Týden s hudbou

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 4. do 10. prosince 2017 240

 

Zahraničí
Koncert ve Frankfurtské opeře uzavře v pondělí 4. prosince téměř dvoutýdenní evropské turné hráče na trubku Gábora Boldoczkého a orchestru PKF – Prague Philharmonia, na kterém prezentovali své nové společné CD Bohemian Rhapsody, nominované na prestižní cenu ICMA 2018 v kategorii Concertos.

 

Praha
Benefiční koncert ke zbudování varhan v katedrále sv. Víta pořádá Český spolek pro komorní hudbu. Nový nástroj pro katedrálu mohou podpořit ti, kdo zavítají v pondělí 4. prosince do Dvořákovy síně Rudolfina, kde si vyslechnou varhanní umění Pavla Svobody. Z koncertu přineseme recenzi.

Pavel Svoboda – Dvořákova Praha 2017 (zdroj DP / foto Petra Hajská)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK má na programu tohoto týdne dva orchestrální a dva komorní koncerty. Svátek svatého Mikuláše oslaví v úterý 5. prosince v kostele sv. Šimona a Judy uvedením oratoria o tomto světci z pera Giovanniho Battisty Bononciniho. Oratorium Svatý Mikuláš z Bari nastudoval soubor Musica Florea se svým uměleckým vedoucím Markem Štrynclem a spolu se čtveřicí sólistů, mezi nimiž se objeví mimo jiné i sopranistka Martina Janková. K provedení hudby času adventního a vánočního si Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK na středu 6. a čtvrtek 7. prosince přizval do Smetanovy síně Obecního domu soubor Hradišťan. V rámci řady FOK Světová klavírní tvorba se ve Dvořákově síni Rudolfina v sobotu 9. prosince představí finský klavírista Antti Siirala. Na programu je zařazen kromě Bacha a Beethovena také severský repertoár, který prostřednictvím děl Einojuhaniho Rautavaary a Jeana Sibelia odkazuje na probíhající oslavy sta let nezávislosti Finska. Ohlasy na oba komorní koncerty FOK si budete moci přečíst na našich stránkách.

V úterý 5. prosince se otevře 23. ročník festivalu Dny Bohuslava Martinů, který přináší do Prahy opět špičkové soubory, aby oslavil zejména odkaz Bohuslava Martinů, ale také představil a připomněl neméně zajímavá a kolikrát málo uváděná díla autorů českých i zahraničních. Duchovní a vánoční sborová díla Francise Poulenca, Jana Sandströma a Bohuslava Martinů vybral sbormistr Lukáš Vasilek pro abonentní koncert sborového cyklu Pražského filharmonického sboru, který se bude konat v rámci festivalu ve středu 6. prosince v kostele sv. Šimona a Judy. Kromě přizvaných sólistů se k provedení připojí také Zemlinského kvarteto. Ve čtvrtek 7. prosince bude další festivalový koncert hostit Koncertní sál Pražské konzervatoře, kde zazní komorní díla v interpretaci souboru Prague Conservatory Modern. Díla Bohuslava Martinů zařadil na svůj festivalový koncert také soubor nesoucí skladatelovo jméno – vokální soubor Martinů Voices. Ten představí v neděli 10. prosince posluchačům v Sále Martinů Lichtenštejnského paláce například a cappellová díla Clauda Debussyho, Maurice Ravela nebo Francise Poulenca. Z vybraných koncertů festivalu chystáme recenze.

Pražský filharmonický sbor – Lukáš Vasilek – Praha 30. 3. 2017 (foto © Petr Dyrc)

Semjon Byčkov se na třech po sobě jdoucích koncertech od středy 6. prosince ujme řízení České filharmonie, jejímž šéfdirigentem je jmenován od sezony 2018/2019. Šestadvacetiletá klavíristka Yuja Wang bude interpretkou Koncertu pro klavír a orchestr č. 5 Sergeje Prokofjeva, program ve Dvořákově síni Rudolfina doplní Symfonie č. 5 Petra Iljiče Čajkovského. Z koncertu přineseme recenzi, rozhovor s designovaným šéfdirigentem České filharmonie si můžete přečíst zde.

Večer k poctě významného českého choreografa a průkopníka současného tance v Česku Pavla Šmoka připravil na čtvrtek 7. prosince Pražský komorní balet. Soubor, jehož byl Šmok zakladatelem, uvede u příležitosti jeho nedožitých devadesátin program nazvaný Fenomén Šmok, složený z jeho choreografií a dokumentárního filmu Ondřeje Kepky. V Divadle Image představí Pražský komorní balet v obnoveném nastudování Kateřiny Dedkové-Frankové choreografie Holoubek a Po zarostlém chodníčku, které na hudbu Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka vytvořil Pavel Šmok v devadesátých letech. Reflexi z představení přineseme na našem portálu.

P. Šmok: Holoubek – Pražský komorní balet (foto © PKP / Michal Hančovský)

 

Regiony
Další z „ochutnávkových“ akcí šestého ročníku mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2018 bude koncert v pátek 8. prosince v Löw-Beerově vile v Brně. Sopranistka Simona Houda Šaturová zde za klavírního doprovodu Martina Kasíka provede díla tří autorů, která jsou úzce spojena s Brnem a získala světový věhlas. Zazní zde výběr z Janáčkovy Moravské lidové poezie v písních, zřídka provozovaný cyklus Sedm písní v lidovém tónu Pavla Haase a píseň Sbohem a šáteček Vítězslavy Kaprálové. Koncert pro vás zhodnotíme na našich stránkách.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená a Ondřej Havelka s jeho Melody Makers pokračují tento týden ve svém turné s písněmi Colea Portera, které zahájili minulý týden v Bratislavské Redutě. Po velkém loňském evropském úspěchu, s nímž se setkal jejich společný program provedený mimo jiné také v létě ve Velkém sále pražské Lucerny, se vracejí oba umělci zpět s týmž programem: exkurz do světa klasického amerického muzikálu obstará oduševnělý a nesmírně vtipný průvodce – Cole Porter. Jeho proslulé, jazzem inspirované hity natočila Magdalena Kožená s Ondřejem Havelkou a jeho Melody Makers na nové CD a tento týden jej budou prezentovat ve Zlíně (pondělí 4. prosince) a v Brně (čtvrtek 7. prosince). Z brněnského koncertu chystáme pro naše čtenáře recenzi.

Magdalena Kožená, Ondřej Havelka, Melody Makers – Palác Lucerna Praha 2016 (zdroj C.E.M.A. / foto © Petra Hajská)

 

Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 27. listopadu do 3. prosince 2017

Praha
Izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar usedl v pondělí 27. listopadu v Anežském klášteře opět ke klaviatuře křídla D 282 renomované firmy C. Bechstein, aby zahájil druhou část cyklu Beethovenových klavírních sonát s názvem Saleem Ashkar Beethoven Residency. Po velkém úspěchu první části cyklu tak v této sezoně dokončí během čtyř koncertů kompletní provedení všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. Na program prvního recitálu, z nějž jsme přinesli recenzi zde, zařadil například slavné Beethovenovy sonáty, které nesou přízviska Valdštejnská nebo Měsíční svit.

Spojení francouzské a české hudby nabídl koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s jeho hlavním hostujícím dirigentem Tomášem Braunerem a předním britským violoncellistou Stevenem Isserlisem v pondělí 27. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina. Ravelova impresionistická miniatura Bárka na oceáně uvedla provedení vrcholného díla pro violoncello a orchestr „Celý vzdálený svět…“ klasika francouzské hudby druhé poloviny dvacátého století Henriho Dutilleuxe. Druhá polovina večera pak přinesla dvě ze čtyř Dvořákových symfonických básní podle Kytice Karla Jaromíra Erbena: Vodník a Zlatý kolovrat. Hodnocení koncertu najdete zde. Padesát rozhlasových symfoniků se v neděli 3. prosince ve Foru Karlín spojilo s kapelou Anety Langerové, aby v rámci cyklu Nové horizonty doprovodili tuto zpěvačku při interpretaci její vlastní autorské tvorby. Z koncertu chystáme recenzi.

Steven Isserlis (zdroj rozhlas.cz / foto Satoshi Aoyagi)

Soubor Musica Poetica uvedl v úterý 28. listopadu v Koncertním sále Konzervatoře a střední školy Jana Deyla představení Händel v Itálii, jevištní projekt, který je propojením koncertu barokní hudby s divadlem jednoho herce a zábavnou formou přibližuje dobu Händelova tříletého studijního pobytu v Itálii. V roli Händela se představil Igor Dostálek. Jeho spoluhráči na scéně byli mimo jiné zpěvačka Caro (Jana Janků) a Domenico Scarlatti (Marek Čermák).

Závěr desetidenního Klavírního festivalu Rudolfa Firkušného patřil třicetileté gruzínské klavíristce Khatie Buniatishvili, která se na festival vrátila po dvou letech a tentokrát s sebou přivezla i svoji starší sestru Gvantsu, aby spolu provedly díla pro dva klavíry. Ve Dvořákově síni Rudolfina tak v úterý 28. listopadu zněly sklady Sergeje Rachmaninova, Daria Milhauda, Franze Liszta, George Gershwina a Maurice Ravela. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Khatia & Gvantsa Buniatishvili – Klavírní festival Rudolfa Firkušného 28. 11. 2017 (zdroj Klavírní festival Rudolfa Firkušného / foto © Pražské jaro – Petra Hajská)

Jako poslední premiéru podzimní sezony uvedlo v úterý 28. listopadu žižkovské divadlo Ponec inscenaci Veroniky Knytlové a souboru VerTeDance s názvem Void. Choreografie, jejíž název značí nicotu, vypráví podle autorů o nekonečných možnostech zpochybnění každé společné chvíle, o hledání jistoty a pevného bodu v neustále se rozrůstající prázdnotě. Reflexi premiéry si můžete přečíst zde.

Programovým pilířem tří večerů České filharmonie (středa 29., čtvrtek 30. listopadu a pátek 1. prosince) byl Bergův Houslový koncert, jehož provedení se zhostila německá houslistka Isabelle Faust. Původně ohlášeného dirigenta Robina Ticciatiho nahradil Vasilij Sinajskij. Vedle Bergova koncertu byl program ochutnávkou francouzské hudby. Společně se suitou z baletu Dafnis a Chloé Maurice Ravela zazněla i méně známá tvorba Césara Francka a Hectora Berlioze. Koncert jsme zhodnotili zde.

Isabelle Faust – Česká filharmonie & Vasilij Sinajskij – Praha, 29. 11. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Soubor Musica Florea se sopranistkou Irenou Troupovou a sborem Collegium Floreum provedli ve čtvrtek 30. listopadu v Českém muzeu hudby v novodobé premiéře nově objevené světské kantáty Jiřího Antonína Bendy a Jana Václava Hugo Voříška. Celý večer byl doprovázen hudbou „hudebního učitele národů“ Antonína Rejchy, jehož skladby jsou známé svým experimentálním rytmem a kontrapunktem. Se stejným programem se Musica Florea představila o den dříve brněnskému publiku v Konventu Milosrdných bratří. Z brněnského koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Uskupení umělců Dana Pala Creativity company kolem české choreografky Dany Pala naplánovalo svou novou premiéru na sobotu 2. prosince do Salesiánského divadla v Kobylisích. Příběh němé mořské panny Hanse Christiana Andersena posloužil jako výchozí námět choreografie s názvem La Mar pro dva tanečníky, muže a ženu. Aby tvůrci podtrhli rozdílnost dvou světů a odlišnost každé lidské bytosti, obsadili do inscenace italského tanečníka jako protiklad české tanečnici. Původní choreografie je společným dílem obou tanečníků a je doprovázena hudebními kompozicemi Jiřího Lukeše, které pracují s autentickými zvuky z cest, jež zaznamenala sama Dana Pala, a jsou doplněny hudebními motivy španělského kytaristy Josého Bolaňose.

 

Regiony
Sopranistka Kateřina Kněžíková a harfenistka Kateřina Englichová byly protagonistkami komorního koncertu, který v úterý 28. listopadu pořádala Filharmonie Bohuslava Martinů. V Kongresovém centru Zlín zazněly v jejich podání mimo jiné písně Bohuslava Martinů, Sylvie Bodorové či Benjamina Brittena. Recenzi z koncertu najdete zde.

Kateřina Englichová a Kateřina Kněžíková – Kongresové centrum Zlín 28. 11. 2017 (zdroj Filharmonie Bohuslava Martinů / foto Dominik Bachůrek)

Pardubické divadlo uvedlo v pátek 1. prosince na Malé scéně hru Paula Barze Mohla to být hvězdná chvíle. Zabývá se pomyslným setkáním dvou velikánů barokní vážné hudby, Johanna Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela. Ač současníci, ve skutečnosti se pravděpodobně oba skladatelé nikdy nesešli. Vtipná hra německého dramatika a muzikologa navozuje představu, jak by jejich možné setkání mohlo vypadat. Postavu Johanna Sebastiana Bacha divadlo svěřilo Jiřímu Kalužnému, Georga Friedricha Händela představuje Tomáš Lněnička. Kostýmy vytvořila Ivana Follová, scénu navrhl režisér Michael Tarant, hru světel a obrazů Petr Našic, na hudbě spolupracoval dramaturg Komorní filharmonie Pardubice Bohuslav Vítek. Více se dočtete v naší rubrice Z kuloárů, premiéře se věnuje i pravidelný nedělní sloupek Hudba Plus Petra Vebera (zde).

Jihočeské divadlo by mělo vytvářet zisky, které zajistí až čtyřicet procent jeho ročního rozpočtu. Počítá s tím strategický plán na dalších deset let, který minulý týden schválila českobudějovická městská rada. Magistrát je zřizovatelem divadla. V současnosti výnosy divadla činí přibližně třicet procent z nákladů rozpočtu. Město letos dotuje provoz čtyřsouborového tělesa částkou sto deset milionů korun. V současnosti největší část příjmů představují zisky z českokrumlovského otáčivého hlediště. Letos tržby ze scény umístěné v zámecké zahradě dosáhly téměř třiceti tří milionů korun. Budoucnost českokrumlovské točny je však nejistá. Památkářům vadí, že unikátní hlediště postavené v éře socialistického Československa hyzdí charakter zámecké zahrady. Více jsme informovali zde.

Divadelní točna v Českém Krumlově (zdroj stavbaweb.dumabyt.cz)

Akustiku nového koncertního sálu v Brně pravděpodobně navrhne společnost Nagata. Tým, který dále tvoří polské Konior Studio a brněnští Architekti Hrůša & spol., v pátek 1. prosince doporučila odborná komise. Vítěz soutěže má dodat projektovou dokumentaci pro nadzemní část takzvaného Janáčkova kulturního centra. Společnost Nagata Acoustic je známá mimo jiné díky budově Labské filharmonie v Hamburku. Nový koncertní sál se má otevřít v sezoně 2020/2021. Nabídne kapacitu přes 1.200 míst a akustické parametry nejvyšší světové úrovně. Celkové náklady mají dosáhnout 1,276 miliardy korun. Více se na našich stránkách dočtete zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat