Týden s hudbou

Týden od 19. června do 25. června 2017 - vydání číslo 216. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Praha
V pondělí 19. června
 se ve Dvořákově síni Rudolfina uzavře devadesátá koncertní sezona Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Pod taktovkou šéfdirigenta Ondreje Lenárda a se sopranistkou Kateřinou Kalvachovou, mezzosopranistkou Veronikou Hajnovou a Českým filharmonickým sborem pod vedením Petra Fialy zazní Druhá symfonie c moll „Vzkříšení“ Gustava Mahlera. Z koncertu chystáme recenzi.

Na dvou mimořádných koncertech České filharmonie ve středu 21. a v pátek 23. června vystoupí v Rudolfinu americký trumpetista, skladatel a kapelník Wynton Marsalis se svým big bandem Jazz at Lincoln Center Orchestra. Program bude ohlášen během koncertu. A už popáté letos Česká filharmonie uzavře svou sezonu pražským koncertem pod širým nebem, a to ve čtvrtek 22. června. Program na Hradčanském náměstí bude tentokrát ve znamení jazzu a tak jako ve středu a následně i v pátek bude orchestr dirigovat britský hudebník Wayne Marshall a jako hosté se představí jazzoví muzikanti ze souboru Jazz at Lincoln Center Orchestra.

Wynton Marsalis (zdroj wikimedia.org / foto Eric Delmar)

Po třicet hodin budou od čtvrtka 22. června odpoledne tančit na piazzettě u Národního divadla dvě tanečnice, Češka Miřenka Čechová a Němka Sabine Seume. Představení Momentum inspirované japonským tanečním uměním butó chce nabídnout zamyšlení nad každodenní uspěchaností života. Piazzetta se na čtvrteční večer a celý páteční den promění v zabydlený pokoj s neviditelnými stěnami, v němž čas ubíhá jinak než ve skutečnosti. Kolemjdoucí se budou moci zapojit, zpomalit svou každodenní uspěchanost, naladit se na stejný rytmus nebo jen pozorovat a nechat plynout čas i pomalu se odvíjející příběh. Podrobně jsme informovali zde.

V neděli 25. června vystoupí Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Jana Kučery v Letenských sadech pod kyvadlem s ryze česko-ruským programem. Večerní koncert otevře Pekelný tanec ze Stravinského baletu Pták Ohnivák, dále je ohlášena Smetanova symfonická báseň Vltava a také část ze Šostakovičovy Deváté symfonie, Čajkovského Květinový valčík a Intermezzo z opery Rudá Marie Jana Kučery. Open air koncert uzavře Čajkovského Slovanský pochod.

Metronom na Letné (zdroj wikipedia.org / foto Hynek Moravec)

 

Regiony
Hudbu šesti století od Jacoba Handla a Monteverdiho až po úplné novinky současné vážné hudby chystá padesátý devátý ročník festivalu Smetanova Litomyšl. V pondělí 19. a v úterý 20. června přinese koncert na přání swing, popjazz, funky bebop i latino v originálních aranžích a podání Vojtěcha Dyka a londýnského vokálního tria The Puppini Sisters.

Ve středu 21. června přednese Afflatus Quintet ve složení Roman Novotný (flétna), Jana Brožková (hoboj), Vojtěch Nýdl (klarinet), Ondřej Roskovec (fagot), Radek Baborák (lesní roh) a Petr Valášek (basklarinet) skladby Antonína Rejchy, Theodora Blumera, Josepha Haydna a Leoše Janáčka.

Večer na zámku v Nových Hradech se koná ve středu, ve čtvrtek, v pátek i v sobotu, připravena je dobová zábava, hudba, tance a občerstvení ve stylu Lapidario del Sgnr. Haendel a v neposlední řadě česká premiéra serenaty z roku 1708 Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Händela.

Ve čtvrtek 22. června v kapitulním kostele Povýšení sv. Kříže v Litomyšli přednese Jaroslav Tůma varhanní improvizace na témata z cyklu symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast.

V pátek 23. června se v Zámecké jízdárně v Litomyšli uskuteční předpremiéra filmu Červená Olgy Sommerové za přítomnosti Soni Červené.

V pátek 23. června se na festivalu týden po premiéře představí nová inscenace opery Národního divadla moravskoslezského Lazebník sevillský!!! s novým překladem Jarka Nohavici, v režii Ondřeje Havelky a v hudebním nastudování Marko Ivanoviće. Recenzi z premiéry jsme zveřejnili zde, recenzi z festivalu chystáme.

Kdo v zlaté struny zahrát zná je název společného koncertu Jany Bouškové (harfa) a Richarda Nováka (bas). Společně v sobotu 24. června odpoledne v Zámecké jízdárně přednesou v úpravě symfonické básně Vyšehrad, Vltavu a Šárku Bedřicha Smetany, Suitu A dur „Americká” Antonína Dvořáka a Smetanovy Večerní písně.

V sobotu 24. června představí soubor opery Národního divadla moravskoslezského Ostrava i novou inscenaci komické opery Tajemství, která je součástí Smetanovského operního cyklu 2024, v režii Tomáše Studeného a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Recenzi z premiéry jsme publikovali zde. Recenzi z festivalu přineseme.

Na nedělní odpoledne 25. června je připravena Pocta slovanské duši, která přinese duchovní díla slovanských skladatelů – od mistrů vokální polyfonie, baroka až po současnost v podání slovinského vokálního sexteta Ingenium Ensemble. Na programu jsou Jacobus Handl Gallus, Jan Dismas Zelenka, Stepan Anikiyevich Degtyarev, Antonín Dvořák, Stevan Mokranjac, Pavel Česnokov, Romuald Twardowski, Damijan Močnik či Blaž Strmole.

Orchestr Česká Sinfonietta vedený Radkem Baborákem a s mladým německým virtuosem Julianem Steckelem vystoupí na festivalu Smetanova Litomyšl v neděli 25. června. Na úvod zazní orchestrální předehra Egmont Ludwiga van Beethovena, následovaná Koncertem pro violoncello a orchestr h moll Antonína Dvořáka a poté Berliozova Fantastická symfonie „Epizoda ze života umělcova”. Koncert budeme recenzovat.

Česká Sinfonietta (foto archiv R. Baboráka)

K poctě zemřelého dirigenta Jiřího Bělohlávka se v Brně v úterý 20. června uskuteční zádušní mše, a to v chrámu Nanebevzetí Panny Marie v Jezuitské ulici. Zazní Requiem od Gabriela Faurého, vystoupí hudebníci a pěvci z různých brněnských těles, dirigentem bude Bělohlávkův žák Jakub Klecker.

Závěrem končící divadelní sezony v Plzni bude v pátek 23. června Noc s operou v lochotínském amfiteátru. Divadlo J. K. Tyla ji pořádá už potřetí. V první polovině večera zazní árie z oper Giuseppe Verdiho v podání plzeňské pěvkyně Ivany Veberové a španělského tenoristy Davida Bañose. Večer zakončí scénické provedení kantáty Carmina Burana. Sólových partů se ujmou Luisa Albrechtová, Tomáš Kořínek a italský barytonista Francesco Baiocchi, slova pak Martin Stránský a Klára Kovaříková. Inscenace má evokovat atmosféru středověku, inspiraci našel režisér Tomáš Pilař například v obrazu Hieronyma Bosche Zahrada pozemských rozkoší.

Zahajovací koncert festivalu Hudební léto Kuks se bude konat v sobotu 24. června v kostele sv. Jana Křtitele ve Dvoře Králové u příležitosti dvoustého výročí nalezení Rukopisu královédvorského. Vystoupí na něm houslista Ivan Ženatý a Filharmonie Hradec Králové s dirigentem Vojtěchem Spurným. Ostatní koncerty proběhnou tradičně v kostele Nejsvětější Trojice v Kuksu.

Slezské divadlo v Opavě chystá uvedení operety Johanna Strausse mladšího Cikánský baron v režii Dany Dinkové. Premiéra bude v neděli 25. června. Orchestr v opavské verzi operety povede dirigent Petr Šumník. Scénu navrhl Jaro Válek, kostýmy Adriena Adamíková, v hlavních rolích vystoupí Juraj Nociar, Dušan Růžička, Tereza Kavecká, Barbara Sabella a další.

Slezské divadlo Opava (zdroj FB SDO)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Na pondělním zahajovacím koncertu cyklu letních recitálů Metropolitní opery, které se již několik let těší oblibě tisíců Newyorčanů – odehrávají se v uvolněné atmosféře v parcích po celém New Yorku a vstup na ně je zcela zdarma – zaskočil za indisponovaného Stephena Costella s velkým ohlasem “náš“ Petr Nekoranec. Blíže jsme informovali zde.

V pondělí 12. června se v prostorách Vídeňské státní opery uskutečnilo slavnostní odhalení busty slovenské operní legendy Lucie Popp. Bustu odhalil rakouský režisér Otto Schenk, proslov pronesl ředitel Vídeňské státní opery Dominique Meyer, laudatio Peter Dvorský společně s bývalým dlouholetým dramaturgem Vídeňské státní opery profesorem Franzem Eugenem – prezidentem Společnosti pro hudební divadlo. Komentář k odhalení busty Lucie Popp ve Vídeňské státní opeře jsme přinesli zde a její osobnosti jsme věnovali trojrozhovor s Editou Gruberovou, Evou Blahovou a Gabrielou Beňačkovou (najdete zde).

Busta Lucie Popp (foto Peter Bleha)

Opera Slovenského národního divadla v rámci projektu Operního studia, ve kterém nabízí mimo jiné mladým interpretům příležitost podílet se na přípravě nové operní inscenace, uvedla jako poslední premiéru v sezoně zpěvohru Wolfganga Amadea Mozarta Únos ze serailu. První premiéra se konala v pátek, druhá pak v sobotu v historické budově Slovenského národního divadla. Inscenační tým tvořili dirigent Peter Valentovič, režisér Ján Ďurovčík, scénu navrhl Martin Černý, kostýmy Ľudmila Várossová. Roli Konstanze nastudovaly Eva Bodorová a Mariana Hochelová, Blonde Emily Bradley a Moyan Li. Roli Belmonta alternují Martin Gyimesi a Patrik Horňák, dále v inscenaci vystupují Ján Babjak, Shawn Mlynek a Matúš Šimko (Pedrillo), Ján Galla a Josef Ruppert (Osmin) a Andrej Hryc ztvárňuje Bassa Selima. Recenzi jsme přinesli zde.

 

Praha
Collegium 1704 oživuje průmyslový areál bývalých závodů ČKD na Kolbenově ulici a vytváří z něj další bod na pražské kulturní mapě. Jeden z tamních objektů – bývalou výdejnu – mění ve své nové zázemí i na prostor pro zkoušení uměleckých souborů a pro pořádání kulturních akcí. Collbenka 1704 – nový prostor Collegia 1704 – prochází od ledna 2017 rozsáhlou rekonstrukcí. Již nyní je prostor využíván produkcí i orchestrem a sborem Collegia 1704. Více informací, které soubor zveřejnil v uplynulém týdnu, jsme přinesli zde.

V úterý jsme v rámci festivalu Tanec Praha měli možnost v Divadle Ponec vidět Germaine Acogny  v choreografii Mon élue noire Sacre # 2 francouzského choreografa Oliviera Duboise. Ve druhé části večera se představil rovněž africký tanečník Vincent Mantsoe s kratičkým vystoupením Gula. Recenzi jsme uveřejnili zde.

O. Dubois: Mon élue noire Sacre # 2 / My Black Chosen One – Germaine Acogny – Tanec Praha 2017 (zdroj Tanec Praha / foto Vojtěch Brtnický)

Ve středu se v nové inscenaci Wagnerovy opery Lohengrin v nastudování Opery Národního divadla poprvé ve “zlaté kapličce” představil tenorista Aleš Briscein. Recenzi jsme přinesli zde.

Středeční závěrečný koncert osmdesáté druhé sezony Orchestru hlavního města Prahy FOK ve Smetanově síni Obecního domu – s opakováním den poté – nabídl Te Deum Antonína Dvořáka a Symfonii č. 9. d moll s Ódou na radost Ludwiga van Beethovena. Orchestr vedl jeho šéfdirigent Pietari Inkinen. V pěveckých partech se představila Lise Lindstrom (soprán), Jana Hrochová (alt), Jaroslav Březina (tenor), Jiří Brückler (baryton) a Pavel Švingr (bas). V Te Deum zazpívali členové Houstonského symfonického sboru pod vedením sbormistryně Betsy Cook Weber. Recenzi jsme přinesli zde.

Závěrečný koncert „s Ódou na radost” – Pietari Inkinen, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Houston Symphony Chorus – Praha 14. 6. 2017 (zdroj FOK / foto Petr Dyrc)

Ve středu měla na zahradě Velkopřevorského paláce v Praze zaznít madrigalová komedie La Barca di Venezia per Padova Adriana Banchieriho v podání souboru Ensemble Inégal s uměleckým vedoucím Adamem Viktorou, produkce se ale nakonec musela přesunout do barokního Rytířského sálu. Tímto koncertem chtěl Ensemble Inégal navázat na tradici letních koncertů pořádaných ve druhé polovině dvacátého století v zahradě Velkopřevorského paláce na pražské Kampě pod „Beethovenovým platanem“. Recenzi jsme publikovali zde.

Premiérou inscenace Sólo pro nás dva se ve čtvrtek a v pátek s Národním divadlem rozloučil šéf jeho baletního souboru Petr Zuska. Zuska svou poslední choreografií navázal na inscenaci Sólo pro tři na hudbu Brela, Vysockého a Kryla. V inscenaci zní hudba Jaromíra Nohavici a Beaty Bocek, na scéně je v ní šestnáct členů souboru, osm mužů a osm žen. Kromě samotných interakcí tanečníků se pracuje s mnoha rekvizitami – Zuskovými oblíbenými stoly, židlemi i pohovkami, protagonisté inscenace procházejí a tančí skrze množství dveří a pomáhají jim i četná zrcadla. Naši videoreportáž naleznete zde a recenzi z obou premiér zde.

Sólo pro nás dva – choreografie Petr Zuska – Morgane Lanoue – Balet ND Praha 2017 (zdroj ND Praha / foto Anna Rasmussen)

Národní divadlo zveřejnilo na svém webu obsazení prvních premiér a některých jednorázových projektů nadcházející operní sezony, byť v případě některých partů je obsazení ještě neúplné. Podrobně jsme informovali zde.

Česká filharmonie uspořádala v neděli ve Dvořákově síni Rudolfina koncert k uctění památky svého zesnulého šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka. Českou filharmonii vedl Bělohlávkův žák a blízký přítel Jakub Hrůša. Zanělo Stabat mater Antonína Dvořáka, skladba, která patřila k Bělohlávkovým oblíbeným. Více informací jsme přinesli zde.

 

Regiony
Brno vybralo firmy pro rekonstrukci Janáčkova divadla za více než půl miliardy korun. Výběrové řízení vyhrálo sdružení společností Metrostav, IMOS a OHL ŽS. Stavební práce začnou letos v červenci a skončí v srpnu příštího roku. Dotknou se zázemí divadla i střechy, rozšíří se sociální zařízení a podobně. „Divadlo bude působit v jiných prostorách, ale zachová si rozsah produkce,“ uvedl v úterý Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno, jehož je Janáčkovo divadlo součástí. Podle něj však divadlo počítá zhruba s padesátimilionovým propadem tržeb. Více informací jsme zveřejnili zde.

Výběrové řízení na ředitele Moravské filharmonie Olomouc pro radnici zajistí externí personální firma. Jméno vítězného uchazeče by mělo být známé v září. Místo v čele Moravské filharmonie Olomouc se uvolnilo poté, co dlouholetý ředitel Vladislav Kvapil, jehož odvolání požadovali odboráři a někteří členové uměleckého souboru, na konci května rezignoval na funkci. Celou zprávu najdete zde.

Po patnácti letech se ve čtvrtek do Ostravy vrátil Rossiniho Lazebník sevillský. Tentokrát s novým českým libretem, které pro divadlo u příležitosti 200. výročí prvního uvedení napsal Jaromír Nohavica. Na scéně Národního divadla moravskoslezského se poprvé představil jako operní režisér Ondřej Havelka, hudebního nastudování se ujal Marko Ivanović. Na výtvarné stránce inscenace se podíleli scénograf Martin Černý a výtvarnice kostýmů Eva Kotková. V hlavních rolích se divákům představili Martin Šrejma (Hrabě Almaviva), Miloš Horák (Bartolo), Veronika Holbová (Rosina) a Svatopluk Sem (Figaro). Inscenace bude hned týden po své ostravské premiéře rovněž uvedena na padesátém devátém ročníku festivalu Smetanova Litomyšl 2017. Recenzi z premiéry jsme zveřejnili zde, recenzi z festivalu přineseme.

Gioachino Rossini: Lazebník sevillský!!! – NDM Ostrava 2017 (zdroj FB NDM Ostrava)

Pardubický kraj připravuje další etapu úprav Domu hudby v Pardubicích. Po chystaném zateplení budovy z osmdesátých let a výměně oken přijde na řadu interiér prvního nadzemního podlaží a přilehlá venkovní část. Úprav se dočkají nejen společenské prostory, ale i část využívaná konzervatoří, kde se přestaví vrátnice a kanceláře. Zachovány zůstanou původní kvalitní a hodnotné prvky interiéru jako dlažba nebo obklady podhledů. Modernizace čeká i velký, malý a komorní koncertní sál. Více informací jsme přinesli zde.

Koncertem České filharmonie s dirigentem Semjonem Byčkovem začal v pátek padesátý devátý ročník operního festivalu Smetanova Litomyšl. Orchestr hrál skladby Bedřicha Smetany, Petra Iljiče Čajkovského a Johannese Brahmse. Po přestávce mimořádně zařadil skladbu Valse triste od Oskara Nedbala jako vzpomínku na šéfdirigenta filharmonie Jiřího Bělohlávka. Diváci ji vyslechli vestoje. Recenzi naleznete zde. Pořadatelé vedle Jiřího Bělohlávka připomněli i památku sochaře Olbrama Zoubka zesnulého ve čtvrtek. Výtvarník ve městě strávil mnoho let při restaurování sgrafitové výzdoby místního renesančního zámku a je čestným občanem Litomyšle stejně jako Jiří Bělohlávek.

V sobotu večer se na zámeckém nádvoří konal galakoncert Návštěva ve Vídeňské státní opeře. Na programu byly árie, dueta, terzetta i písně Mozarta, Rossiniho, Donizettiho, Delibese, Offenbacha, Lehára a dalších. Za doprovodu PKF – Prague Philharmonie, kterou řídil Guillermo García Calvo, se představila Valentina Naforniță (soprán), Rachel Frenkel (mezzosoprán) a Adam Plachetka (baryton). Recenzi koncertu sólistů Vídeňské státní opery naleznete zde.

Návštěva ve Vídeňské státní opeře – Adam Plachetka, Valentina Naforniță, Rachel Frenkel, Guillermo García Calvo a PKF – Prague Philharmonia – Smetanova Litomyšl 2017 (zdroj Smetanova Litomyšl / foto František Renza)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat