Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Týden od 29. května do 4. června 2017 - vydání číslo 213. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Česká republika

V úterý 30. května se uskuteční první ročník celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open, který se odehraje ve veřejném prostoru. Ohlášena je účast téměř tří set padesáti uměleckých škol v jeden den do společné akce, která je stěžejním projektem Nadačního fondu Magdaleny Kožené, jehož hlavním posláním je právě podpora uměleckého vzdělávání. Hlavními protagonisty projektu ZUŠ Open jsou samotní žáci, studenti a celé umělecké soubory základních uměleckých škol, kteří pod vedením svých pedagogů připravují program pro širokou veřejnost plný hudby, tance, výtvarných výstav i divadelních představení.

ZUŠ Open (zdroj grolich.cz)

 

Praha
Basbarytonista Adam Plachetka se v pondělí 29. května v pražském Stavovském divadle posté představí v roli Figara v opeře Wolfganga Amadea Mozarta Figarova svatba. Na jevišti tohoto divadla si roli panského sluhy a vtipálka zahrál a zazpíval poprvé ve své kariéře 9. září 2007. Z této jubilejní reprízy přineseme recenzi.

Recitál koncertního mistra PKF – Prague Philharmonia Jana Fišera a klavíristy (a kolegy z Dvořákova tria) Iva Kahánka nabídne v pondělí 29. května v Českém muzeu hudby v rámci devátého večera Komorního cyklu PKF program orámovaný skladbami Wolfganga Amadea Mozarta. Zazní i velmi vzácně uváděná skladba Bohuslava Martinů – Sonáta č. 1. V úterý 30. května se v Experimentálním prostoru NoD koná další z koncertů z cyklu PKF – Prague Philharmonia Krása dneška s názvem Miroslav Srnka x Milan Slavický.

Letošní ročník festivalu Pražské jaro jde do svého závěru. V tomto týdnu můžete navštívit například pondělní koncert souborů Sacconi Quartet, jehož členy jsou Ben Hancox (housle), Hannah Dawson (housle), Robin Ashwell (viola) a Cara Berridge (violoncello), a Wihanovo kvarteto ve složení Leoš Čepický (housle), Jan Schulmeister (housle), Jakub Čepický (viola) a Matěj Štěpánek (violoncello). Společně přednesou Smyčcový oktet Es dur Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Dva kusy pro smyčcový oktet Dmitrije Šostakoviče a Smyčcový oktet C dur George Enescua.

V úterý 30. května v podání orchestru Forma Antiqva zazní ve Dvořákově síni Rudolfina dosud nepublikovaná Trilogía de Tonadillas Escénicas. Večer se tak stane výletem za atmosférou španělských divadel přelomu osmnáctého a devatenáctého století. Ve stejný čas vystoupí ve Smetanově síni Obecního domu Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vedený Jonathonem Heywardem a se sólisty Janem Mráčkem (housle) a Radkem Baborákem (lesní roh). Program jejich koncertu tvoří Předehra k zahájení Tomáše Svobody, Koncert pro housle, lesní roh a orchestr Ethel Smyth a Symfonie č. 4 „Neuhasitelná“ Carla Nielsena.

Ve středu 31. května se představí soubor Orchestre de Paris vedený dirigentem Thomasem Hengelbrockem. Pro festivalové publikum si připravili Suitu č. 2 Daphnis et Chloé Maurice Ravela, ve výběru z Canteloubeho Písní z Auvergne se představí americká mezzosopranistka Kate Lindsey a večer uzavřou Obrázky z výstavy Modesta Petroviče Musorgského, které z původně klavírní skladby instrumentoval právě Maurice Ravel. V kostele Panny Marie Sněžné se ve středu večer koná Nokturno II, na kterém vystoupí Tomáš Jamník (violoncello) a Frode Haltli (akordeon). Program tohoto koncertu tvoří zajímavá kontrapozice hudby baroka a současnosti tvořená Suitami G dur Johanna Sebastiana Bacha, Intermezzem pro violoncello a akordeon Isanga Yuna, skladbou In Croce pro violoncello a akordeon Sofie Gubajduliny a Simple Space Miroslava Srnky.

Ve čtvrtek 1. června se Alexander Lonquich představí v Rudolfinu jako dirigent a současně i jako sólista ve dvou Mozartových koncertech s orchestrem Camerata Salzburg. V programu večera dále zazní dvě kompozice ruského skladatele Igora Stravinského Pulcinella a Danses Concertantes.

Jeden z největších skladatelů druhé poloviny dvacátého století Krzysztof Penderecki uzavře v pátek 2. června letošní ročník Pražského jara svou kompozicí Sedm bran jeruzalémských (Symfonie č. 7). Kontrastní předehrou k monumentální Pendereckého symfonii bude Serenáda pro orchestr Iši Krejčího. Recenze z koncertů Pražského jara budou i tento týden průběžně vycházet v našem speciálu, který je festivalu věnován.

Krzysztof Penderecki (zdroj PJ / © Ludwig van Beethoven Association a Bartosz Koziak)

Současnému tanci patří tradičně konec divadelní sezony, kdy se konají výroční festivaly včetně mezinárodní přehlídky Tanec Praha. Na přelom května a června také několik českých souborů a divadel připravilo premiéry nových tanečních představení. Novou choreografii Deník radikálního introverta uvede v úterý 30. května soubor Tantehorse. Ve čtvrtek 1. června má v divadle La Fabrika premiéru představení Najděte ostatní, které podle autorů ze souboru DOT504 je dobrodružstvím pro malé i velké diváky v podobě kyberpunkové pohádky. Představení režisérky a choreografky Jany Burkiewiczové je inspirované kyberprostorem a skutečným příběhem pětiletého chlapce, který dokáže jít ze školky domů i půl dne, přestože ji má za rohem. Zabývá se tím, s jakou samozřejmostí se děti pohybují virtuálním prostorem tabletů, mobilů a herních konzolí, aniž by ještě často uměly číst a aniž by rozlišovaly mezi virtuálním a reálným světem. V neděli 4. června bude mít na festivalu Tanec Praha premiéru inscenace Faun, která zpracovává proslulé dílo Václava Nižinského Faunovo odpoledne, a to v interpretaci Václava Kuneše a Nikoly Leahey. Tu pro skupinu 420PEOPLE vytvořil vlámský choreograf Sidi Larbi Cherkaoui. Více se o chystaných premiérách dozvíte z našeho Týdnu s tancem zde.

 

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář