Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Co přinese tento týden? Výběr aktualit klasické hudby, opery a tance od 19. do 25. března 2018 255

Zahraničí
Dramaturgie Slovenské filharmonie i v této sezoně reflektuje jubilea slovenských umělců. V březnu oslaví šedesátiny slovenský skladatel Egon Krák a koncertní mistr skupiny violloncel Slovenské filharmonie Ján Slávik. Při této příležitosti Egon Krák zkomponoval dílo Message, správa pre violloncello a orchester, které vzniklo jako výraz přátelství, jež oba umělce pojí již téměř čtyřicet pět let. Na koncertech ve čtvrtek 22. a v pátek 23. března v Koncertní síni Slovenské filharmonie bude po premiéře kompozice Message uveden Koncert pro klavír a orchestr č. 5 F dur “Egyptský” Camilla Saint-Saënse, jehož interpretkou bude původem srbská klavíristka Jasminka Stancul. Večer, na kterém povede slovenské filharmoniky dirigent James Judd, zakončí Symfonie č. 5 D dur “Reformační” Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.

Reklama
James Judd, Slovenská filharmónia – Bratislava 18. 5. 2017 (zdroj Slovenská filharmónia / foto © Peter Brenkus)

 

Praha
Ve středu 21. března přichází Atrium na Žižkově s premiérou večera, na kterém hudba prostupuje v rovnocenném partnerství tancem ve spojení se světelným designem. Třemi hlavními hvězdami projektu, který nese název Koncert pro NI, jsou Michal Záhora, choreograf a tanečník, Petr Šporcl, violoncellista, a Jan Komárek, světelný designer a režisér. Koncert pro NI je vlastně sólovým koncertem pro violoncello a je koncipován jako duet mezi zvukem a obrazem; mezi interpretem a tanečníkem. Hudba zvolená pro tento projekt režisérem je nebývale emočně sytá. Klíčem ke vstupu do prostoru imaginace je Bachovo Preludium C dur, kterým se přes lyrickou Sonátu pro violoncello Györgye Ligetiho otevírá vhled do enigmatického světa tónů dvou současných skladatelů: Ondřeje Štochla (Tetralog) a Petra Hejného (Metal sonáta). Hodnocení premiérového večera přineseme na našem portálu.

Rezidenční umělec FOK José Cura opět přijede do Prahy, aby ve středu 21. a ve čtvrtek 22. března ve Smetanově síni Obecního domu dirigoval koncert k poctě Clauda Debussyho, neboť na konci března uplyne sto let od smrti tohoto hudebního génia. Z jeho díla bude ve Smetanově síni Obecního domu znít skladba Potopená katedrála v orchestrální úpravě Leopolda Stokowského a orchestrální suita Obrazy. Jako protipól Debussymu zazní Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského v Ravelově instrumentaci. Z koncertu přineseme recenzi.

José Cura & Misa Criolla – Praha 4. 10. 2017 (zdroj FOK / foto Jan Slavík)

Pražská konzervatoř má tento týden kromě koncertu Barokního souboru Pražské konzervatoře (středa 21. března v Koncertním sále konzervatoře) na programu také premiéru operetního představení. První provedení operety Vinobraní Oskara Nedbala v interpretaci žáků pěveckého oddělení konzervatoře a v režijním nastudování Zbyňka Brabce se koná tamtéž v pátek 23. března.

Před dvěma lety zahájila Česká filharmonie novou tradici uvádění významných soudobých děl jejich autory. Svou skladbu Totentanz (Tanec smrti) přijede do Prahy (ve středu 21., ve čtvrtek 22. a v pátek 23. března) dirigovat sedmačtyřicetiletý britský skladatel Thomas Adès. Tanec smrti, dílo pro velký orchestr, mezzosoprán a baryton, měl premiéru v roce 2013 na festivalu BBC Proms. Pro pražské uvedení jej skladatel upravil – ukázalo se totiž, že se celý předepsaný aparát na pódium Dvořákovy síně nevejde. Sólisty budou: nizozemská pěvkyně Christianne Stotijn, která účinkovala i při prémiovém uvedení, a namísto ohlášeného Simona Keenlysidea barytonista Bjørn Waag. V první polovině večera zazní Symfonie č. 45 fis moll “Na odchodnou” Josepha Haydna a Skotská fantazie Maxe Brucha. V ní bude sólistou koncertní mistr České filharmonie Josef Špaček. Koncert zhodnotíme na našich stránkách.

Thomas Adès (zdroj ČF)

Opera Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy se vrací do Národního divadla v Praze, kde měla 23. dubna 1920 světovou premiéru. První scéna připravila nové nastudování této opery, která vznikla podle novel českého básníka a prozaika Svatopluka Čecha, při příležitosti stého výročí vzniku samostatné Československé republiky. Inscenace slovenské režisérky Slávy Daubnerové a dirigenta a hudebního ředitele Opery Národního divadla Jaroslava Kyzlinka bude mít premiéru na scéně Národního divadla ve čtvrtek 22. března. V titulní roli se představí tenorista Jaroslav Březina. Více jsme o chystané premiéře informovali zde, z premiéry chystáme recenzi a připravujeme také videoreportáž.

Monumentální pašijové oratorium Křížová cesta od Lukáše Hurníka provede na Květnou neděli 25. března v katedrále sv. Víta, Václava a Vojtěcha Filharmonie Hradec Králové. Pašijovou hru pro sóla, sbor, orchestr a recitátory, která vznikla před sedmi lety na objednávku Filharmonie Hradec Králové a jejíž text je koláží citátů evangelia, liturgických textů, lidových pašijových her a duchovní poezie, bude řídit István Dénes. V roli sólistů se představí sopranistka Michaela Gemrotová a barytonista Roman Hoza, role recitátorů se ujmou Otakar Brousek mladší a Miroslav Táborský. Sborové party nastudovaly Kühnův smíšený sbor a Chlapecký sbor Bonifantes. Provedení zhodnotíme na našem portálu.

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat