Baletní sezona 2017/2018 křížem krážem po českých divadlech

Týden s tancem (33) - od 16. srpna 2017 do 22. srpna 2017. V dnešním vydání najdete: Jak zahájí sezonu brněnský balet, co chystají za premiéry v nové sezoně baletní soubory v regionech a na jaká taneční vystoupení stihnete zajít do konce týdne? Odpovědi hledejte v týdeníku, plus pár zahraničních perliček navíc.
Balet NdB Open Air (zdroj NdB / foto Jakub Jíra)

Balet NdB Open Air
Začátek sezony je za dveřmi, i když se to zdá neuvěřitelné. Brněnský balet ji otevírá sérií open air představení v Biskupském dvoře, naplánovaných na každý večer od 1. do 5. září. Dvouhodinový program začne vždy o půl deváté. „S nápadem vzít Balet Národního divadla Brno na Biskupský dvůr přišel umělecký šéf Baletu NdB Mário Radačovský. Hlavní důvod, proč hledáme nové prostory, je ten, že na sezonu 2017/18 je naše největší scéna, Janáčkovo divadlo, v rekonstrukci a nechceme naše diváky ochudit o balet, tanec,“ vysvětluje tisková mluvčí Baletu Národního divadla Brno Barbora Hniličková, které jsme se zeptali na další detaily. „Balet NdB Open Air bude opravdu pod širým nebem, střechu nebude mít ani stage pro naše tanečníky, takže „mokrá“ varianta neexistuje. Letní baletní koktejl je naprosto nový projekt, Balet NdB nikdy v historii netančil pod širým nebem, a pokud se bude tento koncept líbit i našim divákům, určitě ho plánujeme zařadit i v létě 2018,“ dodává.

Nepůjde samozřejmě o klasickou inscenaci, ale o výběr z repertoáru Baletu Národního divadla Brno, určité „best of“. Diváci uvidí choreografie z inscenací Black and White, Made in USA, Petite Mort, Kontrasty a také ukázky z nově připravované taneční show West Side Story, jejíž premiéra bude 25. listopadu 2017 na brněnském výstavišti v pavilonu P. Bude to tedy mix choreografů (George Balanchine, Olivier Wevers, Mário Radačovský, Markéta Habalová) i hudby (George Gershwin, Petr Iljič Čajkovskij, Ludwig van Beethoven, Wolfgang Amadeus Mozart, Leonard Bernstein). Nebudou chybět ani hosté, například čerstvý absolvent brněnské konzervatoře Jakub Ressler, který se zúčastnil prvního ročníku Československo má talent, dostal se do semifinále s tancem ve stylu Michaela Jacksona. Balet Národního divadla Brno spojuje příjemné s užitečným, nový prostor slibuje nalákat nové publikum, protože vystupování pod širým nebem má festivalový nádech.

 

Baletní sezona 2017/2018 – křížem krážem po českých divadlech
Divadlo J. K. Tyla v Plzni
Plzeňský balet otevře sezonu pohádkovou premiérou pro dětské diváky už 2. září, a tak bude vedle brněnského open air programu první premiérou nové sezony vůbec. Oblíbená pohádka na motivy Hanse Christiana Andersena Malá mořská víla ožije na Malé scéně, balet pro malé i dospělé chystá Marika Hanousková (členka baletního souboru Libereckého divadla F. X. Šaldy), mladý hudební skladatel Petr Hora a výtvarník Aleš Valášek.

Petr Hora absolvoval konzervatoř v Teplicích a na pražské Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění pokračuje již v magisterském studiu. Profiluje se jako skladatel soudobé experimentální hudby (například s Ensemble Terrible HAMU a dalšími) a jako aranžér a pianista napříč hudebními styly. Zde čerpá ze zavedených postupů vážné hudby i z hudby populární. „Andersenovy pohádky jsou trošku strašidelné, ale myslím si, že příjemně strašidelné. Líbí se mi, že je to pohádka, kterou si dokáže vychutnat stejně tak dětský divák, jako divák dospělý,“ uvádí k premiéře choreografka Marika Hanousková. Titulní úlohu ztvární Kristýna Piechaczková Miškolciová nebo Anna Srncová (na fotografii), Prince Michal Kováč nebo Joshua Lee, Cizí kněžnu Karolína Hejnová v alternaci s Janou Schweitzerovou, Čarodějnici tančí Lýdie Švojgerová a Vládce mořské říše Petr Brettschneider.

18. listopadu čeká diváky ve Velkém divadle Manon na hudbu Alexandra Glazunova, divadlo slibuje neoklasický styl, autorem libreta a choreografie bude tanečník Filip Veverka. V novém roce se jako choreografové vydají do Plzně DekkaDancers a pro soubor vytvoří inscenaci na motivy Kafkovy Proměny. Ať už ji čtenář vnímá jako podobenství, nebo průkopnické dílo vědeckofantastické, od DekkaDancers se nepochybně dočkáme satiry. Premiéra je 8. ledna 2018 na malé scéně. Šéf souboru Jiří Pokorný se pak chopí posledního titulu sezony, chystá životopisný balet Chaplin o herci, který byl o mnoho víc než jen geniálním komikem. Premiéra 17. března na Nové scéně.

Malá mořská víla – choreografie Marika Hanousková – Anna Srncová – vizuál – DJKT Plzeň 2017 (zdroj DJKT Plzeň / foto Alena Voráčková)

Moravské divadlo Olomouc
Olomoucký balet chystá na novou sezonu dvě premiéry. První bude 3. listopadu balet na shakespearovské téma Zkrocení zlé ženy. Příběhy ze Shakespearových her patří k námětům, kolem nichž krouží snad každý choreograf, který tvoří celovečerní balety. V Olomouci se inscenace velkého baletu už tradičně chopí jako choreograf i režisér šéf souboru Robert Balogh. Druhý titul bude naopak z oblasti současného tance. Premiéra uvedená pod anglickým titulem Central European Dance Meeting (Středoevropské taneční setkání) slibuje choreografie čtyř autorů z Polska, Maďarska, Slovenka a České republiky. Publikum zatím může tipovat jména. Premiéra se uskuteční 13. dubna.

Balet Moravského divadla Olomouc (zdroj MDO)

Národní divadlo moravskoslezské
V Ostravě na diváky čekají také dvě premiéry. Nejprve 2. a 4. listopadu v Divadle Jiřího Myrona program představující současné taneční divadlo s názvem All That Jazz, Rock, Blues. Komponovaný večer bude směsí hudebních i tanečních stylů, se kterými se dnes na scéně může divák setkat, choreografie Itzika Galiliho Balcão de amour připomene nástup kubánského mamba, dalším tvůrcem, který je do programu zahrnut, je choreograf Johan Inger. Další se diváci dozvědí během příprav. K vyvážení repertoáru pak pomůže premiéra klasického baletu Don Quijote podle Maria Petipy a Alexandra Gorského. V březnu si připomeneme dvousté výročí narození choreografa, který se stal de facto symbolem klasického baletu a odvolávají se na něj snad všichni tvůrci, kteří kdy sáhnou po romantickém a pozdně romantickém repertoáru. Uvedení Dona Quijota můžeme tedy považovat i za jakousi poctu Mariu Petipovi. Choreografické nastudování premiéry, která se uskuteční 12. a 14. dubna 2018 v Divadle Antonína Dvořáka, je v rukou prvního sólisty Baletu Národního divadla Michala Štípy.

Severočeské divadlo opery a baletu
Ústí nad Labem hlásí tři premiéry. První bude Peer Gynt, tradičně na hudbu Edvarda Griega, v choreografii Mariky Hanušové (bývalá členka Pražského komorního baletu Pavla Šmoka a souboru Ballett Theater Augsburg). Z dramatické předlohy Henrika Ibsena chce sledovat zejména charakter a ústřední motivy života Peer Gynta. Tančit se bude na špičkách a ve výpravě Josefa Jelínka, takže můžeme očekávat dílo s tradičnějším nádechem neoklasiky. Premiéra se uskuteční 3. listopadu. Druhou premiérou je – jako kdyby se dramaturgové oblastních divadel spolu domluvili (nebo spíš nedomluvili) – Zkrocení zlé ženy 27. dubna 2018. Balet na hudbu Dimitrije Šostakoviče připraví Marika Hanousková. A na závěr sezony se chystá balení představení pro děti a také s dětmi, tedy s malými tanečníky Baletního studia Severočeského divadla, balet Oskara Nedbala Z pohádky do pohádky. Premiéra v choreografii člena souboru Vladimíra Gončarova se bude konat 27. května.

Divadlo F. X. Šaldy
V Liberci se první premiéra chystá 10. listopadu. Premiéru jsme již avizovali (najdete zde), bude jí balet na motivy románu Jaroslava Havlíčka Petrolejové lampy na hudbu Leoše Janáčka a v choreografii Libora Vaculíka. Druhá premiéra bude také vycházet z literární předlohy, a to ze slavné knihy Antoina de Saint-Exupéryho Malý princ, která je ostentativně prodávaná jako publikace pro děti, i když jde o podobenství určené spíš dospělým. Zamyšlení o víře v lidskou odvahu a bratrství převede na taneční jeviště Malého divadla členka souboru Margaux Thomas. Na hudbu současného skladatele Cyruse Meuranta, premiéra se uskuteční 16. února 2018. Poslední premiéra bude z choreografické dílny šéfky souboru Aleny Peškové a ponese název (S)tvoření. Choreografka se spojila s hudebnicí Gabrielou Vermelho a bubenickým uskupením Aries. „V připravované inscenaci (S)tvoření se choreografka Alena Pešková nechává inspirovat východní filozofií, taoistickými texty a pěti lidskými emocemi – hněvem, radostí, zádumčivostí, žalem a strachem. Tancem prožitým do extrému, se všemi barvami, zvuky, vůněmi i tajemnými čísly… Taktéž přizveme na jeviště živly – vítr, oheň, zemi, kov a vodu,“ dočítáme se o inscenaci, která bude mít premiéru 6. dubna.

 

Kam za tancem v nejbližších dnech
Navnadili jsme na novou sezonu, ale taneční vystoupení najdete i nyní. Bohemia Balet, soubor nejlepších studentů a mladých absolventů Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, pořádá 18. srpna společné gala vystoupení s hosty ze zahraničí – Kasai Dancing Company z japonské Toyamy. Představení se uskuteční v Divadle Broadway v 19 hod.

Členové Kasai Dancing Company, které si publikum možná ještě pamatuje z jejich vystoupení ve Stavovském divadle v roce 2005, se v Praze zastaví cestou na mezinárodní festival Mundial v Monaku. Soubor Bohemia Balet tímto představením završí sezonu před avizovanou transformací. Členové Bohemia Baletu po této dvouleté či tříleté stáži, kterou pro ně soubor znamenal, nyní pokračují do dalších angažmá profesionálních tanečních těles. Česko-japonské gala je výsledkem probíhající několikaleté spolupráce mezi oběma institucemi, jejich společnou produkcí byla například inscenace Děvčátko se sirkami (choreografii vytvořila Haruka Kasai, umělecká vedoucí Kasai Dancing Company) a Bohemia Balet díky tomuto spojení často hostuje právě v Číně.

Podle zkušeností s projekty Bohemia Balet i někdejšího vystoupení japonských umělců můžeme souhlasit s tím, že slibuje potěšení z tance a hezký zážitek. Ostatně Opera Plus přinese z večera i recenzi. Program bude rozdělen do tří částí, kde se vystřídají ukázky z autorské tvorby Kasai Dancing Company, současný repertoár souboru Bohemia Balet a pod názvem Tance v ozvěnách taneční kompozice vycházející z tradičních japonských slavností, které odrážejí jednotlivá roční období.

Kasai Dancing Company (zdroj FB Bohemia Baletu)

Od čtvrtka 17. do soboty 19. srpna probíhá v Klášterci nad Ohří hlavní program festivalu scénického tance Siraex. Jde o prolnutí konceptu přehlídky scénického tance, který patří do neprofesionální sféry, a tanečního festivalu. Představení se konají na zámeckém nádvoří. V pátek 18. srpna bude součástí programu vystoupení absolventů Konzervatoře Duncan Centre a duet SuperNaturals (2014), v němž účinkuje Martina Hajdyla Lacová a Stano Dobák. V rámci sobotního závěrečného večera se rovněž uvedou hosté profesionálové – Monika Částková, Jaroslava Janečková a Šimon Kubáň, kteří představí v premiéře společnou choreografii Tous les jours, a také členové Národního divadla Brno.

 

Ze zahraničí
Brzy na podzim bude mít premiéru ruský film Matilda, pojednávající o vztahu careviče, pozdějšího cara Mikuláše II., a primabaleríny Matildy Kshessinské. Už od počátku roku film provázejí protesty, zejména ze strany pravoslavné církve a konzervativních politiků. Podle kritiků film ukazuje Rusko i carskou rodinu ve zkresleném a špatném světle. Mikuláše II. pravoslavná církev v roce 2000 svatořečila. Proti filmu vznikla na jaře petice, filmaři se naopak ohrazovali, že pokud politici protesty podpoří, půjde o cenzuru umění. Ortodoxní věřící uspořádali ještě v červenci proti filmu modlitební shromáždění. Nyní uvedení filmu oficiálně potvrdilo ruské ministerstvo kultury, jeho premiéra je naplánovaná na 25. října, den výročí Velké říjnové socialistické revoluce. Cara Mikuláše ve filmu ztvárňuje německý herec Lart Eidinger, což je jistě další aspekt, který ruské vlastence netěší. Kshessinskou hraje Michalina Olszańska.

Možná si kvůli filmařům bude široká veřejnost spojovat Jméno Matildy Kshessinské s ruským carevičem, ale film by mohl podpořit i zájem o baletní umění. Tanečnice polského původu byla primabalerínou Carského baletu v Petrohradě, byla první ruskou tanečnicí, která točila po vzoru italské tanečnice Pieriny Legnani třicet dva fouettés, a druhou držitelkou titulu prima ballerina assoluta. V sezoně 1911/1912 působila v Ruských baletech Sergeje Ďagileva, tančila s Václavem Nižinským. Slávu a bohatství užívala až do bolševického převratu, po revoluci uprchla do Francie, kde v roce 1929 založila svou neméně slavnou baletní školu. Prošly jí velké tanečnice dvacátého století jako Margot Fonteyn, Alicia Markova a další. Kshesinskaya se dožila úctyhodného věku devadesáti devíti let, její život, v němž je aférka s následníkem trůnu jen drobnou epizodou, by jistě sám o sobě stál za zfilmování.

Pojďte se podívat na skok do Royal Balletu v Londýně – do zákulisí. Ona to vlastně vůbec žádná novinka není, ale inspirace rozhodně. V poslední době v rozhovorech s tanečníky probíráme otázky předcházení zranění, rehabilitace, cvičení pro vyvážení jednostranného zatížení, kterému je vystaveno tělo profesionálního tanečníka jako profesionálního sportovce. Royal Ballet se může pochlubit nejmodernějším zázemím a velkou nabídkou kompenzačních cvičení – v roce 2013 tu byl zřízen prostor pro péči o zdraví – „Healtcare Suit“. Trenéři a fyzioterapeuti jsou tu pro tanečníky, aby jim pomohli při potížích i prevenci, tanečníci mohou i cvičit Pilates, Gyrotonic nebo posilovat.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat