Operní panorama Heleny Havlíkové (302) – Bilance koronavirového roku 2020

  1. 1
  2. 2
Uplynulý rok 2020 se zapíše do historie operního divadla jako zcela bezprecedentní. Koronavirová pandemie zasáhla i operní provoz prakticky celého světa dramaticky ničivě – a můžeme jen doufat, že ne likvidačně. S královstvím, kde je zakázáno zpívat, jsme se dosud setkávali jen v pohádkách – v nich ale nakonec odvážný chasník zlé kouzlo přemůže…

W. A. Mozart: Figarova svatba – Slezské divadlo Opava – T. Suchanek, V. Pelka, J. Ondráček, E. Benett (zdroj SDO)

Divný rok
Operní rok 2020 na jeho začátku naplno „rozjel“ 14. ročník festivalu Opera (260., 264., 265. a 266. OPHH). Přehlídka, která je otevřená všem našim i slovenským operním souborům skončila těsně před jarním uzavřením divadel. Ambicí tohoto bienále nejsou premiéry, ale příležitost bezprostředního porovnání aktuální podoby a trendů. Ze sedmnácti festivalových produkcí na sebe strhla pozornost inscenace Janáčkova Osudu Národního divadla moravskoslezského, kombinace Rachmaninovových oper Francesca da Rimini a Lakomý rytíř z libereckého Divadla F. X. Šaldy (obě 260. OPHH), rekonstrukce Monteverdiho Ariadny doplněné hudbou Víta Zouhara a Tomáše Hanzlíka v provedení Ensemblu Damian (84. OPHH) a novinka Časoplet Lukáše Sommera, kterou nastudoval soubor Opera Studio Praha (Opera Plus zde).

Festival Opera 2020 skončil 2. března a vzápětí, od 10. března, už kovidové restrikce kosily jednu premiéru za druhou. Operní soubory u nás mohly hrát kvůli vládním epidemickým zákazům vlastně pouze polovinu roku, 6 měsíců – v lednu a v únoru, s postupným rozšiřováním počtu diváků od června pro 500 lidí, pak během prázdnin, kdy ale naše stálé soubory mívají tradičně prázdniny také, a nakonec v září, než 5. října vláda vyhlásila zákaz koncertů a divadelních představení se zpěvem – a divadla i koncertní sály následně zavřela úplně. Z tehdy avizovaných dvou týdnů jsou tři měsíce a konec je stále v nedohlednu.

Zničující nejsou jen finanční ztráty, které uzavřením divadel vznikly – v případě stálých divadel jako příspěvkových organizací zřizovatelé dotují mzdy, ostatní náklady divadla hradí ze vstupného. Obrovské jsou existenční důsledky pro umělce – dirigenty, režiséry a hlavně pěvce, ale i další tisíce lidí, kteří v této oblasti pracují, od manažerů přes kulisáky po biletářky. Podstatné jsou dopady na diváky a na celou společnost a kvalitu života. Kulturní provoz je velmi křehký ekosystém – a nelze ho jen tak šmahem odsunout do kolonky (zbytných) „volnočasových aktivit“ jako něco nadbytečného, nepotřebného, neužitečného, zatěžujícího. Plošnost opatření vůči divadlům a koncertům klasické hudby i jejich publiku je paralyzující i přes všechny vládních kovidové programy – pro subjekty podnikající v oblasti kultury s kompenzací marně vynaložených nákladů a pro OSVČ v oblasti kultury s jednorázovou podporou a s podporou na tvůrčí a kreativní činnost.

Janáček Brno 2020, Osud: Natascha Petrinsky (zdroj NdB)

Počty premiér
Důsledky karantén a zákazů se pochopitelně promítly do počtu operních premiér roku 2020. Běžně se jich koná k padesáti. Podílejí se na nich inscenace našich deseti stálých souborů a produkce mimo tuto síť v poměru 75 % ku 25 %. Počet premiér stálých divadel však loni klesl o víc než o polovinu na pouhých patnáct. Zejména prázdninového uvolnění ovšem s kuráží a bez finančního zázemí příspěvkových organizací se zřizovatelem intenzivně využily studiové i barokní soubory a hlavně festivaly, které uvádějí původní operní inscenace. Bilanci obohatily dokonce ještě větším počtem premiér než stálá divadla: šestnácti produkcemi.

Opravdu jim patří obdiv za jejich nasazení a odvahu, protože skutečně nevěděly dnů, ba dokonce ani hodin, jestli vláda nevyhlásí zákaz. Jak se to stalo během renomovaného mezinárodního festivalu Janáček Brno, který stihl zahájit novým nastudováním Janáčkova Osudu (288. OPHH), než i operativně upravenému plánu včetně už od jara odložené premiéry Řeckých pašijí Bohuslava Martinů zasadil definitivní ránu říjnový zákaz. Poslední koncert souboru Janáčkovy opery pro diváky, v jehož závěru zaznělo Libušino proroctví Bedřicha Smetany pouze s recitací za účasti dětí, vyjádřil vymknutou situaci s výstižností a symbolikou zdrcující a povznášející zároveň (291. OPHH).

A. Sokolović: Svatba – NODO 2020 (foto Martin Popelář)

Hledání „nouzových východů“
Mezi těch „šestnáct statečných“ patří nejen tradiční letní akce – Hudební festival Znojmo, letos s operní pantomimou Michaela Haydna Sen (280. OPHH), Barokní noc v Českém Krumlově, letos se serenatou Franze Ferdinanda Arbessera Mocí Kupida a Hyména svatba šťastně zařízená (281. OPHH) a zde také nová produkce souboru Hofmusici – pasticcio Giulio Cesare in Egitto. Do bilance přispěl hlavně festival NODO, Ostravské dny nové opery – byť v posunutém termínu a ve zredukované podobě s pěti novinkami (286. OPHH). Z nich mě nejvíce zaujala česká premiéra jednoaktové opery Svatba Any Sokolović. Šestice ostravských zpěvaček, které jinak působí „pouze“ ve sboru ostravské opery, pod vedením Jurije Galatenka za „doprovodu“ podupávání, pískání na fujaru, tlukotu brček o kelímky nebo zvuků kapek vody dodala v režii Jiřího Nekvasila dávným rituálům předsvatební noci intenzitu střetu a propojení archetypálního zakořenění se soudobou punkově rebelskou reflexí.

Za koronavirového půstu a zrušení letošního Bayreuthu se nečekaným, ve výsledku však poněkud kontroverzním prázdninovým povyražením stal Weinviertelský festival v mikulovském amfiteátru (283. OPHH). Inscenace Bludného Holanďana a Tristana a Isoldy se skutečně světovými wagnerovskými sólisty na straně jedné, s obskurními improvizacemi na druhé i s nepřízní počasí ve zcela nezastřešeném prostoru pro účinkující i publikum vyžadovaly hodně tolerantní wagnerovské publikum, většinou rakouské, ochotné zaplatit – za cenu vstupenek, která takto seskládanému „gesamtkunstwerku“ neodpovídala.

Weinviertler Festival, Bludný Holanďan – Anna Gabler (zdroj FB)

3 4 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments