Týden s tancem tentokrát zpravodajsky
Výročí Duncan Centra
Konzervatoř Duncan Centre se na přelomu června a července chystá oslavit dvacet pět let své existence. Škola se statusem konzervatoře, která se věnuje současnému tanci, byla založena v roce 1992. V Čechách nevznikla náhodou. V letech 1931–1932 v Praze existovala škola Isadory Duncan, jakási místní pobočka, kterou vedla sestra Isadory Elizabeth. Našla si zde přímou pokračovatelku duncanovského výukového směru v osobě Jarmily Jeřábkové, průkopnice moderního tance v Československu.
Jarmila Jeřábková vychovala v duchu duncanismu i další tanečníky a budoucí pedagogy, ačkoli takovýto typ školy nemohl oficiálně v poválečném uspořádání školství fungovat. Hlavní ideová nástupkyně Jarmily Jeřábkové Eva Blažíčková založila v roce 1992 Konzervatoř Duncan Centre, kterou vedla do roku 2009, aby na tento odkaz navázala.
Nejúspěšnější absolventi Duncan Centra patřili v minulých letech k okruhu souboru NANOHACH, který byl sám asi nejhlavnějším a nejhmatatelnějším výsledkem působení této školy na české scéně. Soubor fungoval dvanáct let a s publikem se rozloučil letos v lednu. (O jejich loučení jsme informovali v Týdnu s tancem zde a také jsme přinesli bilanční rozhovor s Honzou Malíkem zde.)
Duncan Centre slaví dvacet pět let v roce, kdy jsme si mohli připomenout sto čtyřicet let od narození Isadory Duncan (její výročí je jen o měsíc dříve – 27. května). Moderní tanec se zrodil v reakci na estetickou vyprázdněnost a krizi klasické taneční formy i baletu jako jejího vyústění do jevištní podoby. Isadora Duncan byla představitelkou jedné z obrodných snah a její odkaz velmi dobře už ve třicátých letech popsal kritik a estetik Emanuel Siblík, poukazuje na chyby, které se v interpretaci jejího díla také dědí z generace na generaci: „…bylo by novým omylem, jemuž propadala ostatně nejedna z jejích následovnic, domnívati se, že Isadora čekala v tanci vše od inspirace, že spoléhala při tanečním tvoření jen na intuici. Takové její pseudožačky svými plytkými improvizacemi nejvíce kompromitovaly její učení, ba i její jméno. Tím se vytvářela falešná legenda duncanismu, z níž vyrostl dokonce i nejeden taneční směr zabloudilý v mystiku. Naopak, Isadora sama netvořila lehce a byla ostatně přesvědčena, že každé umělecké dílo je také výsledkem velkého úsilí intelektuálního.“ (Z knihy Antické krásno v moderním tanci, drobné publikace vydané roku 1937.).
Isadora Duncan uvolnila tělo v možnostech jeho projevu, byla v pravém slova smyslu emancipovanou, ale nikdy se nezřekla systému nebo principu kultivace těla. Její práci není možné zjednodušit jako impuls k naprosté volnosti a možnosti dělat s tělem naprosto cokoli. Tělo je nástroj, který je potřeba zušlechťovat a správně naladit, aby bylo možné na něj hrát, a to platí dodnes pro jakýkoli směr či žánr.
Jak tedy pražská nástupnická organizace slaví své působení? Už začala, ale to hlavní diváky teprve čeká. Hlavní program proběhne od úterý 27. června v prostředí sídla Duncan Centre v Braníku a nabízí od 19 hodin choreografie nedávných absolventů školy – Petra Nedbala, Anny Benhákové, Lenky K. Bartůňkové, Petry Hauerové, Kristýny Šajtošové a Romana Zotova a ambientní hudbu Jaroslava Kořána a Pavla Macáka. V případě díla jedné z prvních absolventek Petry Hauerové Jak ke mně přichází na hudbu Petra Ebena se bude jednat o obnovenou premiéru po téměř dvaceti letech. Naopak nedávná absolventka Kristýna Šajtošová představí premiéru ženského tria Jako panny. Druhý den bude ve 20 hodin uvedeno taneční zpracování Ze života hmyzu Heleny Ratajové-Šťávové, následované koncertem DS3F – flamenco fusión.
Třetí večer bude věnován improvizaci, na kterou konzervatoř klade velký důraz. Tématem bude rituální letní očista ducha a těla tancem. V doprovodném programu již proběhla 7. června vernisáž kolektivní výstavy Cesty tance, která potrvá do 31. srpna a přinesla taneční fotografie, tematické malby studentů a ukázku autorských textů. Konzervatoř dále nabízí 27. a 28. června taneční dílny s lektory Lenkou K. Bartůňkovou, Bárou Látalovou, EKS comp. a Kristýnou Šajtošovou za doprovodu živé hudby. Rezervace jsou přijímány do 26. června. Podrobnosti najdete na www.duncancentre.cz, vstupné na akce je dobrovolné.
Balet Jihočeského divadla na cestách a v Krumlově
Baletní soubor Jihočeského divadla se jako ostatní v létě přesouvá ze stálé scény na Otáčivé hlediště v Českém Krumlově. Tanečníci však také mají etapu zájezdovou. Po vystoupení v Praze na konci května hostovali s odlehčeným komponovaným programem Dekkadancers na jihu v Landestheater Niederbayern v Pasově a na velkém baletním gala v Giessenu. V návaznosti na úspěšné vystoupení i na předchozí spolupráci se vedení obou divadel dohodlo na koprodukci při přípravě a realizaci baletní inscenace, kterou obě divadla pod společnou hlavičkou uvedou na podzim 2018. „Titul zatím ještě neznáme, ale rádi bychom při přípravě baletu pro menší jeviště oslovili někoho z významných současných choreografů nebo uvedli některý ze známých baletních příběhů,“ řekl ředitel Jihočeského divadla Lukáš Průdek. Kromě České republiky by mělo být představení uvedeno devětkrát v Německu.
V červenci se baletní soubor na scéně Otáčivého hlediště v Českém Krumlově představí s inscenací Valmont, kterou vytvořil choreograf Libor Vaculík pro pražský soubor. Pro soubor Jihočeského divadla bude velkou uměleckou výzvou vyrovnat se výkonům umělců, jimž byla inscenace vytvořena doslova „na tělo“. V jihočeském nastudování budou hlavní role Vikomta de Valmont a Markýzy de Merteuill tančit Zdeněk Mládek a Julie De Meulemeester, Paní de Tourvel ztvární Barbora Coufalová, Cecille de Volanges tanečnice Alpisti Angelatou a Rytíře Dancenyho István Varga a Sebastiano Mazzia. První představení se bude konat 26. července.
Dekkadancers pro Lékaře bez hranic
Členové tanečního souboru Dekkadancers, který je k radosti svých fanoušků činný v Praze i v mimo Prahu, se stali iniciátory charitativního večera, který proběhne v neděli 25. června v holešovickém prostoru Jatka78. Výtěžek z představení poputuje organizaci Lékaři bez hranic na projekty v Jižním Súdánu. Jde o akci prospěšnou bez nadsázky pro všechny zúčastněné strany, protože v programu jsou kromě tance i další lákadla a je možné, že takový typ večera k současnému tanečnímu divadlu také přivede nové diváky. Jiří Lábus bude číst jednu z povídek Jiřího Kyliána, jejichž celé pásmo uvádí Divadlo Viola, Dekkadancers zatančí své choreografie Ultimo a Kill de Bill, Laterna magika vystoupí s fragmentem choreografie Cube, diváky čeká tombola i koncert s diskotékou.
Absolventská a závěrečná představení
Co by to bylo za červen v tanci, kdyby chyběly absolventské koncerty a závěrečná představení konzervatoří. Už v neděli jako první tento maraton absolvujících zahájili mladí z Tanečního centra Praha ve Stavovském divadle. Na stejném místě se 21. a 22. června koná absolventský koncert Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Novinkou na programu bude balet na hudbu Johanna Strausse mladšího Ples kadetů v choreografii Ivo Váni Psoty, rekonstrukce je určená absolventům v oboru klasický tanec. Pro absolventy oboru moderního tance vytvořila Alena Drapalíková Kytici na hudbu českého autora Jana Jiráska. Program doplní slavné Polovecké tance z opery Kníže Igor Alexandra Borodina v choreografii ředitele konzervatoře Jaroslava Slavického. Závěrečné galapředstavení Taneční konzervatoře Taneční mládí se pak koná 28. června v Divadle Hybernia.
Druhá z pražských soukromých konzervatoří, Pražská taneční konzervatoř a střední odborná škola, uskuteční absolventské představení 25. června ve Vinohradském divadle. Na programu budou ukázky z klasického, lidového, moderního i historického tance a jako soudržný divadelní kus je bude doplňovat balet Sylvia. Ve stejný den v Divadle ABC pořádá Taneční centrum Praha ještě závěrečné představení, které zahrnuje koncertní čísla různých žánrů a stylů v podání studentů všech ročníků, tedy i obou souborů, které Taneční centrum Praha pěstuje, Baletu Praha Junior a Baby Baletu Praha. Balet Praha Junior se ještě 3. července vydává do Polska na International Olga Sawicka Dance Festival, kde vystoupí s programem Nulová gravitace 2017. Konzervatoř Duncan Centre si absolventské představení „odbyla“ již v květnu. Absolventský koncert Taneční konzervatoře Brno se koná 25. června v Mahenově divadle. Janáčkova konzervatoř v Ostravě pak pořádá dva taneční koncerty 21. a 22. června, nejsou to absolventské koncerty, ale večery ukázek z prací tanečního oddělení.
Tip – na gala do Německa
V Dortmundu se již tradičně na konci sezony zpestří program velkým baletním galapředstavením. 24. a 25. června doprovodí dvacátý pátý ročník této události z velké části živě Dortmundští filharmonici. Kromě domácích vystoupí na galavečeru tanečníci Royal Ballet London, Bayerisches Stattsballet, Orlando Ballet, Ballet BC Vancouver, San Francisco Ballet a další. Program bude trvat přes tři hodiny.
V Mnichově probíhá od 24. června hudební festival Opernfestspiele, v jehož rámci bude vystupovat Bayerisches Stattsballet. Festivalovou premiérou bude taneční večer složený z choreografií členů souboru.
Blízko je také Vídeň, kde se na konci června k rozloučení se sezonou koná pro mnoho diváků tradiční Nurejew Gala, vystoupí na něm nejen členové baletního souboru Wiesner Staatsoper, ale také tanečníci z dalších německých souborů nebo Opéra National de Paris. V programu nechybí jména velikánů jako George Balanchine, Roland Petit, John Neumeier, William Forsythe a samozřejmě Rudolf Nurejev. Představení se koná 29. června.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]