Týden s hudbou

Týden od 4. do 10. září 2017 - vydání číslo 227. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Vybíráme z událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Zahraničí

Ve středu 6. a ve čtvrtek 7. září vystoupí Česká filharmonie na Festivalu George Enesca v Bukurešti. Orchestr bude řídit mladý rumunský dirigent Cristian Macelaru, se kterým se pražské publikum mohlo seznámit v červnu 2016 v rámci filharmonického cyklu Objevy. Sólistou prvního koncertu bude Valentin Radutiu v Šostakovičově Violoncellovém koncertu č. 1 Es dur, po němž zazní Dvořákova Osmá symfonie. Na druhém koncertu Česká filharmonie uvede Čtvrtou symfonii Bohuslava Martinů a Brahmsův Houslový koncert D dur s Nikolajem Znaiderem, který s Českou filharmonií vystoupil začátkem května na posledním abonentním koncertu Jiřího Bělohlávka.

Valentin Radutiu (foto © Felix Broede)


Praha

Na prvním koncertě po letní přestávce, v pondělí 4. září, se Orchestr Berg bude věnovat východním filozofiím a józe. Název koncertu – Súrja namaskár – znamená Pozdrav slunci a odkazuje k jednomu z nejznámějších jógových cvičení. Ve velkém sále Domoviny v pražských Holešovicích budou vedle publika také desítky jogínů, v hlavní roli vystoupí Soňa Červená. Pomyslným vrcholem koncertu bude světová premiéra scénického melodramu Joga pro guru, orchestr a jogíny Tomáše Reindla. V hlavní roli Guru a hlavní hybatelky celého díla vystoupí Soňa Červená. Dánský skladatel Per Nørgård oslavil letos v červenci 85. narozeniny, které Orchestr Berg připomene českou premiérou jeho Voyage into the Golden Screen. Ještě dál na východ celý večer posune skladba Sinuous Voices Ondřeje Adámka. Z koncertu připravujeme recenzi.

Jubilejní desátý ročník festivalu Dvořákova Praha zahájí ve čtvrtek 7. září ve Dvořákově síni Rudolfina oratorium Stabat Mater Antonína Dvořáka, v němž své síly spojí mezinárodní kvartet sólistů, který tvoří lotyšská sopranistka Kristīne Opolais, slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová, polský tenorista Piotr Beczała a německý basista René Pape. Doprovodí je PKF – Prague Philharmonia pod vedením svého šéfdirigenta Emmanuela Villauma a Český filharmonický sbor Brno. Slavnostní koncert bude přenášet živě ČT art a pořadatelé připravili také jeho promítání na velkoplošnou obrazovku v dolní části Václavského náměstí. Tam se mohou hudbymilovní příznivci na venkovní scéně setkat již od 17.30 hodin s některými festivalovými umělci, například s Ivanem Klánským, Pavlem Steidlem, Petrem Nekorancem, Pavlem Svobodou, Martinou Bačovou či Hanou Baborákovou.

Kristīne Opolais – Smetanova síň Obecního domu Praha 2015 (foto Petr Dyrc)

O den později, v pátek 8. září, vystřídá PKF – Prague Philharmonia na pódiu Dvořákovy síně Londýnský filharmonický orchestr, který se na Dvořákově Praze představí pod vedením šéfdirigenta a uměleckého šéfa George Enescu International Festivalu Vladimira Jurowského. Koncert nabídne kromě Dvořákovy symfonické básně Polednice a Šostakovičovy 11. symfonie „Rok 1905“ také Prokofjevův Houslový koncert č. 1 D dur, o jehož provedení se postará původem ruská houslistka Alina Ibragimova. Na obou festivalových koncertech budou přítomni naši recenzenti, na jejich hodnocení se tedy můžete těšit na našich stránkách.

V neděli 10. září se na prkna Dvořákovy síně vrátí opět PKF – Prague Philharmonia, aby zde znovu pod taktovkou svého šéfdirigenta Emmanuela Villauma zahájila svou 24. koncertní sezonu. Beethovenovou 6. symfonií F dur „Pastorální“ otevře PKF svůj „beethovenovský cyklus“, který tvoří jeden ze dvou hlavních pilířů její letošní sezony. V Písních potulného tovaryše Gustava Mahlera se představí ukrajinský barytonista Andrej Bondarenko, držitel BBC Cardiff Singer of the World Song Prize 2011. Teprve třicetiletý pěvec má za sebou mimo jiné debut na festivalu v Salcburku nebo v newyorské Carnegie Hall a příští rok ho čeká premiéra v Královské opeře Covent Garden v Londýně. Program koncertu doplní symfonická báseň Im Sommerwind Antona Weberna z roku 1904.

PKF-Prague Philharmonia – Emmanuel Villaume (foto Zdeněk Chrapek)


Regiony

Ministr kultury Daniel Herman by chtěl prosadit, aby stát ještě letos dal více peněz profesionálním divadlům, orchestrům a pěveckým sborům z regionů. V příslušném ministerském programu, přes nějž dostává dotace od státu asi třicítka divadel, orchestrů a sborů, bylo letos rozděleno 160 milionů korun a vláda se bude toto pondělí zabývat požadavkem na jeho navýšení o 140 milionů korun. Oproti původnímu rozpočtu by se suma téměř zdvojnásobila, proti loňsku by vzrostla třikrát. Regionální divadla jsou z velké části financována městy. Navýšení státního příspěvku do jejich rozpočtů by mělo částečně kompenzovat nárůst nákladů na mzdy zaměstnanců ve veřejných službách a správě. Ministerstvo kultury se obává toho, že pokud se rozpočet programu nezvýší, budou se peníze potřebné na zvýšení platů v divadlech brát z peněz určených na uměleckou tvorbu.

“Koncert v kostele je zážitek”, tak zní motto letošního ročníku Svatováclavského hudebního festivalu, který odstartuje v pondělí 4. září v Ostravě. Posluchačům v kostelích Moravskoslezského kraje nabídne do 28. září rekordních 35 koncertů, 11 z nich hned během prvního zářijového týdne. Na úvod festivalu zvolili pořadatelé již tradičně jedno z monumentálních duchovních děl klasického repertoáru. Katedrálu Božského Spasitele v Ostravě tak rozezní Německé rekviem Johannese Brahmse, kterým chce festival oslavit skladatelovo jubileum společně s 500. výročím reformace. Filharmonii Brno bude řídit Ondřej Vrabec, interpretace rozsáhlých sborových pasáží se zhostí Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy. Sólistické party jsou obsazeny českou sopranistkou Kateřinou Kněžíkovou a švýcarským barytonistou Rudolfem Rosenem.

Závěrečný koncert – Kateřina Kněžíková, Veronika Hajnová, Ondřej Vrabec, Filharmonie Brno, Pražský filharmonický sbor – Svatováclavský hudební festival 2016 (foto Ivan Korč)

Festivalovými chrámy budou v prvním týdnu znít dále například houslové sonáty 18. století v interpretaci Romana Patočky (5. září v kostele sv. Maří Magdalény v Dětmarovicích a 6. září v kostele sv. Václava ve Velké Polomi) nebo flétnové sonáty z pera Johanna Sebastiana Bacha a jeho synů v podání belgického hráče na příčnou flétnu Bartholda Kuijkena (7. září v kostel sv. Martina v Dolním Benešově a 8. září v kostele sv. Jakuba Staršího v Ostravě). Vyprodané vstupenky hlásí festival na provedení Mozartova Rekviem v provedení Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse ve středu 6. září v kostele Panny Marie Královny v Mariánských Horách. Večerní žalmy Jana Dismase Zelenky si budou moci vychutnat posluchači, kteří zavítají v neděli 10. září do kostela Krista Krále v Ostravě Svinově. Ensemble Inégal se svým uměleckým vedoucím Adamem Viktorou provedli první část z nich na minulém ročníku Svatováclavského hudebního festivalu, letos se téměř 300 let starý zápis znovu rozezní v jejich provedení druhého cyklu, jehož nahrávka získala nejvyšší ocenění prestižního francouzského časopisu Diapason d’Or. Příští rok SHF chystá uvedení posledního třetího dílu, čímž se stane jediným festivalem, na kterém bylo kompletní žalmové dílo v podání tohoto ansámblu uvedeno. Z festivalových koncertů budeme přinášet průběžně recenze.

J. D. Zelenka: Psalmi Vespertini I – Gabriela Eibenová, Daniela Čermáková, Adam Viktora – Svatováclavský hudební festival 2016 (foto archiv SHF)

Sedmý ročník Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka, který byl zahájen v neděli 3. září v Dobrušce, pokračuje v neděli 9. září druhým koncertem. Posluchači, kteří navštíví kostel svaté Máří Magdalény v Deštné v Orlických horách, budou mít možnost vyslechnout díla Jana Zacha, Wolfganga Amadea Mozarta, Georga Philippa Telemanna a dalších v podání souboru Ars Instrumentalis Pragensis, který si v letošním roce připomíná třicáté výročí svého vzniku.


Zaznamenali jsme v minulém týdnu

Zahraničí
Mladá česká houslistka Julie Svěcená získala tento týden 3. cenu na prestižní Mezinárodní houslové soutěži Tibora Vargy ve švýcarském Sionu. Soutěžící přijeli téměř z celého světa, kromě evropských zemí byla také zastoupena Jižní Korea, Japonsko, USA a Čína. Julie Svěcená je studentkou Royal Academy of Music v Londýně, ve třídě bývalého koncertního mistra londýnských a newyorských filharmoniků, profesora Rodneyho Frienda. Letos v červenci promovala s titulem Master of Arts a obdržela červený diplom spolu se zvláštní cenou pro jednoho z nejlepších studentů. Od září bude pokračovat v postgraduálním studiu. Royal Academy jí na tuto soutěž zapůjčila ze svých sbírek krásné housle Giovanniho Battisty Guadagniniho z roku 1753. Podrobněji jsme informovali zde.

Julie Svěcená (foto Michal Matyáš)


Praha

Pražští zastupitelé na svém zasedání v úterý 29. srpna rozhodli o umístění nové koncertní budovy v okolí metra Vltavská. O chystané urbanistické studii, jejíž součástí má být nová koncertní síň v hlavním městě, jsme informovali zde. Městský Institut plánování a rozvoje by měl studii připravit do konce února příštího roku. Následovat bude architektonická soutěž na halu. V budoucnu by ji město buď mohlo pronajímat České filharmonii, nebo v ní může sídlit Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK. Nová koncertní budova by podle dřívějšího odhadu mohla vzniknout mezi lety 2023 až 2025 a vyšla by na dvě až dvě a půl miliardy korun. Lokalitu Vltavské doporučila komise složená z politiků, zástupců městského Institutu plánování a rozvoje a také členů Spolku pro výstavbu nové koncertní budovy v Praze, mezi kterými byli architekt Josef Pleskot nebo nedávno zesnulý dirigent Jiří Bělohlávek.

Koncert Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK pod taktovkou Jana Kučery ve středu 30. srpna v zaplněné Valdštejnské zahradě na Malé Straně tradičně předznamenal zahájení 83. sezony Pražských symfoniků. V senátních zahradách, kam bylo volné vstupné, se prolínaly filmové melodie s tanci a polonézami z pera klasiků. FOK tak již čtvrtým rokem navazuje na koncerty ve Valdštejnské zahradě v padesátých a šedesátých letech, které patřily k letním povinnostem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Informovali jsme zde.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK – Valštejnská zahrada 30. 8. 2017 (zdroj FB FOK)

V sobotu 2. září se pražskému publiku ve Smetanově síni pražského Obecního domu představila americká houslistka korejského původu Sarah Chang. Šestatřicetiletou rodačku z pensylvánské Filadelfie doprovodil Asian Youth Orchestra, který řídil jeho spoluzakladatel a umělecký ředitel Richard Pontzious. Sarah Chang byla sólistkou Sibeliova Houslového koncertu d moll, program koncertu doplnila symfonická báseň Richarda Strausse Don Juan a Symfonie č. 7 A dur Ludwiga van Beethovena.

Přírodní divadlo v Šárce uvedlo v neděli 3. září operu Antonína Dvořáka Jakobín. Stejně jako v předchozích letech byli pod novým představením podepsáni dirigent Jan Chalupecký a režisérský tandem Jany Divišové a Renée Nachtigallové, které v roce 2005 přírodní divadlo v Šárce obnovily. Na hudebním nastudování opery Jakobín se kromě sólistů, sboru, orchestru a baletu Národního divadla podílel také Kühnův dětský sbor pod vedením sbormistra Jiřího Chvály. O přípravách jsme informovali zde, z představení připravujeme fotoreportáž.

V neděli 3. září se v Praze uzavřela také Letní Letná – více než dva týdny trvající přehlídka nového cirkusu, pohybového divadla a dalších žánrů, které se neverbálního a pohybového divadla dotýkají. Recenze některých vystoupení z její druhé části jsme přinesli zde.

Ředitel Národního divadla Jan Burian uvedl ve čtvrtek 31. srpna do Síně slávy české první scény operní pěvkyni Gabrielu Beňačkovou. Stalo se tak v historické ředitelně, symbolicky v úvodu 135. sezony. Beňačková je teprve třetí osobností, které se této pocty dostalo. Loni vstoupil do Síně slávy tanečník Vlastimil Harapes, rok před ním herečka Vlasta Chramostová.

Gabriela Beňačková byla uvedena do síně slávy Národního divadla (zdroj ND Praha / foto Hana Smejkalová)


Regiony

Závěr desetidenního Festivalu nové a experimentální hudby Ostravské dny 2017 byl svěřen mezinárodnímu orchestru ONO – Ostrava New Orchestra, Ostravské bandě a perkusistovi Victoru Hannovi. Na programu závěrečného koncertu, který se konal v sobotu 2. září v Trojhalí Karolina v Ostravě, byly Textures Muhala Richarda Abramse, Monadologie XIX Bernharda Langa, Trurliade – Zone Zero Olgy Neuwirth a skladby rezidentů Institutu Ostravské dny 2017. Z koncertu přineseme recenzi.

Jazzová mše loni zesnulého Karla Růžičky uzavřela v sobotu 2. září v klášterním kostele svatého Vojtěcha v Broumově již dvanáctý ročník festivalu Za poklady Boumovska, který posluchačům představuje atmosféru barokních kostelů v chráněné krajinné oblasti Broumovska ve východních Čechách. Výtěžek z dobrovolného vstupného na jednotlivé koncerty putuje na pomoc architektonicky unikátním kostelům, ve kterých se koncerty odehrávají.

Klášter Broumov (zdroj zapoklady.cz)

Třetí a poslední koncertní večer Litoměřických svátků hudby se konal v neděli 3. září v kostele svatého Václava v Lovosicích, kam festival zavítal vůbec poprvé. Se skladbami vrcholného baroka zde vystoupili tenorista Jakub Pustina a fagotistka Denisa Beňovská za doprovodu souboru Barocco sempre giovane s uměleckým vedoucím Josefem Krečmerem. Večerem zněly skladby Antonia Vivaldiho, Georga Friedricha Händela a Antonína Dvořáka.

Letošní ročník Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka otevřel v neděli 3. září houslista Ivan Ženatý společně s Pražským komorním orchestrem v čele s koncertním mistrem Leošem Čepickým. V kostele sv. Václava v Dobrušce byl na programu Mozartův Jupiter a Beethovenův Koncert pro housle a orchestr D dur.

Letní hudební nabídku Pardubického kraje od letošního roku obohatil první ročník festivalu Zlatá Pecka Chrudim, který se konal na přelomu srpna a září. Na jeho organizaci a dramaturgii se podílela mezzosopranistka Dagmar Pecková, rodačka z nedalekých Medlešic. Festival měl na programu večer árií z opery Georgese Bizeta Carmen s Dagmar Peckovou a dalšími pěvci za doprovodu Filharmonie Hradec Králové, v sobotu 2. září se konal koncert Peckové se Spirituál kvintetem v Medlešicích s odpoledním happeningem. Vyvrcholením festivalu byla dvě představení Carmen y Carmen 3. a 4. září v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi s Peckovou a herečkou Barborou Hrzánovou, která postavu hrála v pražském Divadle v Řeznické. Součástí festivalu byly kromě koncertů také interpretační kurzy pro studenty a absolventy uměleckých škol a profesionální pěvce. Kurzy byly zaměřené na českou, německou a ruskou píseň pozdního romantismu s přesahem do první poloviny 20. století. Završil je 1. září koncert frekventantů s klavírním doprovodem ve velkém sále chrudimského muzea.

Večer operních árií 28. 8. 2017 – Dagmar Pecková, Robert Jindra, Filharmonie Hradec Králové – Zlatá Pecka Chrudim (zdroj zlatapeckachrudim.cz)

Jihočeské divadlo získalo na tržbách z Otáčivého hlediště v Českém Krumlově od června do srpna 30,6 milionu korun, meziročně o 1,8 milionu víc. Na Otáčivé hlediště prodalo Jihočeské divadlo od června do srpna 50.500 vstupenek, oproti loňsku téměř o tisíc víc, odehrálo 81 představení, o dvě více než loni. Kromě činoherních inscenací uvedlo letos Jihočeské divadlo na otáčivém hledišti tři operní produkce (Trubadúr, Rusalka a Příhody lišky Bystroušky) a balet Valmont.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat