Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 27. listopadu do 3. prosince 2017 239

Zahraničí
Koncerty v Kolíně nad Rýnem, Mnichově, Budapešti a Lyonu pokračuje tento týden společné turné hráče na trubku Gábora Boldoczkého a orchestru PKF – Prague Philharmonia, na kterém prezentují nové společné CD Bohemian Rhapsody. Koncert z děl českých klasicistních mistrů, který se konal v pondělí 20. listopadu v rámci PKF – Lobkowicz abonmá v Lobkowiczkém paláci a který turné odstartoval, jsme zhodnotili zde.

Závěrečná fanfára – Gábor Boldoczki, Soma Dinyés, PKF – Prague Philharmonia – Lobkowiczký palác Praha 20. 11. 2017 (zdroj PKF / foto © Petra Hajská)

 

Praha
Izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar usedne v pondělí 27. listopadu v Anežském klášteře opět ke klaviatuře křídla D 282 renomované firmy C. Bechstein, aby zahájil druhou část cyklu Beethovenových klavírních sonát s názvem Saleem Ashkar Beethoven Residency. Po velkém úspěchu první části cyklu tak v této sezoně dokončí během čtyř koncertů kompletní provedení všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. Na program prvního recitálu, z něhož přineseme našim čtenářům recenzi, zařadil například slavné Beethovenovy sonáty, které nesou přízviska Valdštejnská nebo Měsíční svit.

Spojení francouzské a české hudby slibuje koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s jeho hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Braunerem a předním britským violoncellistou Stevenem Isserlisem v pondělí 27. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina. Ravelova impresionistická miniatura Bárka na oceáně uvede provedení vrcholného díla pro violoncello a orchestr klasika francouzské hudby druhé poloviny dvacátého století Henriho Dutilleuxe, jehož název „Celý vzdálený svět…“, přejatý z Baudelairových Květů zla, předznamenává jeho mysteriózní atmosféru. Druhá polovina večera pak přinese dvě ze čtyř Dvořákových symfonických básní podle Kytice Karla Jaromíra Erbena: Vodník a Zlatý kolovrat. Padesát rozhlasových symfoniků se v neděli 3. prosince ve Foru Karlín spojí s kapelou Anety Langerové, aby v rámci cyklu Nové horizonty doprovodili tuto zpěvačku při interpretaci její vlastní autorské tvorby. Hodnocení obou koncertů Symfonického orchestru Českého rozhlasu si budete moci přečíst na našich stránkách.

Steven Isserlis (zdroj rozhlas.cz / foto Satoshi Aoyagi)

Soubor Musica Poetica uvede v úterý 28. listopadu v Koncertním sále Konzervatoře a střední školy Jana Deyla představení Händel v Itálii, jevištní projekt, který je propojením koncertu barokní hudby s divadlem jednoho herce a zábavnou formou přibližuje dobu Händelova tříletého studijního pobytu v Itálii. Při psaní scénáře autoři Igor Dostálek a Jana Janků vycházeli z historek, které popisují Händelovi životopisci, a zmínek o době jeho italského pobytu, jež se objevily ve spisech jeho současníků a svědčí o jeho vášnivém charakteru. V roli Händela se představí Igor Dostálek. Jeho spoluhráči na scéně budou mimo jiné zpěvačka Caro (Jana Janků) a Domenico Scarlatti (Marek Čermák). Představení je realizováno v jednoduché scénografii a v dobových kostýmech.

Závěr desetidenního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného bude patřit třicetileté gruzínské klavíristce Khatie Buniatishvili, která se na festival vrací po dvou letech a tentokrát s sebou přivezla i svoji starší sestru Gvantsu, aby spolu provedly díla pro dva klavíry. Ve Dvořákově síni Rudolfina tak budou v úterý 28. listopadu znít sklady Sergeje Rachmaninova, Daria Milhauda, Franze Liszta, George Gershwina a Maurice Ravela. Z koncertu přineseme recenzi, hodnocení festivalových večerů minulého týdne si můžete přečíst zde (David Fray) a zde (Pierre-Laurent Aimard).

Khatia & Gvantsa Buniatishvili (zdroj firkusny.cz)

Další premiérou z dílny souboru VerTeDance bude v úterý 28. listopadu v Divadle Ponec inscenace s názvem VOID. Autorkou choreografie je Veronika Knytlová, o hudební složku se postará Beata Hlavenková. Z premiéry připravujeme recenzi.

Programovým pilířem tří večerů České filharmonie (středa 29., čtvrtek 30. listopadu a pátek 1. prosince) bude jeden Bergův Houslový koncert, jehož provedení se zhostí německá houslistka Isabelle Faust. Původně ohlášeného dirigenta Robina Ticciatiho nahradí Vasilij Sinajskij. Vedle Bergova koncertu je program ochutnávkou francouzské hudby. Společně se svitou z baletu Dafnis a Chloé Maurice Ravela zazní i méně známá tvorba Césara Francka a Hectora Berlioze. Spoluúčinkuje Pražský filharmonický sbor. Koncert zhodnotíme na našem portálu.

Isabelle Faust (foto © Marco Borggreve)

Na koncert z děl, jejichž partitury ležely přes dvě stě let v pražských a vídeňských archivech, se mohou těšit posluchači, kteří zavítají ve čtvrtek 30. listopadu do Českého muzea hudby. Soubor Musica Florea se sopranistkou Irenou Troupovou a sborem Collegium Floreum zde provedou v novodobé premiéře nově objevené světské kantáty Jiřího Antonína Bendy a Jana Václava Hugo Voříška. Celý večer bude doprovázen hudbou „hudebního učitele národů“ Antonína Rejchy, jehož skladby jsou známé svým experimentálním rytmem a kontrapunktem. Se stejným programem se Musica Florea představí o den dříve brněnskému publiku v Konventu Milosrdných bratří. Z brněnského koncertu chystáme recenzi.

Uskupení umělců Dana Pala Creativity company kolem české choreografky Dany Pala naplánovalo svou novou premiéru na sobotu 2. prosince do Salesiánského divadla v Kobylisích. Příběh němé mořské panny Hanse Christiana Andersena, která opouští svůj podmořský svět, aby poznala život na souši, slouží jako výchozí námět choreografie s názvem La Mar pro dva tanečníky, muže a ženu. Aby tvůrci podtrhli rozdílnost dvou světů a odlišnost každé lidské bytosti, obsadili do inscenace italského tanečníka jako protiklad české tanečnici. Inscenace pokračuje v linii prolínání tance s architekturou, a bude se tak odehrávat nejen na jevišti, ale i ve foyer a dalších přilehlých prostorách divadla. Původní choreografie je společným dílem obou tanečníků a je doprovázena hudebními kompozicemi Jiřího Lukeše, které pracují s autentickými zvuky z cest, jež zaznamenala sama Dana Pala, a jsou doplněny hudebními motivy španělského kytaristy José Bolaňose.

 

Regiony
Sopranistka Kateřina Kněžíková a harfenistka Kateřina Englichová budou protagonistkami komorního koncertu, který v úterý 28. listopadu pořádá Filharmonie Bohuslava Martinů. V Kongresovém centrum Zlín zazní v jejich podání mimo jiné písně Bohuslava Martinů, Sylvie Bodorové či Benjamina Brittena. Z koncertu přineseme recenzi.

Kateřina Kněžíková & Kateřina Englichová (zdroj Filharmonie Bohuslava Martinů)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 20. do 26. listopadu 2017

Ze zahraničí
Ve věku pětapadesáti let zemřel ve středu 22. listopadu v Londýně na následky nádorového onemocnění slavný ruský barytonista Dmitri Hvorostovsky. Více jsme informovali zde.

Hudbu tří staletí provedla po dva večery (ve čtvrtek 23. a v pátek 24. listopadu) Slovenská filharmonie, před niž se tentokrát v bratislavské Redutě postavil dirigent Pinchas Steinberg. Čistě orchestrální polovinu koncertu tvořenou Symfonií č. 88 Josepha Haydna a symfonickou básní Enšpíglova šibalství Richarda Strausse dramaturgicky doplnila světská kantáta o pohanských rituálech mytických druidů Valpuržina noc Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, v níž se ke slovenským filharmonikům kromě čtveřice sólistů připojil také Slovenský filharmonický sbor. Recenzi koncertu si můžete přečíst zde.

Lena Belkina, Tibor Szappanos, Pinchas Steinberg, Slovenská filharmónia – Bratislava 23. 11. 2017 (zdroj Slovenská filharmónia / foto Ján F. Lukáš)

 

Praha
Druhý koncert sezony Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který se uskutečnil v pondělí 20. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina, věnoval šéfdirigent Ondrej Lenárd pouze hudbě Ludwiga van Beethovena. Zahájila jej Leonora č. 3, nejdramatičtější a patrně nejlepší ze čtyř předeher, které Beethoven zkomponoval pro svou jedinou operu Fidelio. Vrcholem večera potom bylo provedení Symfonie č. 9 s Ódou na radost, ve které se k rozhlasovým symfonikům přidalo česko-slovenské kvarteto sólistů (Simona Šaturová, Jana Sýkorová, Jaroslav Březina a Peter Mikuláš) a Pražský filharmonický sbor. Beethovenský večer jsme hodnotili zde.

V pondělí 20. listopadu měli milovníci operních recitálů příležitost slyšet společný projekt tenoristy Rolanda Villazóna a ruského basisty Ildara Abdrazakova. Na koncertě ve Smetanově síni Obecního domu provedli písně a árie Arriga Boita, Giuseppe Verdiho, Julese Masseneta, Sergeje Rachmaninova a dalších. Doprovodila je Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou ruského dirigenta Guerassima Voronkova. Reflexi koncertu jsme přinesli zde.

Ildar Abdrazakov, Rolando Villazón, Janáčkova filharmonie Ostrava – Smetanova síň Obecního domu Praha 20. 11. 2017 (zdroj Nachtigall Artists)

Počínaje 22. listopadem vystoupil na třech po sobě jdoucích koncertech poprvé s Českou filharmonií dirigent Vladimir Jurowski. Při sestavování dramaturgie koncertů přišel čerstvý šéf Rozhlasových symfoniků v Berlíně sám s návrhem provést v Praze fantazii pro orchestr Malá mořská víla Alexandera Zemlinského. Program doplnil slavný Brahmsův Houslový koncert v podání Christiana Tetzlaffa. Recenzi koncertu najdete zde.

Ve čtvrtek 23. listopadu byly v Praze rozdány Ceny Divadelních novin. V kategorii hudebního divadla zvítězil Jiří Heřman za režii a Marko Ivanović za hudební nastudování inscenace opery Láska na dálku v brněnské Janáčkově opeře. V oblasti tanečního a pohybového divadla získali nejvíc hlasů Rostislav Novák ml., Rostislav Novák st., Jozef Fruček a Linda Kapetanea za performanci Black Black Woods, kterou uvedl soubor Cirk La Putyka. O udělení cen jsme informovali zde.

K. Saariaho: Láska na dálku – ND Brno 2017 (foto Marek Olbrzymek)

Tragikomickou operní frašku Miloše Štědroně pojednávající o době Velké francouzské revoluce a postavě ministra osmi vlád Josepha Fouchého přizpůsobivého jako Chameleon představil pražskému publiku soubor Ensemble Opera Diversa. Hříčka pro osmičlenný ansámbl a komorní orchestr pod taktovkou Gabriely Tardonové a v režii Tomáše Studeného zazněla ve dvoraně Českého muzea hudby v pátek 24. listopadu.

Milostný příběh Acise a Galatey zazněl v neděli 26. listopadu v Divadle ABC. Pastorální operu z pera Georga Friedricha Händela společně připravili soubor Buchty a loutky a orchestr Collegium Marianum, kteří si spolupráci vyzkoušeli již na Cavalliho opeře La Calisto. Hudebního nastudování se zhostila flétnistka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová, inscenaci režíroval Vít Brukner ze souboru Buchty a loutky. V rolích Galatey, Acise, Polyphema, Damona a Coridona se představili vynikající sólisté v čele s Patricií Janečkovou, Benediktem Kristjánssonem a Tomášem Králem. Z představení připravujeme recenzi.

G. F. Händel: Acis a Galatea – Collegium Marianum – Valtice 2017 (© Jiří Sláma)

Soubor Collegium 1704 se po svém úspěšném debutu za oceánem – 17. listopadu provedl Bachovu Mši h moll na zahajovacím koncertě 11. ročníku Bach Festival Montréal – představil opět pražskému publiku. Program druhého koncertu letošní sezony Hudební most Praha – Drážďany v neděli 26. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina byl sestaven z motet trojhvězdí nejvýznamnějších německých skladatelů vrcholného baroka: Johanna Sebastiana Bacha, Georga Philippa Telemanna a Georga Friedricha Händela. Provedení zhodnotíme na našich stránkách.

 

Regiony
Brněnské Národní divadlo a Městské divadlo Brno v pondělí 20. listopadu oznámily, že ve věku pětašedesáti let zemřel přední tanečník, choreograf a pedagog Jiří Kyselák. Více jsme informovali zde, vzpomínku jeho studenta, spolupracovníka Opery Plus Martina Dvořáka si můžete přečíst zde.

Opuštěné ostrovy byl titul dvou koncertů Filharmonie Brno, které se odehrály v brněnském Besedním domě ve čtvrtek 23. a v pátek 24. listopadu. Program otevřela skladba Meditace obětem tsunami, kterou napsal jeden z nejrespektovanějších současných skladatelů Toshio Hosokawa. Výjimečný zážitek umocnila osobnost dirigujícího Alexandra Liebreicha, který skladbu u autora objednal a uvedl ji ve světové premiéře v roce 2012. Následujícím Koncertem pro hoboj a malý orchestr z roku 1952 poctila filharmonie sté výročí narození Bernda Aloise Zimmermanna. Sólový part přednesl Vilém Veverka, který v roce 2004 uvedl skladbu v české premiéře. Ve druhé polovině koncertu se posluchači přenesli o dvě stě let zpět a vyslechli dvě díla Josepha Haydna: dramatickou předehru k opeře Opuštěný ostrov a ranou Symfonii č. 44 nazývanou někdy Tragická. Recenzi koncertu si můžete přečíst zde.

Opuštěné ostrovy – Alexander Liebreich, Filharmonie Brno – Brno 23. 11. 2017 (zdroj Filharmonie Brno)

Taneční pohádku Kráska a zvíře nastudovalo Jihočeské divadlo a uvedlo ji v premiéře v pátek 24. listopadu. Jeden z nejznámějších, původem francouzských pohádkových příběhů připravila autorská dvojice – choreograf, tanečník a baletní mistr Jihočeského divadla Béla Kéri Nagy a režisér, scénárista a básník Tomáš Vondrovic. Hodnocení premiéry jsme přinesli zde.

Balet Národního divadla Brno připravil na sobotu 25. listopadu premiéru nové taneční show West Side Story. Kvůli rekonstrukci Janáčkova divadla se první baletní premiéra Národního divadla Brno v sezoně 2017/18 uskutečnila v netradičním a velkolepém prostoru pavilonu P na brněnském výstavišti, který pojme až tisíc diváků. Jeden z nejslavnějších a nejhranějších světových muzikálů na hudbu Leonarda Bernsteina se stal předlohou velkolepé show různých tanečních žánrů. Choreografie a režie se chopil umělecký šéf Baletu NdB a zkušený choreograf Mário Radačovský. Reflexi inscenace připravujeme.

Mário Radačovský: West Side Story – vizuál – ND Brno 2017 (foto Ivan Pinkava)

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat