Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Ve čtvrtek 14. prosince uvedlo Národní divadlo moravskoslezské poprvé operu Ifigenie v Aulidě Christopha Willibalda Glucka, a to ve výjimečné hudební i textové úpravě Richarda Wagnera. Wagner zde použitím leitmotivů i celkovou propracovaností hudebního dramatu dovršil Gluckovy reformní principy opery. Operu v Ostravě hudebně nastudoval Zdeněk Klauda, režie se ujal Michał Znaniecki. V roli Ifigenie alternují Karolína Plicková a Michaela Popik Kušteková. Více jsme informovali zde, recenzi jedné z prvních repríz připravujeme.

Christoph Willibald Gluck: Ifigenie v Aulidě – Tomáš Šelc (Agamemnon, mykénský král), James Kryshak (Achilles), Martin Blaževič (Arkas, setník), Karolína Plicková (Iphigenia) –
NDM 2017 (zdroj NDM / foto Martin Popelář)

Vůbec poprvé v historii Moravského divadla Olomouc se v pátek 15. prosince dočkala svého prvního uvedení Verdiho opera Ernani. Romantické dílo vycházející z dramatu Victora Huga nastudovala se souborem opery a operety Moravského divadla režisérka Karla Štaubertová. Autorem hudebního nastudování je Miloslav Oswald. V titulní roli alternují Jakub Rousek a hostující Rafael Alvarez. Zrecenzujeme jednu z nejbližších repríz.

Inscenační tým ve složení Robert Jindra (dirigent), Jan Antonín Pitínský (režisér) a Tomáš Rusín (scéna) připravil v libereckém Divadle F. X. Šaldy premiéru opery Dvě vdovy Bedřicha Smetany. Nová inscenace, která měla v Liberci premiéru v pátek 15. prosince, je uváděna v koprodukci s divadlem v lázeňském městečku Bad Elster v Sasku, kde bude uvedena pod taktovkou Floriana Merze v českém originálu s německými titulky. Z liberecké premiéry připravujeme recenzi, rozhovor s dirigentem Robertem Jindrou si můžete přečíst zde.

Robert Jindra (foto Petr Hrubeš)

Třetí premiéra operní sezony 2017/18 Národního divadla Brno, kterou tamní operní soubor naplánoval na sobotu 16. prosince, patřila jedné z nejslavnějších francouzských oper – Faustovi a Markétě Charlese Gounoda. Rekonstrukce Janáčkova divadla otevřela pro operní soubor možnosti hrát v prostorách pro něj netradičních a o to více inspirativních, tvůrčí dvojice režisér Jiří Heřman a šéfdirigent Marko Ivanović tak objevovala nové výrazové cesty v prostoru operou dosud nevyzkoušeném. Je jím pavilon P na brněnském výstavišti, nejnovější, největší a nejmodernější multifunkční pavilon, který pojme až tisíc diváků. V roli Markéty alternují Pavla Vykopalová spolu s Kateřinou Kněžíkovou. Po nedávné roli Nemorina se v Brně tentokrát jako Faust představil španělský tenorista José Manuel v alternaci s Lucianem Mastrem a jako Mefistofeles Jan Šťáva spolu s Davidem Nyklem a Ondrejem Mrázem. Premiéru pro vás zhodnotíme na našem portálu.

Slezské divadlo v Opavě uvedlo v neděli 17. prosince v české premiéře poslední operetu maďarského skladatele Emmericha Kálmána Arizona Lady. Režie operety, která se odehrává na Divokém západě a kovbojové v ní tančí valčík, se ujal Dominik Beneš. Dílo divadlo nastudovalo v českém znění. Vycházelo přitom z překladu Jana Ondráčka, který pro potřeby divadla upravil Patrick Fridrichovský. Scéna je dílem Davida Janoška, kostýmy Lenky Poláškové.

Emmerich Kálmán: Arizona Lady – Lucie Hájková, Milan Vlček – foto ze zkoušky (zdroj SD / foto Tomáš Ruta)

Ensemble Opera Diversa pro Vánoční den Eurorádia připravil na neděli 17. prosince adventní program soudobé duchovní hudby. Skladbu O antifony pro baryton a smyčce soubor objednal u svého dvorního skladatele Ondřeje Kyase právě pro tento koncert. Původně šlo o krátké liturgické texty, zpívané v posledním předvánočním týdnu před chvalozpěvem Panny Marie z Lukášova evangelia. Právě radostný Magnificat Ondřeje Kyase koncert také uzavřel. Vprostřed programu byla zařazena Sonata da chiesa Petera Grahama. Orchestr Ensemble Opera Diversa a sbor Ensemble Versus v konventu Milosrdných bratří v Brně řídila Gabriela Tardonová.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat