Týden s hudbou (187)
Co přinese tento týden
Praha
Symfonický orchestr Českého rozhlasu připravil na pondělí 28. listopadu další z abonentních koncertů s názvem Fenomén Christian Lindberg. Švéd Lindberg se v pražském Rudolfinu představí v trojroli – jako trombonista, jako dirigent interpretující díla klasiků skandinávské hudby a jako skladatel. Uvede mimo jiné svoji skladbu pro trombón a orchestr The Tale of Kundraan.
V Českém muzeu hudby se v pondělí 28. listopadu uskuteční koncert z komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia. Vystoupí na něm Quasi Trio, Oto Reiprich (flétna) a Martin Fila (klavír). Ve středu 30. listopadu ve Dvořákově síni Rudolfina zahraje PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou Emmanuela Villauma. Večer je příznačně nazván Umění dvaceti prstů, spolu s orchestrem se totiž představí dva kanadští klavíristé, Louis Lortie a Helène Mercier, kteří provedou dílo Francise Poulence Koncert pro dva klavíry a orchestr d moll, FP 61.
V koncertním sále Pražské konzervatoře se v pondělí 28. listopadu odehraje program, který škola připravila ve spolupráci s Jednotou pro zvelebení hudby v Čechách. Ve večeru nazvaném Viola má sólo vystoupí Vladimír Bukač a Mojmír Kačírek (violy), Adam Skoumal (klavír), Ladislav Horák (akordeon) a smyčcový orchestr Pražské konzervatoře pod vedením dirigenta Chuheie Iwasakiho. Na pátek 2. prosince je ve stejném sále ohlášen koncert k výročí Karla IV. Dolce melos, na němž se představí Barokní orchestr Pražské konzervatoře, sbor Collegium 419 a hosté. Zazní výběr ze Zelenkova Sub olea pacis et palma virtutis a premiéra Karlova evangelia Pavla Trojana.
Cyklus Svátky hudby v Praze pokračuje v úterý 29. listopadu v sále Pražské konzervatoře večerem nazvaným Setkání s Amadeem. Soubor Barocco sempre giovane se na pódiu setká Václavem Hudečkem, Miroslavem Sekerou, Petrem Nouzovským či Kristinou Fialovou a společně nabídnou mimo jiné fragment Mozartovy Koncertantní symfonie pro housle, violu, violoncello a orchestr A dur.
Sopranistka Edita Gruberová vystoupí ve středu 30. listopadu ve Smetanově síni Obecního domu v programu nazvaném Edita Gruberová Gala. Doprovodí ji Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pod vedením dirigenta Petera Valentoviče, zazní hudba Rossiniho, Donizettiho, Belliniho a Moyzese. Koncert se koná při příležitosti předsednictví Slovenské republiky v Radě Evropské unie.
Capella Mariana pod vedením uměleckého vedoucího Vojtěcha Semeráda pořádá v rámci cyklu Barokních podvečerů ve středu 30. listopadu a ve čtvrtek 1. prosince adventní koncerty v Zrcadlové kapli Klementina. Soubor zde spolu s varhaníkem Sebastianem Knebelem připomene odkaz německé tradice v programu nazvaném Německá moteta.
V sobotu 3. prosince uvede na Nové scéně Opera Národního divadla pražskou premiéru videoopery soudobého amerického skladatele Steva Reicha Three Tales (Tři příběhy) z roku 2002. Hudebního nastudování se ujal Marko Ivanović, vystoupí sopranistky Hana Jonášová a Yukiko Kinjo, tenorových partů se zhostí Václav Sibera, Jiří Hruška a Václav Čížek. Dílo bude uvedeno ve spolupráci s Velvyslanectvím Spojených států amerických v Praze.
Regiony
Ensemble Opera Diversa pokračuje ve čtvrtek 1. prosince v projektu site-specific minifestivalu, tentokrát v Redutě v Brně, a to uvedením inscenace Muž a žena v loďce. Jedná se o minioperu Ondřeje Kyase a Pavla Drábka. Dílo pro dva zpěváky a smyčcový kvartet doprovodí premiéra Madrigalů pro soprán, baryton, housle a klavír na básně Michala Ajvaze, vystoupí Lucie Kašpárková, Roman Hoza a Miloslav Ištvan Quartett.
Národní divadlo moravskoslezské uvede ve čtvrtek 1. prosince v Divadle Antonína Dvořáka premiéru operního zpracování Shakespearovy Bouře na hudbu Zdeňka Fibicha. Hudebního nastudování se ujal Marek Šedivý a Adam Sedlický, v režijním pojetí Jiřího Nekvasila na scéně Davida Baziky účinkuje operní soubor Národního divadla Moravskoslezského a sólisté. V hlavních rolích se představí Michal Onufer, Luciano Mastro, Petr Urbánek, Michal Haan, Alžběta Poláčková a další.
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Bratislavské hudební slavnosti v úterý nabídly klavírní recitál Borise Berezovskeho. V Koncertní síni Slovenské filharmonie v Bratislavě zazněla Sonáta, Sz. 80 Bély Bartóka, Sedm lyrických kusů Edvarda Griega a Lisztovy Transcendentální etudy. V pátek vystoupil Londýnský filharmonický orchestr pod vedením dirigenta Juraje Valčuhy, společně s nimi měli posluchači možnost slyšet i amerického houslistu Stefana Jackiwa, který se s orchestrem představil v Koncertu pro housle a orchestr e mol, op. 64 Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Sobotní koncert patřil Státní filharmonii Košice, která pod taktovkou Petra Altrichtera a za doprovodu Slovenského filharmonického sboru a sólistů Adriany Kučerové, Terézie Kružliakové, Oscara de la Torre a Petera Mikuláše provedla mimo jiné Dvořákovo Stabat mater, op. 58. Zde, zde a zde najdete naše recenze.
Na letošním ročníku Diapason d’or de l’année 2016 převzal Václav Luks ocenění v kategorii Barokní vokální hudba za nejnovější CD Collegia 1704 se skladbou Missa Divi Xaverii ZWV 12 Jana Dismase Zelenky, vydanou ve světové premiéře v únoru tohoto roku spolu s Litaniae de Sancto Xaverio ZWV 156 téhož autora. CD kromě Diapason d’or a Diapason d’or de l’année získalo také Editor’s Choice magazínu Gramophone. Zde jsme přinesli zevrubnější zprávu.
Pražský Obecní dům bude mít dvě nová koncertní křídla značky Steinway, oba nástroje vyjdou dohromady na sedm milionů korun. V centrálním sídle firmy v Hamburku je v minulém týdnu vybrala pětičlenná výprava včetně pianistů Iva Kahánka a Martina Kasíka. Obecní dům pořizuje koncertní křídlo model D-274 pro Smetanovu síň a menší model B-211 pro ostatní sály reprezentačního patra a komorní prostory. Nástroje by měly být přivezeny do Prahy začátkem prosince. Podrobněji jsme informovali zde.
Klasický balet Adolpha Charlese Adama Giselle v choreografii a režii Rafaela Avnikjana měl premiéru 25. a 26. listopadu v historické budově Slovenského národního divadla. S orchestrem Slovenského národního divadla dílo hudebně nastudoval Dušan Štefánek. V roli Giselle se při první premiéře představila Luana Brunetti, o den později Mariia Rudenko. Zde jsme uveřejnili recenzi z obou premiér.
Praha
Taneční soubor VerTeDance navázal na své projekty s režisérem Jiřím Havelkou a v pondělí v divadle Ponec uvedl premiéru třetí inscenace vzniklé ve vzájemné spolupráci. Má název Flow a podle autorů se její protagonisté snaží o nemožné – zastavit čas, zachytit okamžik. Skupina VerTeDance vznikla v roce 2004 jako trio tvořené tanečnicemi a choreografkami Veronikou Knytlovou a Terezou Ondrovou a světelným designérem Pavlem Kotlíkem. Naši recenzi z představení si můžete přečíst zde.
V pražském Obecním domě vystoupil 22. listopadu velšský basbarytonista Bryn Terfel. Doprovodil jej orchestr PKF – Prague Philharmonia a Pražský filharmonický sbor. Zazněly árie a sbory z oper od Gioachina Rossiniho, Charlese Gounoda, Giuseppe Verdiho i Richarda Wagnera. Kromě klasického repertoáru nabídl program též ukázku z muzikálu Šumař na střeše a spirituál Deep River. Pražský filharmonický sbor s Brynem Terfelem spolupracoval již počtvrté. Zde si můžete přečíst naši recenzi z koncertu.
Taneční uskupení DOT504 Dance Company uvedlo 23. listopadu v prostoru Jatek 78 premiéru představení You Are Not the One, Who Shall Live Long, z dílny RootLessRoot Company (Jozef Fruček a Linda Kapetanea). V inscenaci vystoupili tanečníci a performeři Nathan Jardin, Hyaejin Lee, Pavel Mašek a Knut Vikstrøm Precht. Zde najdete naši recenzi.
V minulém týdnu zahájil festival Dvořákova Praha tradiční vánoční předprodej na vybraný koncert dalšího ročníku. Zájemci tak mohou svým blízkým i sobě nadělit pod stromeček vstupenky na Dvořákovo Requiem, op. 89, v podání rezidenčního orchestru festivalu – České filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Vstupenky se nabízejí za zvýhodněné vánoční ceny, v prodeji jsou i dárkové poukázky, které lze využít na nákup vstupenek na libovolný koncert po zahájení předprodeje. Zde jsme vás informovali.
Klavírní festival Rudolfa Firkušného uvedl v minulém týdnu tři koncerty. Prvním bylo úterní vystoupení českého klavíristy Martina Kasíka, ve čtvrtek se představila německá pianistka ruského původu Olga Scheps a v sobotu britský klavírista s maďarským původem Sir András Schiff. Zde si můžete přečíst naši recenzi čtvrtečního večera, zde reflexi koncertu sobotního.
V pátek 25. listopadu se v Divadle Archa odehrála taneční inscenace In Spite of Wishing and Wanting, kterou vytvořil choreograf a režisér Wim Vandekeybus na hudbu Davida Byrnea. Do Prahy s ní přijel vlámský taneční soubor Ultima Vez. Naši recenzi jsme uveřejnili zde.
Česká hudební rada v sobotu udělila ocenění kytaristovi, skladateli a pedagogovi Jiřímu Jirmalovi. Na závěrečném koncertu festivalu Kytara napříč žánry, jehož byl mimořádným hostem, mu bylo předáno ocenění za celoživotní uměleckou a pedagogickou činnost. Jiří Jirmal je oceňován jako improvizátor a interpret klasické, jazzové i taneční hudby, v Rudolfinu oslavil současně své devadesáté první narozeniny.
Regiony
Zpěvačka a houslistka Iva Bittová vystoupila v minulém týdnu na čtyřech koncertech, na nichž zazněly slovenské lidové písně ze sbírky Slovenské spevy Bély Bartóka v úpravě slovenského skladatele Vladimíra Godára. Koncerty se uskutečnily ve valašské Zašové, v Ostravě, Hradci Králové a v Praze. Bittovou doprovodil slovenský ansámbl Mucha Quartet.
Rekonstrukce libereckého divadla F. X. Šaldy by se měla uskutečnit nejpozději do roku 2027. Vyplývá to ze strategie rozvoje divadla, kterou schválilo v minulém týdnu vedení města. Podle náměstka primátora pro kulturu Ivana Langra ale zatím není jasné, z jakých peněz bude rekonstrukce hrazena. Jednou ze zvažovaných variant je postupná rekonstrukce. Zde jsme informovali více.
Svatební košile Bohuslava Martinů, zhudebňující části Erbenovy Kytice, a Busoniho Koncert C dur pro klavír a orchestr s mužským sborem, op. 39 zazněly 23. a 24. listopadu v programu nazvaném Z Kytice a Aladina v Janáčkově divadle v Brně. Filharmonie Brno na něm vystoupila pod taktovkou Jiřího Rožně, Český filharmonický sbor Brno vedl sbormistr Petr Fiala, sólových partů se ujali Adriana Kohútková (soprán), Peter Berger (tenor) a Jozef Benci (bas). Busoniho klavírní koncert provedl klavírista Kirill Gerstein.
Mezinárodní hudební festival Pardubické hudební jaro vstupuje do své třicáté deváté sezony. V minulém týdnu byl spuštěn předprodej vstupenek. Jedenáct koncertů, operních a baletních představení se uskuteční v Pardubicích, dalších dvanáct v koncertních sálech, divadlech a památkových objektech v Chrudimi, Hlinsku, Přelouči, Heřmanově Městci, Sezemicích, Vysokém Mýtě, Luži, Kameničkách a v Kolíně. Zde jsme informovali podrobněji.
Národní divadlo Brno přišlo s nápadem umožnit dětem z dětských domovů návštěvu vybraných představení. S prosbou o finanční podporu se proto obrátilo na veřejnost prostřednictvím sbírky na serveru komunitního financování Hithit. Projekt dostal název Naplň divadlo dětmi, naplň děti divadlem. Organizátoři se pokoušejí vybrat 110.000 korun, což by jim umožnilo vydat 216 voucherů pro děti a pedagogy z dětských domovů z Brna a okolí. Ti si pak budou moci vybrat představení. Minulý týden přesáhla vybraná částka 17.000 korun, projekt je možné podpořit až do 15. prosince. Zde se na našich stránkách dočtete více.
V pátek 25. listopadu se v Divadelním sále Domu kultury Ostrava uskutečnil multižánrový koncert Písňové studánky Leoše Janáčka. Hlavními protagonisty večera byli Martina Janková, Ivo Kahánek, Klára Obručová-Blažková, Ludmila Vašková a hudební těleso Ensemble Flair pod vedením Jana Rokyty. Celý večer měl společného jmenovatele, a to lidovou píseň v různých podobách. Zde si můžete přečíst naši recenzi.
Pohled na život herečky Lídy Baarové nabídli autoři nového muzikálu Liduschka (Baarová). V sobotu ho ve světové premiéře uvedlo na Nové scéně plzeňské Divadlo J. K. Tyla, pro něž přímo vznikl. Autorem libreta je dramatik, scénárista a novinář Karel Steigerwald, písňové texty napsal Jiří Ornest a hudbu zkomponoval Aleš Březina. Režie se ujal Roman Meluzín, v roli Lídy Baarové se představila Alžbeta Bartošová, v roli říšského ministra propagandy Josepha Goebbelse Petr Jeništa. V příštích dnech přineseme na našich stránkách recenzi.
Dvě soudobé opery Mistrová aneb Když bolševici zrušili Vánoce a Malý princ zazněly v sobotu podání studentů hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění v Divadle na Orlí v Brně. Inscenaci jako svůj absolventský projekt připravili režisérka Kristýna Kopřivová a dirigent Joel Hána. Operu s názvem Mistrová zkomponoval Petr Hala na námět fejetonu Jaroslava Haška. Studenti ji uvedli společně s operní prvotinou Miroslava Háby z roku 1979 Malý princ podle oblíbené Exupéryho předlohy. Zde jsme o projektu psali podrobněji.
Podkrkonošský symfonický orchestr vystoupil v sobotu pod vedením Graziana Sanvita na zámku v Lomnici nad Popelkou. Ke spolupráci pozval rodačku z Lomnice nad Popelkou Marii Fajtovou a basbarytonistu Jaroslava Patočku. Program byl složen ze známých operních árií. Naši recenzi jsme uveřejnili zde.
Výročí
Ve středu 30. listopadu se dožívá pětašedesáti let přední dlouholetý basista Opery Národního divadla v Praze Luděk Vele. Absolvoval Pražskou konzervatoř u profesora Jaroslava Horáčka a v posledním roce studia přijal angažmá v liberecké opeře. Oblastní scéna mu umožnila rychle umělecky vyzrát a v krátké době zde vytvořil řadu rolí českého i světového repertoáru, jako jsou Smetanův Lutobor, Kecal, Wolfram Olbramovič či Bonifác, Dvořákův Vodník, Verdiho Filip II., Mozartův Leporello, Rossiniho Bartolo či Gounodův Faust. Sólistou Opery Národního divadla je od roku 1983, zde svůj repertoár obohatil o téměř všechny významné úlohy basového oboru, které mu mohla zdejší dramaturgie poskytnout. Za své výjimečné výkony v rolích Chrudoše a Barona Ochse byl oceněn Cenami Thálie 1995 a 1996. Náš rozhovor s Luďkem Vele, který jsme zveřejnili před časem, najdete zde, v příštích dnech si pak na našich stránkách přečtete jeho zevrubný výroční portrét.
S využitím archivu Národního divadla v Praze
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]