Dva baletní kontrasty v kině

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mezinárodní hudební  festival Pražské jaro je v plném proudu. V jeho unikátní nabídce hudebních programů ale marně hledáme tituly múzického umění baletu. Ty tam jsou časy, kdy pořadatelé Pražského jara prezentovali hudbu nejen pro uši, ale také pro oči. Jen vzpomínky zůstávají na živá představení světových souborů jako Balet XX. století Maurice Béjarta, Sadler´s Wells Royal Ballet, José Limon Dance Company, Nederlands Dans Theater, Royal Ballet of Flanders, Tokyo Ballet, Pina Bausch Company, Merce Cunningham Company atd. Čeští zájemci o „Music for the Eyes“ mají jedinou možnost: jít na zahraniční baletní představení, uváděná společností Aerofilms v cyklu „balet v kině“.

Dramaturgickou náhodou se stalo, že dva přímé přenosy (15. května z Pařížské opery Romeo a Julie Hectora Berlioze v choreografii Sashy Waltz a 16. května z Královské opery Covent Garden v Londýně Marná opatrnost choreografa Sira Fredericka Ashtona s hudbou Ferdinanda Hérolda a Johna Lanchberyho) přinesly baletní inscenace, které jsou přímo školní ukázkou širokého žánrového rozpětí současného baletu, působivé barvitosti jeho choreografie a tvůrčí svobody ve volbě divadelních prostředků.
***

Hector Berlioz a Sasha Waltz v Opera National de ParisBalet Pařížské opery jako jeden z mála světových souborů pěstuje vlastní tradici, tj. tradici francouzského klasického baletu, a to jak v dramaturgii svého repertoáru, tak ve složení baletního souboru, jehož členové jsou absolventy francouzské baletní školy. Zároveň cílevědomě uplatňuje formy tzv. současného tance v tvorbě nových baletních inscenací. Pro koncepci baletu jako múzického umění velkých emocí a idejí zachovává početný baletní soubor, který tvoří 16 étoiles, 16 premiers danseurs a 154 členů corps de ballet.

Mezi podnětné umělecké přínosy ředitelky baletního souboru Brigitte  Lefévre patří spolupráce s  choreografkou Sashou Waltz, pozoruhodnou tvůrčí osobností současné mezinárodní taneční scény. Symphonie dramatique, Op. 17 Hectora Berlioze podle Shakespearova dramatu Romeo a Julie, uvedená v roce 2007, patří k nesporným úspěchům dramaturgické koncepce baletu jako umění múzického. Velkolepé představení orchestru, pěveckého sboru a baletu Pařížské národní opery bylo v letošní sezóně obnoveno a zařazeno na závěr přímých baletních přenosů do zahraničních kin.Sasha Waltz, známá z četných performancí v různě členěných architektonických prostorech, vytvořila pro moderní scénu Opéry Bastille inscenaci, která pohybovým bohatstvím a nekonvenčním tanečním  textem odpovídá hudební barvitosti velkého orchestru, sboru a sólových hlasů Berliozovy programní symfonie. Do scénické akce zapojila baletní soubor, pěvecký sbor a jeho sólisty Stéphanii D´Oustrac (mezzosoprán), Yanna Beurona (tenor) a Nicolase Cavalliera (bas).

Dirigent Vello Pähn pojal symfonii podle koncepce Sashy Waltz jako „choreografickou operu“. Odehrává se na černé scéně s bílou plošinou uprostřed, která občasnou změnou polohy vytváří prostor tanečním akcím. Baletní étoiles  Aurélie Dupont a Hervé Moreau v hlavních rolích Julie a Romea dostali příležitost  k tanečnímu vyjádření exaltovaných vášní od zrodu ostýchavé lásky k osudové  tragedii jejího zmaru. V sólových partech vytvářejí individuální pohybové studie proměnlivých stavů lidského nitra, v tanečních dialozích se stávají zhmotněnou představou hudebních zážitků. Kvintesencí sensuality, ztvárněné do taneční výrazovosti, je v jejich podání rozsáhlý Berliozův hudební obraz Scéne d´amour – scéna lásky Romea a Julie. Berlioz ho vyřešil čistě instrumentálními prostředky, neboť byl přesvědčen, že árií na milostné téma bylo vytvořeno již dost.

Baletní soubor umocňuje emocionální vyznění hudební kompozice. V souladu s hudební předlohou shakespearovské téma tanečně vyjadřuje, případně ilustruje (pantomimická scéna banketu u Kapuletů)  nebo komentuje jako chór v antickém dramatu ( finále Monteků a Kapuletů).

Bohužel, Convoi funèbre de Juliette, kdy spící Julii odnášejí do hrobky a zasypávají ji květy za zpěvu Jetez des fleurs pour la vierge expirée, ani  pokračování Roméo au tombeau des Capulets (Romeo v hrobce Kapuletů) jsme neviděli, údajně pro poruchu přenosu z důvodů atmosférické poruchy. (Skromnou náhradou nám může být záznam této scény s Hervé Moreauem na You Tube.)

Ještě jsme stihli jsme kousek scény Réveil de Juliette (Probuzení Julie), kterou Berlioz i Sasha Waltz zkomponovali podle koncepce slavného shakespearovského herce Davida Garicka jinak než u Shakespeara: Julie se vzbudí dříve než Romeo zemře a milenci se před společnou smrtí ještě rozloučí v jímavé scéně tragické osudovosti.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Berlioz: Roméo et Juliette (Paříž)

 

Vaše hodnocení - Hérold: La Fille mal gardée (Londýn)

 

Související články


Napsat komentář