Týden s hudbou

Týden od 30. října do 5. listopadu 2017 - vydání číslo 235. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Vybíráme z událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Zahraničí
Po úvodním koncertu své 69. koncertní sezony, který se konal ve čtvrtek 26. října v koncertní síni Slovenské filharmonie a z něhož jsme přinesli recenzi zde, se slovenští filharmonici představí se svým novým šéfdirigentem Jamesem Juddem také tento týden, ve čtvrtek 2. a v pátek 3. listopadu. Kromě Partity k poctě Mistra Pavla z Levoče Alexandra Moyzese zazní dvě díla (Koncert pro violoncello a orchestr č. 2 D dur Josepha Haydna a Enigma variace Edwarda Elgara), v nichž se jako sólista předvede maďarský violoncellista István Várdai.

James Judd, Slovenská filharmónia – ilustračné foto (zdroj Slovenská filharmónia / foto Peter Brenkus)

Abonentní sezona 2017/2018 Gesamtkunstwerk Bratislava, Vídeň bude zahájena výběrem árií z oper Georga Friedricha Händela v interpretaci mezzosopranistky Magdaleny Kožené. Ta je provede spolu s Venice Baroque Orchestra a dirigentem Andreou Marconem v neděli 5. listopadu v bratislavské koncertní síni Slovenské filharmonie. Reflexi koncertu si budete moci přečíst na našem portálu.

 

Praha
Koncertem Dvořákova tria pokračuje v pondělí 30. října komorní řada PKF – Prague Philharmonia. V Českém muzeu hudby si příznivci komorní hudby budou moci vychutnat provedení klavírních trií Josepha Haydna, Bohuslava Martinů a Franze Schuberta. Z koncertu připravujeme recenzi.

Dvořákovo trio (foto © Marek Novotný)

Dvě premiéry má na programu tohoto týdne Ponec – divadlo pro tanec. V pondělí 30. října se taneční skupina VerTeDance představí se svojí inscenací Pojďme na tanec! režisérky Petry Tejnorové (předpremiérový rozhovor s ní jsme přinesli zde), v pátek 3. listopadu bude mít premiéru surrealistický obraz jedné rodiny a jedné šílené noci v Praze, který nese název Family Journey. Představení nastudoval soubor DOT504, který oslovil ke spolupráci choreografa Antona Lachkého. Recenzi premiéry projektu Dokud neumřeli choreografa Petra Tyce z minulého týdne si můžete přečíst zde, také premiéry tohoto týdne zhodnotíme na našich stránkách.

Do své druhé poloviny vstupuje v tomto týdnu festival Struny podzimu. Zážitek slibuje společné vystoupení virtuose akordeonu a bandoneonu Richarda Galliana a Baborák Ensemblu, které se odehraje na pódiu Dvořákovy síně Rudolfina v úterý 31. října a z nějž přineseme našim čtenářům recenzi. V pátek 3. listopadu zazní v La Fabrice unikátní živé provedení Mateřštiny – projektu kontrabasisty a skladatele Jiřího Slavíka, na němž spojí síly s Marianem Friedlem a s umělci z proslulého orchestru lidových nástrojů VUS Ondráš. Slavík na svém stejnojmenném CD z roku 2016 pátrá po svých kulturních kořenech a originálním způsobem využívá odkaz moravské a slezské lidové hudby ve svých vlastních soudobých skladbách nebo v úpravách tradičních melodií. Anežský klášter bude v neděli 5. listopadu hostit sólový recitál kytaristy Ralpha Townera.

Jiří Slavík (foto © Martin Zeman)

Česká filharmonie si na třech úvodních koncertech programové řady A (ve dnech 1.–3. listopadu) připomene sté výročí narození Leonarda Bernsteina. Večer otevře Fantastické scherzo Josefa Suka a poté se k České filharmonii připojí izraelský houslista Vadim Gluzman, který loni vystoupil například na festivalu BBC Proms nebo v newyorské Carnegie Hall, aby společně provedli Serenádu podle Platónova Symposia pro sólové housle, smyčcový orchestr, harfu a bicí Leonarda Bernsteina. Dramaturgii koncertů, na nichž povede filharmoniky Jiří Rožeň, doplní Dvořákova Symfonie č. 5 F dur. Z koncertu chystáme recenzi.

Po desetidenní odmlce pokračuje ve čtvrtek 2. listopadu ve Venuši ve Švehlovce Festival hudebního divadla Opera inscenací strašidelné pohádky Čaroděj a jeho sluha brněnského operního souboru Ensemble Opera Diversa. V pátek 3. listopadu bude mít v Českém muzeu hudby pražskou premiéru výzkumně-experimentální operní projekt Opera-ambient ECHO – METAMORPHOSES II spolku Opera povera, který se zabývá hledáním nových hudebně-divadelních forem. Závěr festivalu bude v sobotu 4. listopadu patřit Národnímu divadlu moravskoslezskému Ostrava, které nejprve dopoledne uvede v Divadle D21 svoji inscenaci pro děti Zob, Zob, Zoban, aby večer festival ve Stavovském divadle slavnostně zakončil svým nastudováním Thomasovy opery Hamlet. Všechny operní produkce ze závěru festivalu zhodnotíme na našich stránkách.

A. Thomas: Hamlet – Jana Sibera (Ophélie) – NDM 2016 (foto Martin Popelář)

 

Regiony
Dva z celkem čtyř festivalových koncertů Hudebního fóra Hradec Králové se odehrají tento týden v Sále filharmonie Hradec Králové. Dramaturgickým vrcholem večera v úterý 31. října bude pohybové ztvárnění Malého rekviem za jistou polku Henryka Mikołaje Góreckého v podání souboru Holektiv. Program doplní Symfonie pro smyčce – „Hlasy“ Pēterise Vaskse a Koncert pro klavír a orchestr Wojciecha Kilara v interpretaci Filharmonie Hradec Králové, dirigenta Macieje Tworeka a klavíristy Marcina Koziaka. Závěrečný koncert ve čtvrtek 2. listopadu nabídne kromě děl Guillauma Connessona a Jamese MacMillana také Koncert pro housle a orchestr „Krvavé housle“ Johna Corigliana, v němž se před Symfonický orchestr Českého rozhlasu jako sólistka postaví Gabriela Demeterová. Recenzi druhého festivalového koncertu, který byl přehlídkou japonské hudby v podání Janáčkovy Filharmonie Ostrava, najdete zde. Také ze závěrečného koncertu festivalu chystáme recenzi.

V rámci festivalu Lípa Musica se ve čtvrtek 2. listopadu uskuteční mistrovské kurzy v oboru klarinet pro žáky ZUŠ Česká Lípa s hráčem a pedagogem Milanem Řeřichou. Výsledky celodenního snažení předvedou žáci ZUŠ v pátek 3. listopadu v Jiráskově divadle v České Lípě, kde vystoupí spolu se svým lektorem.

Milan Řeřicha (zdroj Lípa Musica)

Ve čtvrtek 2. listopadu uvede Národní divadlo moravskoslezské na scéně Divadla Jiřího Myrona premiéru tanečního představení All That Jazz, Rock, Blues. Trojdílná inscenace je působivou fúzí hudebních stylů, v níž se uplatňují různorodé taneční techniky často spojené s akrobatickými prvky. Choreografie Itzika Galiliho O Balcão de Amor připomene nástup kubánského mamba a hudbu Péreze Prada, který je dodnes označován za krále tohoto žánru. V choreografii Johana Ingera Rain Dogs zazní charakteristický hlas Toma Waitse, jehož šansony a blues mají někdy až industriální zvuk. Inscenaci nechybí ani rockový zvuk a dostane se i na tango argentinského hráče na bandoneon Ástora Piazzolly, jež se stalo inspirací pro choreografii Après rasage Reginy Hofmanové. Premiéru zhodnotíme na našich stránkách.

V termínu 3.–10. listopadu se v Karlových Varech uskuteční již 52. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka. Soutěž, zpočátku určená studentům uměleckých škol, se stala během let uznávanou soutěží mezinárodní se čtyřmi obory. Do letošní soutěže se přihlásilo 93 pěvců ze 16 zemí, kteří předvedou 93 soutěžních výkonů. Soutěži předchází tzv. Prolog soutěže – Hudební salón Karlovarská Mozartiána ve čtvrtek 2. listopadu v Alžbětiných lázních, na kterém se představí v áriích, duetech a ansámblech z Mozartových oper vítězové a laureáti soutěže z let 2015 a 2016, Veronika Holbová, Lucie Kaňková, Roman Hoza, Seongsoo Ryu a Kamil Bień. Více o soutěži se dočtete v rozhovoru s Aloisem Ježkem.

Na jevišti ústeckého divadla bude mít v pátek 3. listopadu premiéru baletní inscenace Peer Gynt, Carmen. Dva příběhy – dva osudy muže a ženy z naprosto odlišných krajů, s rozdílným přístupem k životu, které spojuje téma lásky. Příběh Peer Gynta na hudbu Edvarda Griega nastudovala s baletním souborem Severočeského divadla choreografka Marika Hanušová. Odlišný pohybový slovník, vycházející ze španělského temperamentu, přinese druhá část večera na hudbu z Carmen suity Rodiona Sčedrina, jehož choreografkou je také Hanušová. Reflexi premiéry si budete moci přečíst na našem portálu.

Severočeské divadlo Ústí nad Labem (zdroj commons.wikimedia.org/foto Ondřej Kořínek)

 

 

Zaznamenali jsme minulý týden
Ze zahraničí
Ve dnech 22.–25. října zavítala Česká filharmonie spolu s dirigentem Tomášem Netopilem do čtyř měst Švýcarska, kde se představila s hudbou českých autorů. Ve Dvořákově Koncertu pro violoncello a orchestr h moll se jako sólista představil violoncellista Truls Mørk. Exkluzivní reportáž z turné najdete zde.

Rukopis Mše h moll Johanna Sebastiana Bacha se stal oficiálně součástí světového kulturního dědictví na seznamu UNESCO. Berlínská státní knihovna, která má rukopis ve svém archivu, v pátek 27. října převzala příslušný certifikát od šéfky německého výboru UNESCO Vereny Metze-Mangold. Mše h moll je nyní součástí mezinárodního registru dokumentového dědictví UNESCO Paměť světa. Podrobně jsme informovali zde.

Konec října přinesl na jeviště Státního divadla Košice výjimečnou událost. V pátek 27. října v něm poprvé v historii divadla zazněla poslední opera Giuseppe Verdiho Falstaff. Dílo, ve kterém se operní génius Verdi inspiroval dramatickým géniem Shakespearem, v Košicích inscenuje oscarový režisér Jiří Menzel. Hudební nastudování svěřilo vedení opery do rukou hostujícího slovenského dirigenta Martina Leginuse. Scénu pro košického Falstaffa vytvořil Tomáš Moravec, kostýmy navrhla Petra Goldflamová Štětinová. V postavě Falstaffa alternují Peter Mikuláš a Jiří Přibyl. Hodnocení inscenace si můžete přečíst zde.

G. Verdi: Falstaff – Gabriela Hübnerová (Mrs. Quickly), Jiří Přibyl (Falstaff) – ŠD Košice 2017 (zdroj ŠD Košice / foto Joseph Marčinský)

 

Praha
Letošního 22. ročníku Soutěže Nadace Bohuslava Martinů, která se uskuteční 24. a 25. listopadu v Sále Martinů na HAMU v Praze, se zúčastní rekordních 31 soutěžících. V kategorii zpěv se zúčastní 15 pěvců a v kategorii violoncello 16 hudebníků. V pondělí 23. října o tom informoval Jiří Hlaváč, předseda správní rady Nadace Bohuslava Martinů. Laureáti se příští rok mimo jiné představí na festivalu Dny Bohuslava Martinů. Předsedou poroty zpěváků bude sólista opery Národního divadla Ivan Kusnjer a violoncellistů Mikael Ericsson. Informovali jsme zde.

26. ročník festivalu komorní hudby Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté byl slavnostně zahájen v úterý 24. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Pod dirigentskou taktovkou Jana Kučery se v první části koncertu rozezněla v interpretaci Symfonického orchestru Českého rozhlasu, Václava Hudečka a Jana Mráčka hudba Wolfganga Amadea Mozarta a Pabla de Sarasate. Druhá polovina večera patřila pěveckému umění mezzosopranistky Jany Kurucové a tenoristy Luciana Mastra, kteří se představili v áriích a duetech z oper Giacoma Pucciniho, Giuseppe Verdiho a dalších. Koncert jsme zhodnotili zde.

Slavnostní zahájení 26. ročníku – Václav Hudeček, Jan Mráček, Jan Kučera, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Svátky hudby v Praze 24. 10. 2017 (zdroj Svátky hudby)

Jednota pro zvelebení hudby v Čechách, spolek působící při Pražské konzervatoři, pořádá 5. ročník festivalu Kultura v srdci Prahy, jehož koncerty se konají v Koncertním sále konzervatoře. Slavnostní zahajovací koncert v úterý 24. října náležel Symfonickému orchestru Pražské konzervatoře s dirigentkou Miriam Němcovou. V programu zaznělo Italské capriccio Petra Iljiče Čajkovského a Třetí klavírní koncert Sergeje Rachmaninova se sólistkou a laureátkou mnoha mezinárodních soutěží Irinou Cherkashynou.

Třemi koncerty v Divadle Archa pokračoval minulý týden festival Struny podzimu. Ve středu 25. října se na pódiu divadla mohli posluchači seznámit s hudbou kapely Lambchop s charismatickým frontmanem Kurtem Wagnerem. V pátek 27. října byl stejný prostor svědkem neotřelého projektu Nothing Like the Sun, s nímž letos přijel na festival britský skladatel a kontrabasista Gavin Bryars a jehož hodnocení jsme přinesli zde. Nedělní večer (29. října) patřil fascinujícímu spektáklu, jímž pianista, skladatel a konceptualista Jason Moran vzdal hold svému nejoblíbenějšímu hudebníkovi a jazzové legendě Theloniovi Monkovi.

Gavin Bryars: Nothing Like the Sun – Struny podzimu 27. 10. 2017 (zdroj Struny podzimu / foto Petra Hajská)

Na cestu do Jižní Ameriky a zpět pozval posluchače v Zrcadlové kapli Klementina ve čtvrtek 26. října soubor Collegium Marianum se svou uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Hostem programu, který nesl název Hanacco Americano, byla hráčka na španělskou harfu Maria Christina Cleary.

Podzimní část koncertů komorního orchestru Harmonia Praga začala ve čtvrtek 26. října na Novoměstské radnici koncertem, inspirovaným tanečními rytmy v hudbě velkých skladatelů baroka, klasiky, romantismu i 20. století. Jako sólisté se na něm představili houslisté Miroslav Vilímec a Libor Vilímec, orchestr řídil Štefan Britvík.

Sbírku na stavbu nových varhan pro pražský chrám svatého Víta podpořil benefiční koncert, který se v katedrále odehrál v předvečer výročí vzniku republiky. Pod vedením dirigenta Jana Kučery se představil Karlovarský symfonický orchestr, mezi jinými vystoupili zpěvačka Lucie Bílá, houslista Pavel Šporcl nebo svatovítský varhaník Josef Kšica. Večer uváděl Marek Eben. Varhany si vyžádají investici 80 milionů korun a měly by se poprvé rozeznít v říjnu 2019.

Pavel Šporcl (zdroj pavelsporcl.cz)

Výročí vzniku samostatného Československa oslavil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK již tradičně v sobotu 28. října provedením Mé vlasti Bedřicha Smetany. Do čela orchestru se tento rok ve Smetanově síni Obecního domu postavil Ondrej Lenárd. Recenzi koncertu najdete zde.

Medailí Za zásluhy byli prezidentem republiky Milošem Zemanem v sobotu 28. října oceněni mimo jiné operní pěvci Eva Urbanová a Štefan Margita.

V pátek 27. a v neděli 29. října se ve Stavovském divadle konala dvě exkluzivní představení opery Don Giovanni, která přijel do Prahy při příležitosti 230. výročí světové premiéry této opery nastudovat maestro Plácido Domingo. Ten se ujal role dirigenta a uměleckého vedoucího. Do sólových rolí obsadil mezinárodní pěvecké světové špičky včetně vítězů slavné operní soutěže Plácida Dominga Operalia, do zbylých tří rolí obsadil významné české talenty. Základem pro vytvoření scénografické koncepce inscenace opery Don Giovanni bylo využití scény známého českého scénografa Josefa Svobody a oscarového výtvarníka kostýmů Theodora Pištěka. Hodnocení pátečního večera si můžete přečíst zde.

W. A. Mozart: Don Giovanni – sólisté, Plácido Domingo, Jiří Nekvasil, Daniel Dvořák – Stavovské divadlo 2017 (zdroj ND / foto Radovan Šubín)

Výjimečný zážitek předem sliboval koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu s německým dirigentem mezinárodního renomé Alexandrem Liebreichem v neděli 29. října ve Dvořákově síni Rudolfina. Program otevřela Studie pro smyčce Pavla Haase, kterou bratr slavného prvorepublikového herce Huga Haase napsal v roce 1943 v Terezíně. Sólista večera, německý violoncellista Alban Gerhardt, interpretoval jeden z pilířů cellové literatury – První violoncellový koncert Dmitrije Šostakoviče. Mimořádný koncert Symfonického orchestru českého rozhlasu, který se konal jako Ozvěny Česko-německého kulturního jara 2017, vyvrcholil provedením Symfonie č. 4 Johannese Brahmse. Z koncertu přineseme recenzi.

 

Regiony
Janáčkovu akademii múzických umění v Brně povede dvaasedmdesátiletý divadelník Petr Oslzlý. Akademický senát jej v pondělí 23. října upřednostnil před hudebnicí Barbarou Marií Willi. Petr Oslzlý jako kandidát na rektora uspěl v prvním kole v poměru sedm hlasů ku pěti. Oslzlý patří k dlouholetým pedagogům a činovníkům Divadelní fakulty JAMU. Poslední čtvrtstoletí zároveň působí jako ředitel Centra experimentálního divadla, pod které spadá i Divadlo Husa na provázku. Po roce 1989 působil také jako poradce prezidenta Václava Havla. Ve funkci vystřídá hudebního skladatele Ivo Medka, který byl rektorem od roku 2010. Podrobnou zprávu jsme přinesli zde.

Volba nového rektora JAMU – Petr Oslzlý a Barbara Maria Willi (vpravo) (zdroj JAMU)

Festival Moravský podzim nabídl v průběhu posledního týdne několik zajímavých počinů. Publikum, které zavítalo v pondělí 23. října do Vily Tugendhat, bylo svědkem interpretace dvouhodinového písňového cyklu Tiché písně nejvýznamnější současného ukrajinského skladatele Valentina Silvestrova v podání basbarytonisty Tomáše Šelce a klavíristky Dany Hajóssy. Písňový večer jsme hodnotili zde. V pátek 27. října oslavilo Janáčkovo kvarteto sedmdesát let od svého vzniku koncertem v Besedním domě, na němž zněla výlučně hudba skladatele, jehož jméno ansámbl nosí. Reflexi koncertu si můžete přečíst zde. V sobotu 28. října si v Besedním domě přišli na své milovníci uměleckého mistrovství divadelního a především filmového režiséra, brněnského rodáka Petra Weigla. V rámci festivalu zde měl premiéru projekt s názvem Poetické úvahy ve volných chvílích (podle filmu Petra Weigla z roku 1979), koncipovaný jako jevištní pocta uměleckému vidění světa a osobnosti režiséra Petra Weigla. Projekt byl zároveň scénickým koncertem nejrychlejšího klavíristy na světě, Lubomyra Melnyka, který ozvláštnil večer svojí vlastní hudbou. Projekt se o den později přesunul do Českého muzea hudby v Praze, náš nedávný rozhovor s jeho hlavními aktéry najdete zde.

Tři inscenace, tři mladí talentovaní choreografové tvořící na hudbu českých hudebních skladatelů a tři rozdílná pojetí chápání faktoru času. To je nový projekt Pražského komorního baletu, který představil v úterý 24. října v Janáčkově divadle v České Lípě v rámci festivalu Lípa Musica. Ústředním hudebním motivem projektu je Mysterium času Miloslava Kabeláče, jedna z nejpozoruhodnějších českých kompozic 20. století. Sršící hudební gejzír jménem Orquestrina rozhýbal v sobotu 28. října Městské divadlo v Novém Boru. Projekt Radka Baboráka nabídl výlet do temperamentního světa tanga a bolera, ale i bujarý klezmer, s tanečním překvapením v podání osobností z taneční soutěže StarDance. Hodnocení večera chystáme.

Mysterium času – Pražský komorní balet (zdroj PKB / foto Michal Hančovský)

Vystoupení slovenského uskupení Cigánski diabli završilo v sobotu 28. října Mezinárodní hudební festival F. L. Věka, který téměř dva měsíce probíhal v Dobrušce a jejím okolí. Cigánski diabli ve svém programu ve Společenském centru v Dobrušce propojili cikánskou hudbu, jazz, etno i flamenko. V jejich osobitém projevu „gypsy devils style“ zazněly skladby klasických skladatelů Josepha Haydna, Johannese Brahmse, Franze Liszta, Georgese Bizeta a dalších.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat