Týden s hudbou

Týden od 23. do 29. října 2017 - vydání číslo 234. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Zahraničí
Ve dnech 22. – 25. října zavítá Česká filharmonie spolu s dirigentem Tomášem Netopilem do čtyř měst Švýcarska, kde se představí s hudbou českých autorů. V Dvořákově Koncertu pro violoncello a orchestr h moll se jako sólista představí violoncellista Truls Mørk. Z turné chystáme exkluzivní reportáž.

Po premiéře opery La traviata, jejíž reflexi najdete zde, pokračuje festival OPERALIA Banská Bystrica 2017 v úterý 24. října uvedením operní produkce banskobystrické opery – Bizetových Lovců perel. Posledním festivalovým představením bude ve čtvrtek 26. října Verdiho opera Aida v nastudování hostujícího souboru z Divadla J. K. Tyla v Plzni, která na jevišti banskobystrického divadla zazní poprvé v jeho historii.

G. Verdi: La traviata – Alessandro Fantoni (Alfredo), Katarína Procházková (Violetta) – ŠO Banská Bystrica 2017 (zdroj ŠO Banská Bystrica / foto Jozef Lomnický)

Na programu úvodních koncertů 69. koncertní sezony Slovenské filharmonie je Mozartova poslední Symfonie č. 41 C dur Jupiter a Mahlerova První symfonie Titán. Obě díla zazní ve čtvrtek 26. a v pátek 27. října v koncertní síni Slovenské filharmonie pod taktovkou nového šéfdirigenta orchestru Jamese Judda, se kterým se filharmonici v září představili na úvodním koncertě 53. ročníku Bratislavských hudebních slavností. Z koncertu 26. října připravujeme recenzi.

Konec října přinese na jeviště Státního divadla Košice výjimečnou událost. V pátek 27. října v něm poprvé v historii divadla zazní poslední opera Giuseppe Verdiho Falstaff. Dílo, ve kterém se operní génius Verdi inspiroval dramatickým géniem Shakespearem, v Košicích inscenuje oscarový režisér Jiří Menzel. Hudební nastudování svěřilo vedení opery do rukou hostujícího slovenského dirigenta Martina Leginuse. Scénu pro košického Falstaffa vytvořil Tomáš Moravec, kostýmy navrhla Petra Goldflamová Štětinová. V postavě Falstaffa alternují Peter Mikuláš a Jiří Přibyl. Inscenaci zhodnotíme na našem portálu.

Státní divadlo Košice (zdroj theatre-architecture.eu)

V neděli 29. října bude na scéně Hamburské státní opery uvedena premiéra opery Claudia Monteverdiho Odysseův návrat do vlasti, kterou bude uctěno 450. výročí narození skladatele,  připadající na tento rok. Představení je potvrzením mezinárodního renomé souboru Collegium 1704 a dirigenta Václava Lukse, kteří zde toto geniální dílo raných operních dějin nastudují s předními světovými sólisty. Odysseem se stane americký tenorista Kurt Streit.

 

Praha
Ponec – divadlo pro tanec uvádí v pondělí 23. a v úterý 24. října světovou premiéru nového projektu choreografa Petra Tyce, který se tím vrací po čtrnácti letech k tanci. Inscenace nesoucí název Dokud neumřeli je tanečně-divadelní studií lásky a milostných vztahů, jež je volně inspirována románem britského spisovatele Juliana Barnese Jak to vlastně bylo? Představení se pohybuje na pomezí žánrů současného tance a divadla a vystupují v něm tři interpreti: laureátka ceny Taneční inscenace roku 2017 Tereza Hradilková, Lenka Kniha Bartůňková a Radim Peška. Hudbu složil Tomáš Procházka a autorem světelného designu je oceňovaný umělec Jan Komárek. Recenzi taneční premiéry si budete moci přečíst na našich stránkách.

T. Hradilková: Švihla – Tereza Hradilková – divadlo Ponec 12. 10. 2016 (foto archiv divadla Ponec)

26. ročník festivalu komorní hudby Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté bude slavnostně zahájen v úterý 24. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Pod dirigentskou taktovkou Jana Kučery se v první části koncertu rozezní v interpretaci Symfonického orchestru českého rozhlasu, Václava Hudečka a Jana Mráčka hudba Wolfganga Amadea Mozarta a Pabla de Sarasate. Druhá polovina večera bude patřit pěveckému umění mezzosopranistky Jany Kurucové a tenoristy Luciana Mastra, kteří se představí v áriích a duetech z oper Giacoma Pucciniho, Giuseppe Verdiho a dalších.

Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, spolek působící při Pražské konzervatoři, pořádá 5. ročník festivalu Kultura v srdci Evropy, jehož koncerty se uskuteční v Koncertním sále konzervatoře. Slavnostní zahajovací koncert v úterý 24. října bude náležet Symfonickému orchestru Pražské konzervatoře s dirigentkou Miriam Němcovou. V programu zazní Italské capriccio Petra Iljiče Čajkovského a Třetí klavírní koncert Sergeje Rachmaninova se sólistkou a laureátkou mnoha mezinárodních soutěží Irinou Cherkashynou.

Irina Cherkashyna (foto archiv Iriny Cherkashyny)

Třemi koncerty v Divadle Archa pokračuje tento týden festival Struny podzimu. Ve středu 25. října se na pódiu divadla mohou posluchači seznámit s hudbou kapely Lambchop s charismatickým frontmanem Kurtem Wagnerem. Tato progresivní kapela z Nashvillu proměňuje chápání toho, co dokáže country hudba a nástroje, které jsou s ní tradičně spjaty, a vytváří zbrusu nový styl. V pátek 27. října bude stejný prostor svědkem neotřelého projektu Nothing Like the Sun, s nímž letos přijíždí na festival britský skladatel a kontrabasista Gavin Bryars. Skladba Nothing Like the Sun je působivou hodinovou kontemplativní suitou osmi shakespearovských sonetů přednášených recitátorem a dvěma zpěváky za doprovodu osmičlenného instrumentálního souboru. Projekt zhodnotíme na našich stránkách. Nedělní večer (29. října) bude patřit fascinujícímu spektáklu, jímž pianista, skladatel a konceptualista Jason Moran vzdává hold svému nejoblíbenějšímu hudebníkovi a jazzové legendě Theloniovi Monkovi.

Na cestu do Jižní Ameriky a zpět pozve posluchače v Zrcadlové kapli Klementina ve čtvrtek 26. října soubor Collegium Marianum se svou uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Hostem programu, který nese název Hanacco Americano, bude hráčka na španělskou harfu Maria Christina Cleary.

Collegium Marianum (zdroj collegiummarianum.cz / © Petra Hajská)

Podzimní část koncertů komorního orchestru Harmonia Praga začne koncertem ve čtvrtek 26. října na Novoměstské radnici, inspirovaným tanečními rytmy v hudbě velkých skladatelů baroka, klasiky, romantismu i 20. století. Jako sólisté se na něm představí houslisté Miroslav Vilímec a Libor Vilímec, orchestr bude řídit Štefan Britvík.

V klášteře sv. Anežky České se ve čtvrtek 26. října uskuteční koncert dvou českých kytarových mágů, Štěpána a Jana-Matěje Raka. Otec a syn si pro společný koncert vybrali pestrý repertoár, zahrnující skladby Johanna Sebastiana Bacha, Bedřicha Smetany, Jaroslava Ježka, ale také vlastní tvorbu Štěpána Raka. Koncert je součástí komorní řady FOK s názvem Obrazy a hudba, který je pořádán ve spolupráci s Národní galerií v Praze. Výročí vzniku samostatného Československa oslaví Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK již tradičně v sobotu 28. října provedením Mé vlasti Bedřicha Smetany. Do čela orchestru se tento rok ve Smetanově síni Obecního domu postaví Ondrej Lenárd. Z koncertu chystáme recenzi.

Plácido Domingo přichází do Prahy s unikátním projektem v podobě exkluzivní inscenace opery Don Giovanni ve Stavovském divadle, které je v současné době jediným dosud existujícím divadlem, kde Mozart působil. Projekt se uskuteční v pátek 27. a v neděli 29. října při příležitosti 230. výročí světové premiéry opery Don Giovanni. V této inscenaci se Plácido Domingo ujme role dirigenta a uměleckého vedoucího. Do sólových rolí obsadil mezinárodní pěvecké světové špičky včetně vítězů slavné operní soutěže Plácida Dominga Operalia, do zbylých tří rolí obsadil významné české talenty. Základem pro vytvoření scénografické koncepce inscenace opery Don Giovanni je využití scény známého českého scénografa Josefa Svobody a oscarového výtvarníka kostýmů Theodora Pištěka. Projekt se připravuje v koprodukci s Národním divadlem. Představení zhodnotíme na našich stránkách.

Plácido Domingo (zdroj narodni-divadlo.cz)

Výjimečný zážitek slibuje koncert rozhlasových symfoniků s německým dirigentem mezinárodního renomé Alexandrem Liebreichem v neděli 29. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Program otevře Studie pro smyčce Pavla Haase, kterou bratr slavného prvorepublikového herce Huga Haase napsal v roce 1943 v Terezíně. Sólista večera, německý violoncellista Alban Gerhardt bude interpretovat jeden z pilířů cellové literatury – První violoncellový koncert Dmitrije Šostakoviče. Mimořádný koncert Symfonického orchestru českého rozhlasu, který se koná jako Ozvěny Česko-německého kulturního jara 2017, vyvrcholí provedením Symfonie č. 4 Johannese Brahmse. Z koncertu přineseme recenzi.

 

Regiony
Festival Moravský podzim nabídne v průběhu posledního týdne několik zajímavých počinů. Po erupci Symfonie sirén v sobotu 21. října (o provedení čtěte zde) se festivalové dění v pondělí 23. října ztiší v komorním provedení dvouhodinového písňového cyklu Tiché písně, který nejvýznamnější současný ukrajinský skladatel Valentin Silvestrov zkomponoval převážně na texty ruských klasiků. Ve Vile Tugendhat se jeho interpretace zhostí basbarytonista Tomáš Šelc a klavíristka Dana Hájossy. V pátek 27. října oslaví Janáčkovo kvarteto sedmdesát let od svého vzniku koncertem v Besedním domě, na němž bude znít výlučně hudba skladatele, jehož jméno ansámbl nosí. Na obou festivalových koncertech budeme mít své recenzenty. V sobotu 28. října si v Besedním domě přijdou na své milovníci uměleckého mistrovství divadelního a především filmového režiséra, brněnského rodáka Petra Weigla. V rámci festivalu zde bude mít premiéru projekt s názvem Poetické úvahy ve volných chvílích (podle filmu Petra Weigla z roku 1979), který je koncipován jako jevištní pocta uměleckému vidění světa a osobnosti režiséra Petra Weigla a zároveň je scénickým koncertem nejrychlejšího klavíristy na světě, Lubomyra Melnyka, který ozvláštní večer svojí vlastní hudbou. Více o projektu se dočtete v rozhovoru s režisérem večera Martinem Dvořákem, který jsme publikovali zde. Projekt se o den později přesune do Českého muzea hudby v Praze. V sobotu 28. října proběhne v parku u Janáčkova divadla závěrečná akce letošního Moravského podzimu – slavnostní připomínka 99. výročí vzniku Masarykovy Československé republiky. Slavnosti se účastní brněnští sokolové, skauti – a několik pěveckých sborů, které nastudovaly a přednesou vlastenecké skladby napsané význačnými autory v mladé republice na Masarykovu počest.

Lubomyr Melnyk (zdroj archiv Martina Dvořáka / foto © Aleksandra Kawka, Sony)

Sál filharmonie Hradec Králové bude od úterý 24. října do čtvrtka 2. listopadu dějištěm čtyř festivalových koncertů Hudebního fóra Hradec Králové, které pořádá Filharmonie Hradec Králové ve spolupráci s Českým rozhlasem 3 – Vltava. Dramaturgie festivalu je každoročně postavena především na orchestrálních a velkoplošných dílech soudobých světových autorů. Úvodní koncert v úterý 24. října tak představí orchestrální díla Cristóbala Halfftera, Roberta Sierry a písňový cyklus Neruda Songs Petera Liebersona, v němž se mezzosopránového partu ujme Edita Adlerová. Filharmonii Hradec Králové bude řídit José Miguel Rodilla. Druhý festivalový koncert ve čtvrtek 26. října, z nějž přineseme recenzi, bude přehlídkou japonské hudby v podání Janáčkovy Filharmonie Ostrava.

Tři inscenace, tři mladí talentovaní choreografové tvořící na hudbu českých hudebních skladatelů a tři rozdílná pojetí chápání faktoru času. To je nový projekt fenomenálního Pražského komorního baletu, který představí v úterý 24. října v Janáčkově divadle v České Lípě v rámci festivalu Lípa Musica. Ústředním hudebním motivem projektu je Mystérium času Miloslava Kabeláče, jedna z nejpozoruhodnějších českých kompozic 20. století. Sršící hudební gejzír jménem Orquestrina rozhýbe v sobotu 28. října Městské divadlo v Novém Boru. Projekt Radka Baboráka nabídne výlet do temperamentního světa tanga a bolera, ale i bujarý klezmer, s tanečním překvapením v podání osobností z taneční soutěže StarDance. Večer zhodnotíme na našich stránkách.

Mysterium času (vizuál) – Pražský komorní balet 2016 (zdroj prazskykomornibalet.cz)

Vystoupení slovenského uskupení Cigánski diabli završí v sobotu 28. října Mezinárodní hudební festival F. L. Věka, který probíhal v Dobrušce a jejím okolí téměř dva měsíce. Cigánski diabli ve svém programu ve Společenském centru v Dobrušce propojí cikánskou hudbu, jazz, etno i flamenko. V jejich osobitém projevu „gypsy devils style“ zazní skladby klasických skladatelů Josepha Haydna, Johannese Brahmse, Franze Liszta, George Bizeta a dalších.

 

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Kanadský operní soubor Pacific Opera Victoria ve Victorii (hlavním městě Britské Kolumbie) připravil premiéru Janáčkovy opery Její pastorkyňa pod názvem Jenůfa. Premiéra nové inscenace se konala 12. října v hudebním nastudování Timothyho Vernona. Režie se ujal světově uznávaný filmový režisér psychologických dramat Atom Egoyan. Děj Jenůfy přenesl režisér do současnosti a vytvořil výrazné drama z chudé kolonie východních přistěhovalců. Jenůfou se stala kanadská pěvkyně s polskými předky Lara Ciekewicz.

Ve čtvrtek 19. a v pátek 20. října byl vídeňský Musikverein svědkem jedné z nejočekávanějších událostí tamní operní sezony: „neoperního“ provedení Příhod lišky Bystroušky v koncertním sále. Dirigent Franz Welser-Möst a Cleveland Orchestra představili Janáčkovu operu jako uměleckou instalaci, v titulní roli s Martinou Jankovou. Ohlasy ze zahraničního tisku jsme přinesli zde.

Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky – Musikverein Vídeň 2017 (zdroj Facebook Claudia Kapsamer / © Julia Wesely)

 

Praha
Ve věku 73 let zemřel v pondělí 16. října hudební publicista, producent a dramaturg Pražského jara Antonín Matzner. Hudbě se věnoval v několika směrech – byl uznávaným hudebním publicistou, autorem rozhlasových pořadů, pedagogem, ale také producentem a hudebním režisérem více než stovky alb převážně jazzu a populární hudby.

V pondělí 16. října se ve Dvořákově síni Rudolfina konal koncert k poctě nedávno zesnulé cembalistky Zuzany Růžičkové. Díla Johanna Sebastiana Bacha, Viktora Kalabise a Orlanda Gibbonse zahráli její pokračovatelé a bývalí žáci, cembalistka Monika Knoblochová, varhaník Jaroslav Tůma a cembalista Mahan Esfahani. Více o koncertu se dočtete zde.

Koncert k poctě Zuzany Růžičkové – Rudolfinum 16. 10. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone v pondělí 16. října za doprovodu Českého národního symfonického orchestru popáté vystoupil v pražské O2 areně. Koncert v rámci světového turné Ennio Morricone – Last ever show s podtitulem Goodbye Prague pořadatelé označili za jeho loučení s pražským publikem. Stejně jako čtyři předchozí Morriconeho pražské koncerty byl i tento vyprodán. Morricone oznámil, že příští rok, kdy oslaví 90. narozeniny, již ve velkých halách vystupovat nebude.

Cenu klasické hudby Classic Prague Awards za rok 2017 v kategorii za celoživotní přínos získal dirigent Libor Pešek. Ocenění převezme na slavnostním večeru 20. ledna 2018 ve Smetanově síni Obecního domu, kde zazní jména i dalších jedenácti vítězů. Porota oznámila, že cenu v kategorii talent roku mohou získat tenorista z nastupující pěvecké generace Petr Nekoranec, mladý dirigent Jiří Rožeň a houslistka Olga Šroubková. Vyhlášení vítězů deseti kategorií a Ceny České televize bude živě vysílat stanice ČT art. Classic Prague Awards vznikly z iniciativy společnosti Voice of Prague a bývalého ministra kultury Jiřího Bessera.

Velikonoční festival duchovní hudby Brno – Libor Pešek – Brno 3. 4. 2016 (foto Petr Francán)

Vítězka Mezinárodní houslové soutěže Pražského jara 2017 Olga Šroubková byla hlavní protagonistkou dalšího koncertu komorní hudby, kterým pokračovala v úterý 17. října v Sále Martinů Hudební fakulty AMU sezona Mezinárodního festivalu komorní hudby EuroArt Praha. V dílech Johannese Brahmse, Antonína Dvořáka, Henrika Wieniawského a Ludwiga van Beethovena se dále představili klavírista Miroslav Sekera a violoncellista Eduard Šístek.

V budově Státní opery Praha proběhl v úterý 17. října další takzvaný kontrolní den, na který vedení Národního divadla pozvalo ministra kultury Daniela Hermana a novináře. Ti se mohli přesvědčit, že končí bourací práce, staticky se zajišťují bývalé sklady topiva, z nichž budou zkušebny, a zdí se orchestřiště, které bude větší než dříve. Po rekonstrukci se mimo jiné zkrátí cesta kulis na jeviště, takže se budou méně ničit, a zlepší se akustika, kterou narušovalo pronikání hluku z magistrály. Z rozpočtu na rekonstrukci se zatím utratilo asi 130 milionů korun. Celková dotace státu na opravu, tedy i na dodávky světelné a zvukové techniky, na stavbu, restaurování, přípravu a zajištění provozu po dobu rekonstrukce, je 1,2 miliardy korun. Záměrem rekonstrukce je uvést budovu do co možná nejpůvodnějšího stavu. Opera by měla být otevřena ke konci roku 2019.

Tři operní produkce nabídl minulý týden Festival hudebního divadla Opera. V úterý 17. října se na přehlídce uvedl domovský soubor Opery Národního divadla svou inscenací opery Juliette (Snář) Bohuslava Martinů (recenzi najdete zde). Festivalový víkend patřil menším operním studiím. V sobotu 21. října se v Českém muzeu hudby pod dirigentským a režijním vedením Tomáše Hanzlíka představil se svým nastudováním Hasseho opery La Semele Ensemble Damian (hodnocení si můžete přečíst zde). Poprvé se na přehlídce prezentovalo Opera studio Praha se svým projektem Anne – beze strachu hledět na nebe (recenzi připravujeme).

Bohuslav Martinů: Juliette (Snář) – Peter Berger (Michel), Alžběta Poláčková (Juliette) – ND Praha 2016 (zdroj archiv ND / foto Hana Smejkalová)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK se svým šéfdirigentem Pietarim Inkinenem uvedl ve středu 18. a ve čtvrtek 19. října chorální symfonii Kullervo Jeana Sibelia. Pro českou premiéru příběhu mladého chlapce Kullerva z eposu Kalevala si Inkinen přizval finské sólisty: Jormu Kalervu Hynninena (tenor) a Johanny Rusanen (soprán) a finský sbor (recenzi jsme zveřejnili zde).

V rámci cyklu Nové horizonty Symfonického orchestru českého rozhlasu měl ve středu 18. října ve Foru Karlín premiéru společný muzikálový projekt basbarytonisty Adama Plachetky a dirigenta Tomáše Netopila. Skladby muzikálových velikánů George Gershwina, Richarda Rodgerse, Leonarda Bernsteina, Andrewa Lloyda Webbera a dalších získaly ve většině případů novou instrumentaci, která dá patřičný prostor hudebnímu vyznění symfonického orchestru. Z koncertu jsme přinesli recenzi zde.

Na Broadway s Adamem Plachetkou – Adam Plachetka, Tomáš Netopil, SOČR – Praha 18. 10. 2017 (zdroj SOČR)

Pražské Národní divadlo ve středu 18. října oznámilo, že před týdnem, ve středu 11. října 2017, zemřel emeritní sólista Opery první české scény, tenorista Jiří Ceé. Bylo mu pětasedmdesát let. Sólistou Opery Národního divadla byl v letech 1985–2004. Více se dočtete zde.

Pro zahájení sezony ve čtvrtek 19. a v pátek 20. října ve Dvořákově síni si Česká filharmonie přizvala ke spolupráci světovou houslovou hvězdu Leonidase Kavakose, jenž předvedl své umění v Koncertu pro housle a orchestr č. 1 Dmitrije Šostakoviče. Dramaturgii koncertu doplnila Mahlerova Čtvrtá symfonie, v níž se sopránového partu ujala Marta Reichelová. Českou filharmonii řídil po oba večery Jakub Hrůša. Koncert jsme zhodnotili zde.

Zahajovací koncert 122. sezony ČF – Leonidas Kavakos, Jakub Hrůša, Česká filharmonie – Rudolfinum Praha 19. 10. 2017 (zdroj ČF / foto © Petra Hajská)

Na pátek 20. října naplánovalo Národní divadlo premiéru baletního představení s názvem Timeless. První část baletu, pojmenovaná podle díla Petra Iljiče Čajkovského Serenáda, je příkladem jedinečné výrazové techniky slavného rusko-amerického choreografa George Balanchina. Autorem choreografie druhé části večera na hudbu Fryderyka Chopina Separate Knots je izraelský choreograf Emanuel Gat. Trojdílný balet uzavírá choreografie Svěcení jara na hudbu Igora Stravinského, kterou vytvořil pro Bavorský státní balet v roce 1974 choreograf Glen Tetley. Recenzi páteční první i sobotní druhé premiéry přineseme během pondělí.

Po roční odmlce hostí Praha od 20. října do 9. listopadu Festival Struny podzimu. Program dvacátého prvního ročníku otevřel v pátek 20. října ve Foru Karlín pětičlenný irsko-americký ansámbl The Gloaming, v jejichž repertoáru se nápěvy či texty z prastarých irských tradic potkávají se soudobou hudbou, tradiční přístup s experimentem, s vlivy jazzu a alternativní folkové scény.

The Gloaming – Struny podzimu 20. 10. 2017 (zdroj SP / foto Petra Hajská)

Rekviem za nekonečno – taneční příběh o dotýkání se otázek, které leží mezi koncem a začátkem života, a možná i dál – měl premiéru v neděli 22. října v Divadle na Vinohradech. Osm sólistů Pražského komorního baletu ztvárnilo na části Dvořákova Rekviem choreografii Tomáše Rychetského. Večer doplňují dvě kratší choreografie Pražského komorního baletu: černá taneční groteska na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea Havran nesoucí název Chvilka POEzie v choreografii Marka Svobodníka na hudbu Jaroslava Ježka a Bedřicha Nikodéma a intimní niterná miniatura pro jednoho muže a tři ženy s názvem Nevyřčené ticho, k jejímuž vytvoření inspirovala choreografa Tomáše Rychetského klavírní sonáta Leoše Janáčka Z ulice. Z představení chystáme recenzi.

Kwangdžský symfonický orchestr spolu s rakouským klavíristou Gottliebem Wallischem provedli v neděli 22. října ve Smetanově síni Obecního domu Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert a v druhé části večera Čajkovského Čtvrtou symfonii. Program otevřela Fantazie na Arirang, krátká skladba, jejíž melodie platí za neoficiální korejskou hymnu a pod jejíž orchestrací je podepsán severokorejský skladatel Čoj Sung-hwan.

V neděli 22. října vyhlásil v Národním divadle portál Opera Plus vítěze letošního čtenářského hlasování o nejúspěšnější zpěváky uplynulé sezony a předal jim svoje Výroční ceny. Nominovány byly za svoje pěvecké a herecké výkony na českých a moravských scénách tři desítky pěvců z Česka i ze zahraničí (kompletní seznam najdete zde), čtenáři Opery Plus o nich hlasovali od začátku září. Ocenění převzali mezzosopranistka Eliška Weissová za roli Ortrudy v pražském nastudování Wagnerova Lohengrina a barytonista Svatopluk Sem za Figara v Lazebníkovi sevillském!!! a Kalinu ve Smetanově Tajemství v inscenacích Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Mimořádnou Výroční cenu Opery Plus převzala z rukou ředitelky Opery Národního divadla Silvie Hroncové a šéfredaktora portálu Víta Dvořáka za dosavadní činnost Dětské opery Praha její zakladatelka Jiřina Marková-Krystlíková.

Předávání Výročních cen Opery Plus – 22. 10. 2017 Národní divadlo (foto Pavel Horník)

 

Regiony
Předposlední opera Giuseppe Verdiho o benátském mouřenínovi Otello měla svoji premiéru ve čtvrtek 19. října na prknech Divadla Antonína Dvořáka v Ostravě. Soubor Národního divadla moravskoslezského v čele s dirigentem Jakubem Kleckerem ji nastudoval v italském originále, režie se ujal Ivan Krejčí. Hodnocení premiéry si můžete přečíst zde.

Po dvanácti letech se na repertoár Jihočeského divadla vrací jedna z nejslavnějších operních hrdinek všech dob, Violetta Valéry. Premiéra Verdiho opery La traviata se odehrála v pátek 20. října v českobudějovickém Domě kultury Metropol, sbor a orchestr Jihočeského divadla řídil Mario De Rose. Recenzi inscenace připravujeme.

Na pátek 20. října naplánovalo Národní divadlo Brno první operní premiéru této sezony, komickou operu Gaetana Donizettiho Nápoj lásky. Výpravnou kostýmní inscenaci v italském originále, která je uváděna v Mahenově divadle, připravila režisérka Magdalena Švecová. Premiéru jsme zhodnotili zde.

G. Donizetti: L’elisir d’amore – Jiří Sulženko (Dulcamara) – ND Brno 2017 (zdroj ND Brno / foto Marek Olbrzymek)

Předposlední koncert Mezinárodního hudebního festivalu F. L. Věka hostil zámek v Novém Městě nad Metují. V neděli 22. října zde barytonista Richard Novák a klavírista Jaroslav Šaroun provedli písně Václava Jana Tomáška, Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Bohuslava Martinů, Davida Rejchrta a Jaroslava Křičky.

V neděli 22. října měla ve Slezském divadle v Opavě premiéru poslední Verdiho opera na námět Shakesperových Veselých paniček windsorských Falstaff. Operu spolu s Orchestrem a sborem Slezského divadla Opava nastudoval dirigent Marek Šedivý, autorem režijní koncepce je Lubor Cukr. Reflexi premiéry chystáme.

Brno dá devatenáct milionů korun Národnímu divadlu Brno a milion korun Filharmonii Brno na pokrytí výpadku ze vstupného kvůli rekonstrukci divadla, oznámil minulý týden náměstek brněnského primátora Jaroslav Kacer. Město rekonstruuje divadlo za více než půl miliardy korun a soubory musejí hrát v menších prostorách. Otevřeno má být v závěru příštího roku. Investici zkomplikoval nález azbestu, práce kvůli tomu potrvají déle a budou dražší. Divadlu i filharmonii se kvůli opravám snížily výnosy ze vstupného a současně zvýšily náklady, protože musejí platit pronájem nebo vybavení náhradních prostor.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat