Šéfové baletních souborů na přelomu roku a leden v současném tanci

Týden s tancem (52) – od 25. do 31. prosince 2017. V dnešním vydání najdete: Ve vánočním Týdnu s tancem zpovídáme baletní šéfy našich souborů a dáváme nahlédnout do lednových aktivit na poli současného tance.
Národní divadlo Praha (zdroj commons.wikimedia.org / foto Miroslav Hurt)

Blíží se konec roku a je čas bilancovat – a také si přát. Jak asi konec roku prožívají baletní šéfové v našich divadlech? Připravili jsme jim malou anketu, abychom se společně na to ohlížení i těšení na nové úspěchy mohli naladit. A mnoho z nich si udělalo čas už předvánočním shonu.

Otázka: Co vás v uplynulém roce nejvíc potěšilo a co byste popřáli svému souboru a našemu tanečnímu umění vůbec do roku nového?

MÁRIO RADAČOVSKÝ, balet Národního divadla Brno
Čo ma potešilo? Že sme tento bláznivý rok prežili zo cťou. 2017 bol veľmi úspešný pre balet Národného divadla Brno: dve premiéry – Spiaca krásavica po 25 rokoch plus West Side Story. Sme jediný súbor na svete, ktorý dostal robiť toto dielo inak ako muzikál…

Prajem súboru pevne nervy a veľa zdravia, pretože rekonštrukcia Janáčkovho divadla je v priebehu a tým, že nám chyba hlavná scéna, je všetko komplikovanejšie ako normálne, ale dúfam že to vydržíme a zvládneme a nakoniec budeme mat nádherný divadelný stánok a podmienky na európskej úrovni pre balet, ale aj operu. Tanečnému umeniu želám veľa kreativity a dúfam, že budúci rok bude lepší ako tento, ktorý odchádza, a budeme spoločne ponúkať úžasné veci našim drahým divákom a dúfať, že raz aj politici pochopia, ako dôležitá je kultúra. Budem v tom dúfať, že sa to raz udeje a kultúra sa stane prioritou…

Mário Radačovský (zdroj Národní divadlo Brno)

JIŘÍ POKORNÝ, balet Divadla J. K. Tyla v Plzni
V celém minulém baletním roce považuji za hodnotné a důležité všechny podněty a vklady inscenátorů směrem k tanečníkům a divákům v podobě nových premiér. Každá premiéra byla postavena na míru našemu baletnímu souboru. V první řadě komorně vytříbená Slečna Julie od Libora Vaculíka, kde exceluje Jarmila Hruškociová, která v tomto roce obdržela Cenu města Plzně umělci do 30 let. Rodinný titul Oliver Twist byl prohloubením spolupráce našeho „domácího“ choreografa a tanečníka Richarda Ševčíka s našimi tanečníky a diváky. Malá mořská víla v první spolupráci Mariky Hanouskové s naším souborem a podzimní Manon v choreografickém a režijním debutu Filipa Veverky jsou nesmírně důležitým faktorem a – pevně věřím – vzpruhou pro rozvoj české choreografie celovečerních titulů v naší zemi. Počinem pro širokou veřejnost je uvedení Carminy Burany ve scénickém pojetí v Lochotínském amfiteátru v rámci akce Noc s operou a nově zavedený cyklus Baletní ateliéry, kde se interaktivním pojetím přibližuje detailní práce baletního umění v prostorách baletního sálu v Novém divadle.

Tanečníkům přeji co jiného než hlavně pevné zdraví a neutuchající entuziasmus k dalším impulzům. Přeji si a nám všem, aby celospolečenské vnímání našeho krásného oboru bylo pochopeno jako důležitá součást naší vnitřní kultury a etiky. Cítit v sobě umění a skrze to vnímat a naučit se mít z toho radost.

Jiří Pokorný (zdroj archiv DJKT Plzeň)

ALENA PEŠKOVÁ, balet Divadla F. X. Šaldy v Liberci
V uplynulém roce mi u nás v souboru asi dělalo největší potěšení sledovat, jak někteří tanečníci „rostou a zrají“ ve svých rolích. Pak samozřejmě pozitivní ohlasy od diváků či kritiky – kteréžto se většinou neshodují:-)

Svému souboru i celému tanečnímu umění chci popřát:
Nápaditou dramaturgii.
Skvělé inscenátory i interprety.
Plná hlediště.
Prázdné knihy úrazů.
Zdravé sebevědomí vůči ostatním uměleckým oborům, ale také pokoru a respekt ke svému „řemeslu“.
Dobré materiální i umělecké podmínky a zároveň naprosté přesvědčení tančit a tvořit bezpodmínečně!

Přeji všem krásné svátky a vše dobré a krásné v novém roce!

Alena Pešková (zdroj archiv umělkyně)

FILIP BARANKIEWICZ, Balet Národního divadla
Šéf Baletu naší první scény posílá čtenářům Opery Plus vzkaz v angličtině, a já myslím, že to tak klidně můžeme nechat:
Sometimes too many things go wrong, take a moment to be grateful and thankful for those good things that are going right.
12 new captures in 365 new chances.

Best wishes 2018,
Filip Barankiewicz

Filip Barankiewicz (foto Pavel Hejný)

 

Rodí se taneční film podporovaný Nadačním fondem Jiřího Kyliána
Na posledním Festivalu tanečních filmů se udílely ceny MAYA pro mladé nadšence do oblasti dance for camera. Vítězný tým Márii Júdové nyní pracuje na snímku, jenž vzniká s podporou této ceny, kterou začal udělovat Nadační fond Jiřího Kyliána pro podporu tohoto propojení uměleckých žánrů. Jako choreografka na filmu spolupracuje Markéta Kuttnerová, tančí v něm Branislav Bašista a Fanny Barrouquére, na vizuální složce se spolu Máriou Júdovou podílí Andrej Boleslavský. Podívejte se na fotografie z natáčení a snímání pohybu.


Současný tanec po novém roce

V období Vánoc a Nového roku se většina kamenných divadel plní reprízami Louskáčka a baletních pohádek pro celou rodinu, ale scény současného tance si dávají pauzu. Kdy se znovu otevřou? Divadlo Ponec 18. ledna s hostujícím představením slovenského choreografa Jara Viňarského Animal Inside. Tanečně pohybová performance pro dva interprety byla k vidění před několika lety ve Studiu ALTA a také na festivalu Divadelní Flora Olomouc.

Jaroslav Viňarský: Animal Inside (zdroj divadlo Ponec)

Studio ALTA zahajuje 10. ledna s improvizačním programem Po pás #03, třetím dílem série improvizačních večerů, které vznikají ve spolupráci s CreWcollective a kde se spolu na jevišti potkají umělci z různých oborů. Vedle pražských tanečníků a hudebníků je hostem večera slovenský tanečník a choreograf Martin Kilvády, který byl například členem skupiny choreografky Anny Teresy de Keersmaeker a byl spoluzakladatelem úspěšného uskupení Les SlovaKs.

Teatru NoD se 17. ledna připomenou 420PEOPLE s choreografií Václava Kuneše Královna víl (recenzi z její premiéry jsme přinesli zde). V Paláci Akropolis se 22. ledna přihlásí Spitfire Company s oblíbenou inscenací Antiwords (recenzi z jedné z repríz najdete zde) na motivy Audience Václava Havla. Ve stejném večeru vystoupí také americký komik Jeff Ripper a Robert Janč z divadelního souboru Squadra Sua.


Pozitivní příklad

Chcete se na vánoční svátky potěšit i nějakým pozitivním příběhem z baletního světa? V poslední době jeden takový zaujal v Americe. V souboru Columbia City Ballet tančí celá rodina, tedy ne úplně celá, ale v angažmá je tu matka s dcerou. Dokonce teď spolu účinkují společně v Louskáčkovi. Řada tanečnic pohlíží na budoucí kariéru svých dětí, které projeví také taneční nadání, s obavami a nechtějí, aby se vydaly stejně náročnou cestou povolání, které je tolik limitováno věkem a vyžaduje celého člověka. Někdy se ale talent hlásí o slovo tolik, že není vyhnutí, než jít ve stejných stopách. A tak se stalo, že mladá elévka Columbia City Ballet Melina Willoughby (18) tančí po boku své matky Reginy (40), primabaleríny souboru. Alespoň nemůže říct, že nebyla varována a že neví, co taneční profese obnáší.

Příspěvek z Facebooku Reginy Willoughby (zdroj FB)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat