Týden s tancem: Průvodce jarními festivaly

Průvodce jarními festivaly čili Kam a kdy za tancem a pohybovým divadlem
Zatímco podzim a první polovina zimy je tradiční období premiér na současných scénách, jaro je alespoň v Praze obdobím festivalů. První je Malá inventura, která začíná už dnes, a i na další už si můžete začít chystat okénka v tanečním diáři.
Začíná festival Malá inventura
Od 21. do 28. února bude v Praze probíhat festival nového divadla Malá inventura 2018. Domovskými scénami šestnáctého ročníku festivalu Malá inventura jsou Studio ALTA, Divadlo Archa, PONEC – divadlo pro tanec, MeetFactory, Alfred ve dvoře, Studio Hrdinů, Venuše ve Švehlovce, Centrum současného umění DOX, La Fabrika, Národní galerie v Praze – Veletržní palác, festival dále spolupracuje s Werichovou vilou a kulturním centrem Letohradská 10.
Na letošní Malé inventuře se budou opět po dvou letech předávat ceny kulturního networku Nová síť s názvem Ceny Česká divadelní DNA. Ve třech kategoriích bude oceněno celkem pět osobností či počinů. Slavnostní předávání proběhne během úvodního večera 21. února v La Fabrice.
Nominace jsou následující. Tři ceny za výjimečný počin na poli nového divadla budou vybrány z projektů: Anička a letadýlko (autorský divadelní soubor hrající někdy pro děti, někdy pro dospělé); ArtproProstor (jablonecké sdružení absolventů a studentů uměleckých škol); Black Black Woods (inscenace Cirku La Putyka); festival Luhovaný Vincent (multižánrový festival v centru Luhačovic); taneční multimediální inscenace Guide; Kabaret Velázquez (projekt Jana Komárka); Open Air Program (divadelní festival v Hradci Králové); Recykliteratura živě; μSputnik (miniaturní loutkové představení pro jednoho diváka) a kulturní centrum Venuše ve Švehlovce. Cena za mimořádný dlouhodobý přínos, rozvoj a podporu nového divadla: Handa Gote Research & Development. Cena za mimořádnou podporu a prezentaci českého nového divadla v zahraničí: Lukáš Přibyl – České centrum Tel Aviv.
Festivalovým centrem dění bude opět Studio ALTA, kde proběhne většina networkingových setkání, kterých se zúčastní na sto akreditovaných zahraničních i tuzemských hostů.

Organizátory překvapil nebývalý zájem o nové divadlo zejména z řad zahraničních hostů. Je tu několik festivalových novinek jako autorský projekt Jiřího Honzírka Horizont 8 nebo setkání s městskou berlínskou platformou PAP s cílem propojit se s tou pražskou. Smyslem festivalu je představit co nejširší škálu podob nového divadla, projekty, které vznikly v průběhu roku 2017. Festival se neomezuje jen na území hlavního města, na podzim na přehlídku navazuje Malá inventura v Jičíně, Českých Budějovicích, Opavě a Jihlavě.
Taneční program:
Z inscenací a projektů, které spadají alespoň trochu do oblasti tance nebo pohybového divadla, je to například inscenace Pulsar Michala Záhory (recenzi z její premiéry najdete zde), jehož práce je do festivalového programu zařazena vůbec poprvé, a to 24. února od 18:00 v Ponci. Obrazové a pohybové divadlo s tanečními prvky Jana Komárka s názvem Kabaret Vélasquez se hraje 25. února od 18 hodin v Arše. Handa Gote Research & Development uvádí 24. února dvakrát v Altě inscenaci Die Rache, jejich projekty jsou žánrově nezařaditelné, mají velmi osobitou a nezaměnitelnou poetiku. Taneční projekt Nothing Sad souboru VerTeDance je na programu v Altě 25. února od 20 hodin. V Centru současného umění DOX hraje 26. a 27. února Farma v jeskyni od 20 hodin inscenaci Navždy spolu.
- Michal Záhora: Pulsar (zdroj malainventura.cz / foto Vojtěch Brtnický)
- Jan Komárek: Kabaret Velázquez (zdroj malainventura.cz / foto Krištof Kalina)
- Die Rache – Handa Gote Research & Development (zdroj malainventura.cz / foto Martin Špelda)
- Petra Tejnorová: Nothing Sad (zdroj malainventura.cz / foto Linda Průšová)
- Viliam Dočolomanský: Navždy spolu! (zdroj malainventura.cz / foto Michal Hančovský)
V rámci programové řady Tažní ptáci vypadá slibně několik projektů. 22. února až ve 22 hodin v Altě představení uskupení se zvláštním názvem T.I.T.S., inscenace MINE, česko-norská koprodukce: „MINE je audio-vizuální performancí nezávislého skandinávsko-českého kolektivu T.I.T.S., která překračuje hranice několika žánrů. Tento ‘fyzický koncert/operetta’ zkoumá smysl pro vlastnictví a naši hluboce zakořeněnou instinktivní touhu vlastnit a potřebu teritoriálně se vymezovat. Performance je založená na intenzivní součinnosti zvuku, hlasu, pohybu, světelného designu a kostýmů tak, aby zprostředkovávala osobní zkušenost s naším každodenním ‘mít či nemít’, prosazováním svých nároků na osobní prostor, na věci, nebo dokonce na ostatní lidi. Odráží kosmos našich malých životů celospolečenské univerzum?“

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]