Nová dávka tanečního zpravodajství na začátek sezony

  1. 1
  2. 2
Týden s tancem (34) - od 21. srpna 2017 do 27. srpna 2017. V dnešním vydání najdete: SE.S.TA ve Studiu ALTA představí choreografické talenty. Sledujeme Fringe. Vzpomínka na Taťánu Juřicovou. Ze zahraničí: Kam za tancem do muzeí? Mezikontinentální spolupráce. Berlín tančí, Hannover bude.
SE.S.TA choreografický koučink v roce 2016 (zdroj SE.S.TA / foto Dragan Dragin)

SE.S.TA ve Studiu ALTA představí choreografické talenty
Poslední srpnový týden se vrací současný tanec do Studia ALTA. Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA zde ve čtvrtek 24. srpna v 19.30 hodin představí výsledky rezidenčních pobytů z letošního léta, které jsou sice ve stavu „work in progress“, ale možná o to více potřebují reakci publika. U zahraničních účastníků to také bude pravděpodobně jediná příležitost vidět jejich práci v Česku. Letos se na rezidenci se třemi zahraničními lektory sešlo pět českých a pět zahraničních choreografů.

Mezi nimi je například tanečník a choreograf Serge Arthur Loué z Pobřeží Slonoviny, který přijíždí s projektem The shadow of my sweat. Zabývá se ideologickými aspekty své osobnosti jako afrického tanečníka, zakořeněním tance ve své domovské kultuře a dalšími momenty: „Je to odraz na těle, moje tělo, africké tělo, ale i tělo současné.“ Ze Spojených států přijela Charlotte Colmant – rozvíjet, co začala už svou první choreografií. Ke svému pobytu uvedla: „V mé práci jsou všechny nové choreografie jen pokračováním té první. Používám slovník, který se vyvinul z různých tréninkových technik, jež jsem používala, a z kombinace tance a videa. Můj první kontakt s choreografií byl přes video.“ Zkušenosti již má, předchozí choreografie představila v New Yorku nebo v Berlíně.

Z tuzemska zaujala například Michaela Raisová s projektem Částečné znejistění, který je založený na jejím vlastním textu Inuita, jenž stejně jako připravované představení zkoumá možnosti jazyka a jeho přeměnu na pohyb. Jako lingvistka se autorka zabývá vztahem mezi pohybem a řečí a jejich propojením. Intenzivní zájem o nalezení způsobu použití jazyka a řečových znalostí k pohybu vedl autorku až k vytvoření představení, které by tento princip využilo. Další projekty uvedou mladí umělci z Británie, Polska či Litvy. Prezentaci v ALTĚ předchází ještě 23. srpna o půl čtvrté odpoledne vystoupení ve Veletržním paláci, kdy ukázky z projektů účastníci předvedou v návaznosti na expozici Národní galerie. Ve Studiu ALTA jinak sice panuje volno, pokud jde o představení, ale probíhají tam až do konce srpna taneční workshopy.

 

Sledujeme Fringe
Jak už naši čtenáři vědí, letos má na Edinburgh Fringe festivalu velké zastoupení český současný tanec a pohybové divadlo. Festival trvá až do 28. srpna a reprezentují nás na něm Cirk La Putyka, Spitfire Company, DOT504, 420PEOPLE a Lenka Vagnerová & Company. Spitfire Company s inscenací Vypravěč se zařadila do užší nominace na Total Theatre Award. Jde o výběr z 538 inscenací a projektů, které se na festivalu prezentují, takže už samotná nominace je velký úspěch. Držte palce, vyhlašování proběhne 24. srpna.

 

Vzpomínka na Taťánu Juřicovou
Smutné výročí – 24. srpna uplyne patnáct let ode dne, kdy zemřela Taťána Juřicová (*31. ledna 1965), sólistka Baletu Národního divadla, jejíž smrt ve věku sedmatřiceti let tehdy hluboce zasáhla taneční svět. Taťána Juřicová byla absolventkou pražské taneční konzervatoře a stáže ve Státním choreografickém učilišti v Kyjevě. V Národním divadle nastoupila v roce 1985 a sólistkou se stala v roce 1989. Ztvárnila mnoho postav klasického i moderního repertoáru, brzy zaujala skvělou technikou klasického tance, ale také svým hereckým uměním, niterným prožitkem, který uplatňovala ve ztvárnění dramatických rolí. Právě tato citlivost a oddanost tanci se jí pravděpodobně stala osudnou.

K jejím významným rolím v klasickém repertoáru patřila Diana v Sylvii, Effie v La Sylphide, Myrtha v Giselle, titulní role v Ptáku Ohniváku, Taťána v Medvěděvově Oněginovi nebo Odetta a Odilie v Labutím jezeře. Za výkon v tomto baletu získala v roce 1996 Cenu Thálie. Z úspěšných rolí v moderním repertoáru to byla například Čarodějnice v Macbethovi, titulní hrdinka v baletu Jennifer, sóla v choreografiích Jiřího Kyliána Návrat do neznámé země a Sinfonietta a v původních baletech Libora Vaculíka Čajkovskij (Cholera-Smrt, Paní von Meck) a Malý pan Friedemann (Gerda von Rinnlingen). Naposledy se divákům Národního divadla představila v choreografii The River ve složeném baletním večeru Amerikana II (premiéra 31. ledna 2002).

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat