Týden s tancem: Průvodce jarními festivaly

Týden s tancem (60) – od 19. do 25. února 2018. V dnešním vydání najdete: Průvodce jarními festivaly čili kam a kdy za tancem a pohybovým divadlem – Začíná festival Malá inventura. Festival Bazaar. Česká taneční platforma 2018.
Malá inventura (zdroj FB festivalu)

Průvodce jarními festivaly čili Kam a kdy za tancem a pohybovým divadlem

Zatímco podzim a první polovina zimy je tradiční období premiér na současných scénách, jaro je alespoň v Praze obdobím festivalů. První je Malá inventura, která začíná už dnes, a i na další už si můžete začít chystat okénka v tanečním diáři.

Začíná festival Malá inventura
Od 21. do 28. února bude v Praze probíhat festival nového divadla Malá inventura 2018. Domovskými scénami šestnáctého ročníku festivalu Malá inventura jsou Studio ALTA, Divadlo Archa, PONEC – divadlo pro tanec, MeetFactory, Alfred ve dvoře, Studio Hrdinů, Venuše ve Švehlovce, Centrum současného umění DOX, La Fabrika, Národní galerie v Praze – Veletržní palác, festival dále spolupracuje s Werichovou vilou a kulturním centrem Letohradská 10.

Na letošní Malé inventuře se budou opět po dvou letech předávat ceny kulturního networku Nová síť s názvem Ceny Česká divadelní DNA. Ve třech kategoriích bude oceněno celkem pět osobností či počinů. Slavnostní předávání proběhne během úvodního večera 21. února v La Fabrice.

Nominace jsou následující. Tři ceny za výjimečný počin na poli nového divadla budou vybrány z projektů: Anička a letadýlko (autorský divadelní soubor hrající někdy pro děti, někdy pro dospělé); ArtproProstor (jablonecké sdružení absolventů a studentů uměleckých škol); Black Black Woods (inscenace Cirku La Putyka); festival Luhovaný Vincent (multižánrový festival v centru Luhačovic); taneční multimediální inscenace Guide; Kabaret Velázquez (projekt Jana Komárka); Open Air Program (divadelní festival v Hradci Králové); Recykliteratura živě; μSputnik (miniaturní loutkové představení pro jednoho diváka) a kulturní centrum Venuše ve Švehlovce. Cena za mimořádný dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla: Handa Gote Research & Development. Cena za mimořádnou podporu a prezentaci českého nového divadla v zahraničí: Lukáš Přibyl – České centrum Tel Aviv.

Festivalovým centrem dění bude opět Studio ALTA, kde proběhne většina networkingových setkání, kterých se zúčastní na sto akreditovaných zahraničních i tuzemských hostů.

Studio ALTA (foto Studio ALTA)

Organizátory překvapil nebývalý zájem o nové divadlo zejména z řad zahraničních hostů. Je tu několik festivalových novinek jako autorský projekt Jiřího Honzírka Horizont 8 nebo setkání s městskou berlínskou platformou PAP s cílem propojit se s tou pražskou. Smyslem festivalu je představit co nejširší škálu podob nového divadla, projekty, které vznikly v průběhu roku 2017. Festival se neomezuje jen na území hlavního města, na podzim na přehlídku navazuje Malá inventura v Jičíně, Českých Budějovicích, Opavě a Jihlavě.

Taneční program:
Z inscenací a projektů, které spadají alespoň trochu do oblasti tance nebo pohybového divadla, je to například inscenace Pulsar Michala Záhory (recenzi z její premiéry najdete zde), jehož práce je do festivalového programu zařazena vůbec poprvé, a to 24. února od 18:00 v Ponci. Obrazové a pohybové divadlo s tanečními prvky Jana Komárka s názvem Kabaret Vélasquez se hraje 25. února od 18 hodin v Arše. Handa Gote Research & Development uvádí 24. února dvakrát v Altě inscenaci Die Rache, jejich projekty jsou žánrově nezařaditelné, mají velmi osobitou a nezaměnitelnou poetiku. Taneční projekt Nothing Sad souboru VerTeDance je na programu v Altě 25. února od 20 hodin. V Centru současného umění DOX hraje 26. a 27. února Farma v jeskyni od 20 hodin inscenaci Navždy spolu.

V rámci programové řady Tažní ptáci vypadá slibně několik projektů. 22. února až ve 22 hodin v Altě představení uskupení se zvláštním názvem T.I.T.S., inscenace MINE, česko-norská koprodukce: „MINE je audio-vizuální performancí nezávislého skandinávsko-českého kolektivu T.I.T.S., která překračuje hranice několika žánrů. Tento ‘fyzický koncert/operetta’ zkoumá smysl pro vlastnictví a naši hluboce zakořeněnou instinktivní touhu vlastnit a potřebu teritoriálně se vymezovat. Performance je založená na intenzivní součinnosti zvuku, hlasu, pohybu, světelného designu a kostýmů tak, aby zprostředkovávala osobní zkušenost s naším každodenním ‘mít či nemít’, prosazováním svých nároků na osobní prostor, na věci, nebo dokonce na ostatní lidi. Odráží kosmos našich malých životů celospolečenské univerzum?“

Nela H. Kornetová: MINE – T.I.T.S. (zdroj malainventura.cz / foto Jan Hajdelák Husták)

Dále v programu vystupuje duo Sára Arnstein a Jiří Šimek, tedy duo Ufftenživot, s představením Keep Calm, a to 23. v Alfredu ve dvoře: „Jsme víc než #příroda. Jsme víc než #zvířata. #Svět nám patří – vždyť jsme vytvořili institut vlastnění a s ním i spoustu dalších věcí. Třeba #hrdinství. Máme sny, #stíny a fantazii. Co jsme si vymysleli, to taky žijeme. Možná proto se naše představy o světě hroutí, tuto skutečnost téměř nikdo nepřijímá a na bolest se berou léky. #Absurdní. Možná nám to pomalu dochází, a tak se smějeme a reflektujeme to, co cítíme, že reflektovat musíme. #Lajky a #sdílení nám nestačí.“ Součástí této programové řady je také vystoupení Jany Novorytové a Michaely Raisové Částečné znejistění, které diváky zavádí do světa improvizace. 26. února od 18 hodin ve Studiu ALTA.

Michaela Raisová: Částečné znejistění (zdroj malainventura.cz / foto Michal Hančovský)

V rámci programové sekce Nová krev na scéně vystupuje ještě 27. února od 18 hodin v La Fabrice české dívčí trio Holektiv s novocirkusovou inscenací Kaffeeklatsch (recenzi jsme v rámci Letní Letné přinesli zde).

Hlavním pořadatelem festivalu je kulturní neziskovka Nová síť, která v roce 2018 slaví patnáct let své činnosti. Kontinuálně poskytuje bezplatné konzultace, poradenství v oblasti problematiky neziskových organizací a mediátorství, věnuje se monitoringu a ožívání lokální kultury, podporuje umělecké rezidence. Spravuje a koordinuje stejnojmenný kulturní network, je v úzkém kontaktu s organizacemi kulturního zaměření v České republice i v zahraničí a podporuje strategii síťování, cirkulace a sdílení. Od roku 2016 rozvíjí program systematického praktického vzdělávání v oblasti technických dovedností Art Gate. Podrobný program festivalu naleznete na stránkách festivalu Malá inventura (zde ).


Festival Bazaar

Čtvrtý ročník pražského divadelního a tanečního festivalu Bazaar uvede od 16. do 18. března 2018 výrazná představení a ukázky z chystaných inscenací především ze střední, východní a jižní Evropy. Probíhat bude v divadle Alfred ve dvoře, Studiu ALTA a divadle Ponec. Tématem letošního ročníku je hledání vlastního hlasu v rámci komunity.

Festival zahájí v pátek 16. března v Ponci mezinárodně uznávaná inscenace One Gesture polského divadla Nowy Teatr v režii známého divadelního inovátora Wojteka Ziemilského.

Wojtek Ziemilski: One Gesture – Nowy Teatr (zdroj alfredvedvore.cz)

Inscenace se zabývá komunikací a zkoumá její podobu mezi světem slyšících a neslyšících a tvůrci si kladou nejrůznější otázky: Jak taková komunikace funguje? Jakým způsobem jsou znalosti, emoce a kultura předávány, vytvářeny nebo přetvářeny? Jestliže je jazyk jedinou realitou, ke které máme přístup (jak řekl Wittgenstein: „Limity mého jazyka znamenají hranice mého světa.“), jak a čemu se můžeme učit od neslyšících? Je na jejich způsobu komunikace něco obecně platného, nebo naopak naprosto výjimečného? A jak to, že ani jeden můj známý nemá žádného neslyšícího kamaráda?

Se sólovým představením s podivně odtažitým názvem 1.7 vystoupí v sobotu ve Studiu ALTA maďarská umělkyně Zsuzsa Rózsavölgyi, která zkoumá ženské tělo, jeho roli v dnešní společnosti a jeho aspekty úspěšnosti a neúspěšnosti. Čeká nás odkrývání tabu a osobní zpovědi o tom, co znamená žít v ženském těle v přednáškově-performativním sólovém projektu. Sama autorka o své práci uvádí: „Východiskem pro můj sólový projekt je myšlenka, že mé vlastní tělo je komunikací samo o sobě a o sobě samém. Vše, co je potřeba dělat, abych vykomunikovala nějaký smysl, je zkrátka existovat. Velikost, barva, vůně, stav mého těla a především jeho pohlaví, vykomunikuje kontext, ve kterém existuji, postavu a roli, kterou na sebe vezmu. Co vidíte, když na jevišti vidíte ženské tělo? Co ženské tělo sděluje? A jak bychom sdělení tohoto ženského těla mohli přetransformovat?

Vrcholem festivalu bude opět Sobotní Bazaar, přehlídka ukázek právě vznikajících scénických a tanečních projektů umělců z České republiky, Polska, Rakouska, Chorvatska, Slovinska a dalších zemí. Ve třech intenzivních festivalových dnech se můžete těšit na přehlídku progresivních a myšlenkově kontroverzních scénických prací a ukázek, jež doplní diskuze a workshop Bushe Hartshorna nazvaný Poskytování a přijímání zpětné vazby, který je otevřen široké veřejnosti. V neděli 18. března pak čekají diváky dvě vystoupení, v Ponci uvede od šesti hodin své sólo Švihla Tereza Hradilková (recenzi z premiéry jsme přinesli zde) a v divadle Alfred ve dvoře Handa Gote Research & Development uspořádají od osmi hodin Šibřinky: improvizované představení-událost nedefinovatelné délky a rozsahu, které plynule přechází do promítání filmu, občerstvení nebo sportovní události: „Částečně se věnují objevování temné strany češství, lidových zvyků, folklóru i drobných sekulárních rituálů našich spoluobčanů, jakož i nás samotných. Polozapomenutý sentiment uplynulých dekád a z módy vyšlé ‘pábení’ se v Šibřinkách vrací obohacen o esenci temnoty, i momentálně mocně doutnající ve všech společenských rozporech.

Informace o festivalu Bazaar najdete zde .


Česká taneční platforma 2018
Program České taneční platformy byl již také zveřejněn. Proběhne od 4. do 7. dubna 2018 a program je zase trochu jiný než u ostatních festivalů. Ve středu 4. dubna se začíná výběrem divácké poroty, představení ve Studiu ALTA z produkce Tantehorse, respektive Miřenky Čechové Creep vzniklo jako sólo pro performera Viktora Černického. Je prezentované jako pohybově hudební dílo pro jednoho performera a ozvučenou scénu.

Jeden performer a otevřená krychle, která reflektuje jeho pohyby i pocity. Nazvučená scéna se rozeznívá jako velký hudební nástroj, který však ne vždy hraje tak, jak by hráč očekával. Nejvíce mě definuje prostor, kde jsem ještě nebyl. Čím víc se skrývám, tím víc se odhaluji. Jsem křehkou strukturou, která za jiných podmínek mění skupenství a stává se stravitelnější, ale právě teď, při vyzařování největšího chladu, jsme nejkřehčí.“

Miřenka Čechová: Creep – Tantehorse (zdroj tantehorse.cz)

Ve čtvrtek je na programu v Alfredu ve dvoře odpoledne inscenace s dospělými i dětskými performery z produkce rakouského souboru SILK Fluegge Disastrous (recenze z jedné z repríz zde), od pěti hodin v DOXu uvádí Farma v jeskyni inscenaci Navždy spolu! (více o ní najdete v Týdnu s tancem zde) a večer v divadle Ponec zvou VerTeDance svým představením Pojďme na tanec! – recenze z premiéry zde (výběr jak divácké poroty, tak dramaturgické rady). V pátek odpoledne se ve Studiu ALTA představí Jan KomárekKabaretem Velázquez, v pět hodin se v prostorách Národní galerie – Korzo uskuteční další z řady vystoupení choreografa Martina Talagy SOMA. Večer je hlavním programem v divadle Ponec inscenace souboru DOT504 You Are Not the One Who Shall Live Long (recenze z premiéry zde).

V sobotu v rámci doprovodného programu uvádí Studio Hrdinů po poledni projekt Jana Bárty Pitch: „Inspiruji se převážně tím, že člověk je čím dál tím víc nucen k rozšiřování svého vnímání. Zvyšuje tím intenzitu podnětů, které musí vnímat najednou, a to často ve velice krátkém časovém úseku. Čím víc se ovšem snaží o jasné a zřetelné uchopení více podnětů současně, tím méně se na ně soustředí. Dochází k přehlcení a tím následovně ke snížení rozpoznávacích schopností. Soustředíme se více na krátké povrchní prožitky, které nám zajistí okamžitou a snadnější zpětnou reakci.“ Od dvou hodin je na programu ve Studiu ALTA inscenace Vypravěč od Spitfire Company.

Vypravěč – Spitfire Company (zdroj archiv autorky / foto Vojtěch Brtnický)

V pět hodin následuje v La Fabrice projekt Elišky Brtnické Enola (výběr divácké poroty a dramaturgické rady) a nakonec v hlavním večerním programu v divadle Ponec Švihla, sólo Terezy Hradilkové, Taneční inscenace roku 2017. Ocenění České taneční platformy 2018 se budou předávat v sobotu 7. dubna 2018 od 21.00 v divadle Ponec.

Další informace o České taneční platformě zde .

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat