by měl vystoupit také jako Lenskij v Komische Oper Berlin a part zopakovat v dalších reprízách. V Mnichově je také ohlášen jako Filka Morozov v inscenaci Janáčkovy opery Z mrtvého domu, kdy by měl zpívat i letní představení Münchner Opernfestspiele (30. července 2017).

Antonín Dvořák: Dimitrij – Aleš Briscein – Odyssey Opera Boston 7. 9. 2016 (zdroj odysseyopera.org / foto Kathy Wittman)

Pilný český tenorista zaznamenal i ohlas na interpretaci titulního hrdiny v americké inscenaci Dvořákova Dimitrije (Odyssey Opera v Bostonu), kterou jako nejlepší mužský operní výkon (souběžně s výkonem tenoristy Richarda Crofta v Händelově Jephtovi) nominoval do prestižní ankety časopisu Opernwelt v rámci kategorie sólového výkonu přední americký kritik David Shengold (píšící pro Opera News a Time Out New York).

Hilde Zadek slaví sté narozeniny

Slavná pěvkyně Hilde Zadek (narozena 15. prosince 1917) oslavuje sté narozeniny a tomuto výročí byla věnována i malá slavnost 15. prosince 2017 ve Wiener Staatsoper, kde tato sopranistka působila v letech 1947–1971.

Hilde Zadek (zdroj commons.wikimedia.org / foto Franz Johann Morgenbesser)

Její rodiče s ní museli před vypuknutím války z rasových důvodů opustit Německo a usadili se v Palestině, kde pak Hilde pracovala jako zdravotní sestra. Zde také až ve dvaadvaceti letech započala studia operního zpěvu u hvězdy meziválečného období ve Vídni a Berlíně, sopranistky Rose Pauly. Ke konci roku 1945 se rodina vrátila do Evropy, kde Hilde Zadek díky stipendiu mohla pokračovat ve studiu u Rii Ginster v Curychu.

V roce 1947 jí bylo nabídnuto vystoupení ve Wiener Staatsoper. A tak debutantka vystoupila napoprvé hned v titulní roli Verdiho Aidy. Celý part, ze kterého zatím znala jen jedinou árii, se naučila za šest dnů… Pronikavý úspěch debutu ji přivedl do řad souboru Wiener Staatsoper, kde vytvořila sedmatřicet rolí v 786 představeních. Její doménou se staly dramatické party Tosky, Leonory ve Fideliovi, Donny Anny, Elsy, Vitellie a dalších. Vystoupila na všech předních evropských jevištích i v Metropolitní opeře v New Yorku. Hostovala i na festivalech v Salcburku a Edinburghu.

1. 1
  2. 2
  3. 3