Týden s hudbou
Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 29. ledna do 4. února 2018 248
Zahraničí
Závěr abonentního cyklu Gesamtkunstwerk bude ve středu 31. ledna v Koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě patřit souboru Cappella Andrea Barca a jeho zakladateli – klavíristovi Siru Andrási Schiffovi. Ti společně provedou díla Johanna Sebastiana Bacha a Wolfganga Amadea Mozarta, včetně koncertů pro dva klavíry, v nichž se k Andrásovi Schiffovi jako sólista připojí pianistka Schaghajegh Nosrati. Z koncertu přineseme recenzi.
Italský soubor vystřídá na stejném pódiu po dva následující večery (ve čtvrtek 1. a v pátek 2. února) domácí Slovenská filharmonie. I v její dramaturgii nechybí Mozartův klavírní koncert, Louis Schwizgebel bude sólistou jeho takzvaného Korunovačního koncertu. Druhá polovina koncertu bude patřit Sedmé symfonii Antona Brucknera. Po oba večery povede slovenské filharmoniky George Pehlivanian.
Praha
Bennewitzovo kvarteto, rezidenční soubor sezony Českého spolku pro komorní hudbu, nastudovalo pro své vystoupení ve Dvořákově síni Rudolfina v pondělí 29. ledna smyčcové kvartety Roberta Schumanna, Bohuslava Martinů a Franze Schuberta. Jejich provedení zhodnotíme na našich stránkách.
PKF – Prague Philharmonia má tento týden kromě komorního koncertu Hudba francouzského dvora 18. století (v pondělí 29. ledna v Českém muzeu hudby) a dvou koncertů pro dětské publikum na programu již čtvrtý koncert svého Beethovenovského cyklu. Ten v neděli 4. února prolne Beethovenovu tvorbu (konkrétně jeho První symfonii) s impresionismem a hudbou 20. století. Petite Suite Clauda Debussyho je ve verzi pro čtyřruční klavír nedílnou součástí řady hudbymilovných domácností. Pro orchestr ji v roce 1907 instrumentoval Debussyho kolega Henri Büsser. Interpretace Beriových Folk Songs (Lidové písně), které mistrně pracují s anglickými, arménskými, francouzskými a italskými texty, se ujme rodačka z Arizony, mezzosopranistka Angela Brower. V programu nebude chybět ani hudba soudobá, tu bude reprezentovat skladba Jin – nostalgie a naděje českého autora Ondřeje Štochla, jejíž verze pro vibrafon a orchestr zazní tento večer dokonce ve světové premiéře. Do čela PKF – Prague Philharmonia se tentokrát postaví teprve čtyřiadvacetiletý venezuelský dirigent Ilyich Rivas. Z koncertu chystáme recenzi.
Ve středu 31. ledna a ve čtvrtek 1. února zazní ve Smetanově síni Obecního domu v podání Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK Fantastická symfonie Hectora Berlioze. Ale ještě před ní se mohou posluchači těšit na světovou premiéru Hobojového koncertu českého skladatele Jiřího Gemrota v podání Viléma Veverky. Večer pražských symfoniků pod taktovkou Tomáše Netopila ozdobí choreografická báseň Maurice Ravela s názvem La valse. Koncert zhodnotíme na našem portálu.
Po tři večery tohoto týdne (středa 31. ledna – pátek 2. února) zaplní pódium Dvořákovy síně Česká filharmonie, tentokrát pod vedením Bena Gernona (místo avizovaného Fabia Luisiho), který se s orchestrem v této sezoně úspěšně představil v rámci listopadového odpoledního koncertu. Dochází i ke změně programu, místo Brucknerovy Osmé symfonie zazní Mozartova předehra k opeře Don Giovanni, Brahmsova Druhá symfonie a také Třetí klavírní koncert Ludwiga van Beethovena, v němž se sólového partu ujme český klavírista Lukáš Vondráček.
Jubilejní dvacáté nastudování Mozartovy Figarovy svatby naší první scénou, které bude mít premiéru ve čtvrtek 1. února, tady poprvé režíruje žena – režisérka Magdalena Švecová. Scénograf Andrej Ďurík vytvořil na scéně Stavovského divadla prostor, který umožňuje velkou a živou proměnlivost. K pohybové spolupráci byl přizván mim a performer Tomsa Legierski. Se svíčkami a jinými světelnými zdroji bude kouzlit světelný designér Přemysl Janda. Pod taktovkou Enrica Dovica tuto brilantní komedii plnou zápletek provede Orchestr a Sbor Národního divadla. Jako Figaro budou alternovat Miloš Horák, Jan Šťáva a František Zahradníček. Z chystané premiéry chystáme videoreportáž a také recenzi.
Regiony
From Czechoslovakia je název prvního letošního koncertu Brno Contemporary Orchestra, který se uskuteční ve středu 31. ledna v brněnském Besedním domě. Na programu jsou díla českých skladatelů Petra Bakly a Luboše Mrkvičky a slovenského skladatele a dirigenta Mariana Lejavy.
Po svém pražském vystoupení se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, o kterém jsme referovali zde, předvede barytonista Adam Plachetka své pěvecké umění také moravskému publiku. Ve středu 31. ledna bude hlavním protagonistou recitálu s titulem Molieri v Kulturním domě Leoše Janáčka v Havířově, kde společně se souborem Czech Ensemble Baroque provedou árie Wolfganga Amadea Mozarta a Antonia Salieriho. Se stejným programem se představí o den později (ve čtvrtek 1. února) v Besedním domě v Brně a v pátek 2. února také posluchačům v Domě kultury města Kroměříž. Brněnský koncert pro vás zhodnotíme na našich stránkách.
Zaznamenali jsme v uplynulém týdnu Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 22. do 28. ledna 2018
Zahraničí
Koncert k Mezinárodnímu dni památky obětí holocaustu se rozhodla uspořádat ve čtvrtek 25. ledna Slovenská filharmonie. Židovské oběti druhé světové války uctila v koncertní síni Slovenské filharmonie patrně nejznámějším dílem Arnolda Schönberga, kantátou Ten, který přežil Varšavu pro recitátora, mužský sbor a orchestr. Skepse a nihilismus ovládají i labutí píseň Petra Iljiče Čajkovského – jeho Šestou symfonii „Patetickou“, která zazněla ve druhé polovině večera. Před Slovenskou filharmonii se postavil Pinchas Steinberg, v Schönbergově kantátě se sborového partu ujala mužská část Slovenského filharmonického sboru, role vypravěče byla svěřena Juraji Kukurovi. Hodnocení koncertu si můžete přečíst zde.
Pohádková opera ruského romantika Nikolaje Rimského-Korsakova zhudebňující legendární středověký příběh obchodníka a hudebníka Sadka se poprvé rozezněla v Sále opery a baletu Nové budovy Slovenského národního divadla v pátek 26. ledna. Inscenace Korsakovova mistrovského díla je společnou produkcí Opery Slovenského národního divadla a Flámské opery v Antverpách a Gentu. Jako režisér se poprvé v Bratislavě představil americký tvůrce Daniel Kramer, ředitel Anglické národní opery. V titulní roli hudebníka Sadka alternují Michal Lehotský a Zurab Zurabishvili. Hudební nastudování bylo svěřeno Rastislavu Štúrovi. Recenzi obou premiér nové inscenace chystáme.
Praha
Příznivci žánru dechového kvintetu si přišli na své ve středu 24. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina. Dechový ansámbl Belfiato Quintet zde provedl kvintety Antonína Rejchy, Josefa Bohuslava Foerstera a Pavla Haase a večer komorní hudby, který pořádal Český spolek pro komorní hudbu, vyvrcholil provedením dechového sextetu Mládí Leoše Janáčka. V něm se k Belfiato Quintetu připojil jeho host basklarinetista Jindřich Pavliš. Recenzi koncertu najdete zde.
Po dlouhé nemoci zemřel ve středu 24. ledna, čtyři dny před svými osmdesátinami, tanečník, choreograf a bývalý představitel jedné z hlavních rolí v inscenaci Kouzelný cirkus Pavel Veselý. V angažmá Laterny magiky byl Pavel Veselý od roku 1959 celých jedenatřicet let. Zprávu o úmrtí a profil tanečníka jsme přinesli zde.
Komorní orchestr Harmonia Praga s uměleckým vedoucím, houslistou Miroslavem Vilímcem a ve spolupráci s dirigentem Štefanem Britvíkem vstoupili ve čtvrtek 25. ledna na Novoměstské radnici do 5. ročníku koncertního cyklu Stylové večery. Na koncertě, který nesl název Novoročně s humorem a kvízem, soubor zahrál posluchačům skladby ještě s postsilvestrovským a novoročním naladěním.
Laureátka několika desítek českých i mezinárodních klavírních soutěží Veronika Böhmová zahrála v sobotu 27. ledna v rámci svého výlučně ruského programu mimo jiné i Skrjabinovu mysteriózní Sonátu č. 9 s podtitulem „Messe noir“, kterou sám autor nikdy veřejně nehrál, neboť se obával její přílišné temnoty a démoničnosti. Koncert, z něhož přineseme našim čtenářům reflexi, se konal v rámci cyklu FOK Světová klavírní tvorba ve Dvořákově síni Rudolfina.
Národní divadlo připravilo na sobotu 27. ledna ve Stavovském divadle již tradiční koncert s názvem Mozartovy narozeniny. Letos se koncert v den Mozartových narozenin uskutečnil ve spolupráci s Mezinárodní pěveckou soutěží Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V áriích a ansámblech z pera oslavence se tak představily mimořádné talenty operního umění, laureáti této nejvýznamnější české pěvecké soutěže z let 2015–2017. Orchestr Národního divadla řídil slovenský dirigent Ondrej Olos. Hodnocení koncertu si budete moci přečíst na našich stránkách.
Regiony
Z Itálie, Japonska, ale i Tchaj-wanu či Velké Británie dorazili minulý týden do Olomouce mladí hudebníci, kteří na půdě Moravské filharmonie zdokonalovali své dirigentské umění. Na letošní ročník Mezinárodního dirigentského kurzu přijelo jedenáct účastníků. Před padesátičlenným orchestrem pod taktovkou šéfdirigenta Novosibirského komorního orchestru Alima Šacha cvičili náročné party ze symfonií Wolfganga Amadea Mozarta, Dmitrije Šostakoviče a Petra Iljiče Čajkovského. Jejich několikadenní práci na kurzu mohli zhodnotit i Olomoučané. Zdejšímu publiku se představili na závěrečném koncertě v sobotu 27. ledna. Více jsme informovali zde.
Novým šéfdirigentem Filharmonie Hradec Králové se od září stane švýcarský dirigent a flétnista Kaspar Zehnder. Minulou středu to oznámil ředitel filharmonie Václav Derner. Zehnder bude v pořadí sedmým šéfdirigentem hradeckých filharmoniků a naváže na svého předchůdce, šéfdirigenta Andrease Sebastiana Weisera, kterému v červenci po téměř šesti letech končí smlouva. Více se dočtete zde, s novým šéfdirigentem přineseme v příštích dnech exkluzivní rozhovor.
Další z řady abonentních koncertů Filharmonie Brno z cyklu Filharmonie doma proběhl po tři večery (počínaje středou 24. ledna) v brněnském Besedním domě. Pod titulem Romantické pohádky zde zazněla předehra k Weberovu Čarostřelci a novodobá premiéra klarinetového koncertu Antonia Cartellieriho v interpretaci Emila Drápely. Vrcholem večera bylo provedení pohádkové pantomimy se secesně noblesní hudbou Infantčiny narozeniny, vytvořenou Franzem Schrekerem v roce 1908 pro proslulou vídeňskou tanečnici Grete Wiesenthal. Taneční interpretace se v choreografii Martina Dvořáka ujal jeho tanečně-hudebně-divadelní soubor ProART Company, celý večer proběhl pod taktovkou Roberta Kružíka. Recenzi koncertu si můžete přečíst zde.
Jedenatřicetiletý opavský rodák Lukáš Vondráček, vítěz bruselské klavírní Soutěže královny Alžběty z roku 2016, byl ve čtvrtek 25. ledna hostem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Do Ostravy přijel se svým pojetím Třetího klavírního koncertu Sergeje Rachmaninova. Dramaturgie druhé poloviny večera v ostravském Domě kultury byla věnována Brahmsově Druhé symfonii, naplněné zvláštní směsí melancholie a pastorální nálady. V roli dirigenta se představil japonský umělec Eiji Oue.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]