Týden s hudbou

Týden od 26. června do 2. července 2017 - vydání číslo 217. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co přinese tento týden
Praha
Ve středu 28. června
se v Hudebním divadle v Karlíně uskuteční derniéra Rigoletta, inscenace, která měla premiéru 14. ledna 1988 ve Státní opeře. V hlavních rolích se pod taktovkou Andrease Sebastiana Weisera naposledy představí Peter Berger (Vévoda mantovský), Richard Haan (Rigoletto) a Yukiko Kinjo (Gilda). Režijně je pod inscenací podepsán Karel Jernek, jehož pětadvacáté výročí úmrtí jsme si 22. června připomněli (zde).

Ve čtvrtek 29. června se na Novoměstské radnici v Praze koná již čtvrtý koncert letošního cyklu Stylových večerů s komorním orchestrem Harmonia Praga, tentokrát pod názvem Návštěvy hudebních hvězd. Orchestr povede dirigent Štefan Britvík. Mozarta bude reprezentovat Divertimento B dur Malá noční hudba. Čajkovského pak Serenáda C dur. Večer zazní i 1. věta z Paganiniho Houslového koncertu D dur (Paganinim byl označen jako Es dur, byl totiž hrán se sólovými houslemi přeladěnými o půltón výše) s upraveným doprovodem pro smyčcový soubor. Sólistou večera bude dlouholetý koncertní mistr České filharmonie a umělecký vedoucí Harmonie Praga, houslista Miroslav Vilímec. Příjemným zpestřením Stylového večera má podle pořadatelů být koláž Mozartových slavných melodií Mozartovská křížovka od Jiřího Temla.

Miroslav Vilímec (foto Pavel Horník)

Po loňské premiéře empírového Beethovenova baletu Prométheovi lidé aneb Moc hudby a tance se Hartig Ensemble – Tance a balety tří století a orchestr Musica Florea obrací k taneční hudbě Wolfganga Amadea Mozarta. Projekt nese souhrnný název Mozartiana a ukrývá se pod ním například Harlekynáda Wolfganga Amadea Mozarta – nazývaná též Maškaráda či Hudba k pantomimě nebo Pantalon a Kolombína, nebo balet Les petits riens z roku 1778. Premiéra se uskuteční ve čtvrtek 29. června, kdy opět ve dvoraně Lichtenštejnského paláce v Praze vyroste Florea Theatrum: unikátní mobilní divadlo využívající principů barokní divadelní architektury.

 

Regiony
V posledním červnovém týdnu nabídne Smetanova Litomyšl pokračování každodenního festivalového maratonu. V pondělí 26. června na Zámeckém nádvoří vystoupí Budapešťský cikánský symfonický orchestr v parafrázích děl klasických autorů (kromě jiných Johannes Brahms, Béla Bartók, Zoltán Kodály) i v provedení maďarských lidových písní, balad a čardášů. Z koncertu přineseme recenzi.

V úterý 27. června přednese v Litomyšli houslový virtuóz Shlomo Mintz Paganiniho 1. houslový koncert a poté zazní monumentální 1. symfonie Gustava Mahlera zvaná Titan v provedení Filharmonie Brno vedené Tomášem Netopilem. Z koncertu chystáme recenzi.

Ve středu 28. července je ve festivalovém programu v rámci koncertu Hommage à Bach ohlášena chrámová kantáta pro svátek Očišťování Panny Marie Ich habe genug, Orchestrální suita č. 2 h moll a kantáta Non Sa Che Sia Dolore v podání souboru Ensemble Inégal s uměleckým vedoucím Adamem Viktorou (varhany, cembalo) a se sólistkami Gabrielou Eibenovou (soprán) a Martinou Bernáškovou (flétna).

Ve čtvrtek 29. července v Litomyšli u příležitosti čtyřstého padesátého výročí narození Claudia Monteverdiho zazní v premiéře pořadu Claudio Monteverdi: Madrigaly válečné a milostné výběr z jeho šesté a osmé knihy madrigalů a instrumentální skladby Tarquinia Meruly, Bernarda Storace, Giovanniho Girolama Kapsbergera a dalších v podání souboru Cappella Mariana vedeného Vojtěchem Semerádem. Sólových partů se zhostí Hana Blažíková a Barbora Kabátková (soprán), Daniela Čermáková (alt), Vojtěch Semerád a Tomáš Lajtkep (tenor) a Jaromír Nosek (bas).

V pátek 30. června od 14 a 18 hodin se ve Smetanově domě uskuteční premiéra operního představení Jiřiny Markové Krystlíkové Rusalenka, které vzniklo na motivy opery Antonína Dvořáka Rusalka na objednávku festivalu. Pod taktovkou Jana Chalupeckého se představí Šárka Stejskalová (Rusalka), Martin Vydra (Princ), Michael Kubička (Vodník), Tereza Papoušková (Ježibaba), soubor a orchestr Dětské opery Praha.

V pátek 30. června večer vystoupí na Zámeckém nádvoří soubor Baletu Národního divadla Praha s inscenací Libora Vaculíka Valmont, která vznikla na motivy románu Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti a která je komorním projektem o cynických milovnících bez lásky a jejich obětech, oscilující na pomezí tanečního divadla a činohry. Recenzi z premiéry jsme publikovali zde.

V sobotu 1. července od 15.30 a 21 hodin je taktéž na Zámeckém nádvoří na programu Smetanova Prodaná nevěsta v provedení Opery Národního divadla v Praze,  pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka a v režii Magdaleny Švecové. Spoluúčinkuje Divadlo Continuo pod vedením uměleckého vedoucího Pavla Štourače, tanečníci a členové Kühnova dětského sboru.

V neděli 2. července od 13.30 hodin v Piaristickém chrámu Nalezení sv. Kříže v Litomyšli v rámci tradiční děkovné Mše svaté celebrované Mons. Tomášem Halíkem zazní k třístému výročí narození havlíčkobrodského rodáka Jana Václava Stamice jeho Missa Solemnis v podání Vysokoškolského uměleckého souboru Pardubice se sbormistrem Tomášem Židkem, Smíšeného sboru Continuo Pardubice se sbormistryní Lucií Gregorovič Fárovou a Českých komorních sólistů Brno s uměleckým vedoucím Ivanem Matyášem.

Dalším nedělním festivalovým koncertem bude od půl šesté na Zámeckém nádvoří Hommage à Jazz – Arturo Sandoval, na kterém vystoupí Arturo Sandoval (trubka) a Michaela Šrůmová (soprán) za doprovodu Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK pod taktovkou Jana Kučery, a dále pak Kühnův smíšený sbor vedený sbormistrem Markem Vorlíčkem, Smíšený pěvecký sbor KOS Pedagogické školy Litomyšl se sbormistrem Milanem Motlem a Komorní sólisté Karla Růžičky. Program tvoří Ragtime Scotta Joplina, Le Jazz – věta pro orchestr a zpěv Bohuslava Martinů, Tea for Two Dmitrije Šostakoviče, I Got Rhythm George Gershwina, Sandovalův Koncert pro trubku a orchestr č. 2 a Celebration Jazz Mass, verze se symfonickým orchestrem Karla Růžičky.

Nedělní večer pak uzavřou jazzové standardy, blues, balady, latino, fast, samba v rámci noční Jam Session trumpetisty, klavíristy a skladatele Artura Sandovala s Janem Kučerou a dalšími českými muzikanty, například s Miroslavem Hloucalem (trubka) a Tomášem Barošem (kontrabas).

Arturo Sandoval (zdroj MHF Český Krumlov/foto Manny Iriarte)

V sobotu 1. července začíná dvanáctý ročník festivalu Za poklady Broumovska. V kostele sv. Máří Magdalény v Božanově se uskuteční koncert Viléma Veverky a Ensemble 18+. Zazní skladby Vivaldiho, Telemanna, Bacha a Albinoniho. Náš rozhovor s šéfem festivalu, filantropem Janem Školníkem o letošním programu najdete zde.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Pražský filharmonický sbor byl letos opět pozván k hostování na festivalu ve švýcarském St. Gallenu – St. Gallen Festspiele, kde pravidelně vystupuje již od roku 2006. Letos se zde podílel na provedení dvou děl Alfreda Catalaniho – sérii představení opery Loreley (premiéra 23. června) a také Mše e moll (6. června). Inscenace Loreley v nastudování amerického režiséra Davida Aldena a švýcarského dirigenta Stefana Bluniera bude do 7. července uvedena v St. Gallen sedmkrát, v titulní roli alternují Aušrinė Stundytė z Litvy a Italka Elena Rossi. Elena Rossi se ujala také sopránového partu v Catalaniho Mši e moll z roku 1872 v provedení Symfonického orchestru St. Gallen pod taktovkou Otto Tauska katedrále St. Gallen.

Alfredo Catalani: Loreley – St. Galler Festspiele 2017 (zdroj FB St. Galler Festspiele)

 

Praha
Tělu jako nástroji mezilidské komunikace se věnuje nové představení japonského choreografa a tanečníka Mina Tanaky, které mělo premiéru v pondělí večer v Divadle Archa. Ke spolupráci na inscenaci nazvané  A Body (Tělo) přizval osm tanečnic z Evropy, z České republiky to byla Katarina Kadijevicová, Tereza Krejčová, Věra Ondrašíková a Zuzana Pitterová. V nové choreografii se Tanaka vrací do prehistorie, do časů, kdy lidé nepoužívali jazyk a neměli jiný nástroj komunikace. Zabývá se postavením muže a ženy ve společnosti, střídáním dominance obou pohlaví v dějinách, připomíná rozdílné osudy žen a mužů ve válkách a podobně extrémních situacích.

Musíme zemřít, abychom se mohli znovu narodit. Touto větou by se dala charakterizovat majestátní Symfonie č. 2 c mollVzkříšení – Gustava Mahlera, která zazněla na závěrečném koncertu jubilejní devadesáté sezony Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Provedení se ujal šéfdirigent orchestru Ondrej Lenárd ve spolupráci se sopranistkou Kateřinou Kalvachovou, mezzosopranistkou Veronikou Hajnovou a Českým filharmonickým sborem Brno. Koncert byl z Dvořákovy síně Rudolfina živě vysílán Českým rozhlasem. Recenzi jsme přinesli zde.

Kateřina Kalvachová, Ondrej Lenárd, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Praha 19. 6. 2017 (foto Tomáš Vodňanský)

Sboristé Opery Národního divadla oznámili, že setrvají ve stávkové pohotovosti, kterou vyhlásili 8. června. Jednání s vedením divadla nedospěla k dohodě, která by odstranila dlouhodobou diskriminaci zaměstnanců a nerovné pracovní podmínky. Sboristé chtějí vést dále kolektivní vyjednávání prostřednictvím zprostředkovatele. Mluvčí Národního divadla potvrdil, že vedení divadla už unii dopis s návrhem na zprostředkovatele odeslalo. Podrobněji jsme informovali zde.

Letošní třináctý ročník mezinárodního hudebního festivalu Prague Proms zahájila ve středu v Obecním domě hudba Dannyho Elfmana, který se koncertu osobně zúčastnil. Elfmanovy skladby provedl Český národní symfonický orchestr pod vedením dirigenta Johna Mauceriho. Zazněla nejen filmová hudba, ale ve světové premiéře také Elfmanův Koncert pro housle a orchestr.

Absolventská představení studentů tanečních konzervatoří zaujímají v červnovém kalendáři své neodmyslitelné místo. Posluchači Taneční konzervatoře hlavního města Prahy si své první absolventské představení odbyli ve středu 21. června na prknech Stavovského divadla. Program byl vystavěn tak, aby dal možnost představit nejen všechny studenty osmých ročníků, ale rovněž jejich mladší kolegy a kolegyně ve stylově různorodých choreografiích. Reflexi večera jsme publikovali zde.

Absolventský koncert Taneční konzervatoře hl. m. Prahy – J. Slavický: Polovecké tance – Eliška Bouzková – Stavovské divadlo 2017 (foto Serghei Gherciu)

Rekonstrukce Státní opery v Praze skončí podle plánu v roce 2019. Na základě výsledků pravidelného kontrolního dne na staveništi to v uplynulém týdnu oznámil mluvčí Národního divadla. Rekonstrukci Státní opery vedení Národního divadla symbolicky zahájilo letos 13. března. Oprava za 858 milionů korun je naplánována na 27 měsíců. Program této a příští operní sezony se odehrává na náhradních místech. Fotoreportáž ze stavby jsme přinesli zde.

Navzdory teplému a slunečnému počasí odstartovaly ve čtvrtek odpoledne na piazzettě u Národního divadla dvě tanečnice, Češka Miřenka Čechová a Němka Sabine Seume, svůj třicetihodinový taneční maraton. Představení Momentum, inspirované japonským tanečním uměním butó, nabídlo až do pátečního večera zamyšlení nad každodenní uspěchaností života. Umělkyně měly kvůli počasí připraveny litry vody, tanec butó se naštěstí vyznačuje jen velmi pomalými pohyby. Více se můžete dočíst zde, představení jsme avizovali zde.

Na Hradčanském náměstí v Praze se ve čtvrtek večer uskutečnil tradiční závěrečný koncert České filharmonie pod širým nebem. Program byl tentokrát ve znamení jazzu. Orchestr řídil britský hudebník Wayne Marshall a jako hosté se představili jazzoví muzikanti ze souboru Jazz at Lincoln Center Orchestra v čele s trumpetistou Wyntonem Marsalisem. Podle policie v teplém počasí dorazilo přes pět tisíc posluchačů. Mnozí z přítomných se tak museli spokojit s místy ke stání. Část lidí si sedla přímo na dlažbu, a protože někteří vytáhli i občerstvení, připomínala část hlediště velký piknik. Vedle fotoreportáže zde jsme více informací přinesli zde.

Česká filharmonie, Wayne Marshall a Wynton Marsalis – závěrečný koncert 22. 6. 2017 Hradčanské náměstí Praha (zdroj ČF / foto Petr Kadlec)

V neděli 25. června vystoupil Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením dirigenta Jana Kučery v Letenských sadech pod kyvadlem s ryze česko-ruským programem. Večerní koncert otevřel Pekelný tanec ze Stravinského baletu Pták Ohnivák, dále zazněla Smetanova symfonická báseň Vltava a také část Šostakovičovy Deváté symfonie, Čajkovského Květinový valčík a Intermezzo z opery Rudá Marie Jana Kučery. Open air koncert uzavřel Čajkovského Slovanský pochod.

Členové tanečního souboru DekkaDancers se stali iniciátory charitativního večera, který proběhl v neděli 25. června v holešovickém prostoru Jatka78. Výtěžek z představení poputuje organizaci Lékaři bez hranic na projekty v Jižním Súdánu. Jiří Lábus četl jednu z povídek Jiřího Kyliána, jejichž celé pásmo uvádí Divadlo Viola, DekkaDancers zatančili své choreografie Ultimo a Kill de Bill a Laterna magika vystoupila s fragmentem choreografie Cube. Podrobněji jsme informovali v našem magazínu Týden s tancem zde.

DekkaDancers Bez hranic (vizuál) (zdroj DekkaDancers)

 

Regiony
Město Pardubice do konce roku ukončí činnost Kulturního centra, které spravuje osm organizací a pořádá různé akce. V posledních letech má organizace problémy s účetnictvím i fluktuací zaměstnanců a opakovaně mění ředitele. Nový koncept organizace kultury město spustí od ledna příštího roku. Bližší informace jsme přinesli zde.

Jubilejní třicátý ročník festivalu Filharmonie Brno Expozice nové hudby byl zahájen 21. června v Evropský den hudby. Tématem letošního ročníku je NOVÁ ®EVOLUCE! a poprvé je rozdělený na tři části. Ta červnová s tématem Zvučící sochy začala rozezněním zvukových instalací v zahradách vil Tugendhat a Löw-Beer. Přes prázdniny festival pokračuje „radioposlechem radioateliéru“, aby se pak na podzim propojil s festivalem Moravský podzim 2017.

Ve čtvrtek ve vile Tugendhat soubor Brno Contemporary Orchestra, vedený dirigentem Pavlem Šnajdrem, oslavil Evropský den hudby. Zazněly skladby Ervina Schulhoffa, Jana Rychlíka a Miloslava Ištvana.

Hudební festival Smetanova Litomyšl představil 23. června na druhém zámeckém nádvoří operní soubor Národního divadla moravskoslezského s jeho zbrusu novou inscenací Rossiniho buffy Lazebník sevillský!!! v novém překladu Jarka Nohavici, v režii Ondřeje Havelky a v hudebním nastudování Marko Ivanoviće. Recenzi z premiéry jsme zveřejnili zde, tu festivalovou zde.

Den poté, v sobotu 24. června, hostoval na festivalu soubor opery Národního divadla moravskoslezského s další novou inscenací, komickou operou Tajemství, která je součástí smetanovského operního cyklu 2024, a to v režii Tomáše Studeného a v hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Recenzi premiéry jsme publikovali zde, recenzi z festivalu jsme vydali zde.

B. Smetana: Tajemství – Soubor opery NDM Ostrava – Smetanova Litomyšl 2017 (zdroj Smetanova Litomyšl / František Renza)

Orchestr Česká Sinfonietta vedený Radkem Baborákem a s mladým německým virtuosem Julianem Steckelem vystoupil v neděli na festivalu Smetanova Litomyšl. Na úvod zazněla orchestrální předehra Egmont Ludwiga van Beethovena, následovaná Koncertem pro violoncello a orchestr h moll Antonína Dvořáka a poté Berliozovou Fantastickou symfonií „Epizoda ze života umělcova”. Recenzi z koncertu chystáme.

Návštěvníci Mezinárodního folklorního festivalu Strážnice v sobotu mohli sledovat soutěž nejlepších tanečníků tance verbířů, tedy verbuňku. Nejlepší byl Pavel Fridrich z Kyjova, který uspěl mezi osmnácti tanečníky. Soutěž o nejlepšího tanečníka byla dvoukolová. K jedenácti tanečníkům z předkola se připojilo sedm vítězů regionálních kol. Hudební doprovod tanečníků zajistily cimbálové muziky Burčáci z Míkovic, OLiNa z Hodonína a Šmytec z Brna. Verbuňk má Česko na seznamu nehmotného dědictví UNESCO. Celou zprávu jsme přinesli zde.

Zahajovací koncert osmého ročníku mezinárodního festivalu Hudební léto Kuks se uskutečnil v sobotu v kostele sv. Jana Křtitele ve Dvoře Králové, a to u příležitosti 200. výročí nalezení Rukopisu královédvorského. Vystoupil na něm houslista Ivan Ženatý a Filharmonie Hradec Králové s dirigentem Vojtěchem Spurným. Program koncertu byl dramaturgicky spjat s rukopisnou tematikou, zazněla mimo jiné Fibichova symfonická báseň Záboj, Slavoj a Luděk a předehra k opeře Záboj Josefa Leopolda Zvonaře. Recenzi jsme přinesli zde.

Zahajovací koncert – Ivan Ženatý, Vojtěch Spurný, Filharmonie Hradec Králové – Hudební léto Kuks 24. 6. 2017 (zdroj Hudební léto Kuks / foto Miloš Šálek)

Slezské divadlo v Opavě uvedlo v neděli v režii Dany Dinkové premiéru operety Johanna Strausse mladšího Cikánský baron. Orchestr v opavské verzi operety vedl dirigent Petr Šumník. Scénu navrhl Jaro Válek, kostýmy Adriena Adamíková, v hlavních rolích vystoupili Juraj Nociar, Dušan Růžička, Tereza Kavecká, Barbara Sabella a další. Recenzi připravujeme.

Soubor Ensemble Opera Diversa se se sezonou rozloučil tuto neděli operou Čaroděj a jeho sluha. Sopranistku Lucii Kašpárkovou, tenoristu Ondřeje Koplíka a basistu Jana Šťávu, kteří vystupovali v několika rolích, doplnili coby vypravěči Pavla Radostová, Jakub Tuček a Aleš Janiga. O inscenaci jsme více informovali zde.

Ondřej Kyas, Pavel Drábek: Čaroděj a jeho sluha – Ensemble Opera Diversa 2016 (zdroj FB EOD)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat