Rozpačité přijetí premiéry Figarovy svatby v Mnichově

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (117). Týden od 30. října do 5. listopadu 2017. V dnešním vydání najdete: Ocenění operní umělci 28. října 2017. Nová inscenace Figarovy svatby v Mnichově. Anděl zkázy pokračuje ve vítězném tažení. Bo Skovhus a Camilla Nylund – hvězdy Bergova Vojcka v Düsseldorfu. Nahrávka týdne – Cornet Franka Martina ve vynikajícím provedení. Trocha zpěváckých jedovatostí v operním humoru.


Ocenění operní umělci 28. října 2017
Mezi oceněnými operními umělci, kteří obdrželi vysoká vyznamenání (v tomto případě Medaili za zásluhy I. stupně) z rukou prezidenta ve Vladislavském sále při příležitosti Dne vzniku samostatného československého státu, nalezneme nejen dva přední operní sólisty, jež vystoupili i na řadě světových scén – dramatickou sopranistku Evu Urbanovou a tenoristu Štefana Margitu, ale také třeba i režiséra Zdeňka Trošku nebo herce Juraje Kukuru.

Předávání státních vyznamenání – Vladislavský sál Pražského hradu 28. 10. 2017 (zdroj YouTube)

Kariéry operních hvězd Evy Urbanové a Štefana Margity jsou čtenářům Opery Plus dobře známé. Zdeněk Troška je zapsán spíše jako filmový tvůrce nenáročných lidových komedií, ale byl také režisérem několika operních inscenací, které sklidily úspěch především u diváků. Již v roce 1989 inscenoval Verdiho Dona Carlose ve Smetanově divadle, v roce 1995 pak Dvořákovu Rusalku na Křižíkově fontáně. Tento svůj oblíbený Dvořákův operní titul režíroval ještě dvakrát, v Košicích roku 2006 (zde také Gounodova Fausta o rok později) a na scéně pražské Státní opery roku 2005, v inscenaci, která byla přenesena na scénu Hudebního divadla Karlín a stále zůstává na repertoáru. Na jevišti Státní opery inscenoval i Bizetovu Carmen v roce 2004. Zatím poslední jeho operní režií pak byl Weberův Čarostřelec v Českých Budějovicích roku 2009.

Carl Maria von Weber: Čarostřelec – Aleš Voráček (Max), Richard Haan (Kašpar) – Otáčivé hlediště Český Krumlov 2009 (zdroj jihoceskedivadlo.cz)

Juraj Kukura vytvořil pozoruhodným způsobem dvě charakterní role v přepisech operních děl režiséra Petra Weigla – Petera Quinta v Brittenově opeře The Turn of the Screw (1982) a Petra Voka v Pauerově Zuzaně Vojířové (1983), což byla jedna z jeho posledních rolí před odchodem do emigrace.

Juraj Kukura vystupoval i v dalších Weiglových hudebních filmech Poetische Betrachtungen in freyen Stunden (s titulem podle Schlegelova spisu, 1979) a Der Wahnwitzige Genius (1980) o skladateli Alexandrovi Nikolajeviči Skrjabinovi. Na počátku kariéry vystoupil v televizním filmu Madame Favart a hrál také jednu z hlavních rolí, Victora, v proslulém životopisně-fiktivním snímku Božská Ema.


Nová inscenace Figarovy svatby v Mnichově

Nová inscenace Mozartovy opery Figarova svatba zažila premiéru ve čtvrtek 26. října 2017 na hlavní scéně Bayerische Staatsoper. První kritiky uvádějí poněkud rozporuplné přijetí celé inscenace, která se nese spíše v pesimistickém tónu a opomíjí komickou podstatu předlohy. Režisér Christof Loy se ve své koncepci soustředil na partnerské vztahy. Jeho již sedmá režie na scéně Bayerische Staatsoper se tak nesetkala s úplným souhlasem premiérových diváků, a to bylo cítit již z jejich reakcí během představení. Většina kritiků poukazuje na stylovou nerovnováhu mezi hudební a režijní složkou inscenace, ale oceňují zajímavou scénografii Loyova oblíbeného spolupracovníka Johannese Leieckera, který pro prvé dva akty užil jednotnou scénu, stejně jako prostředí imaginárního prostoru divadla pro jednotnou scénu posledních dvou aktů opery. Počátek opery je inscenován na pokraji jeviště formou malého loutkového divadla. Zajímavě pracuje s historizujícími kostýmy s mnoha výpůjčkami současné módy kostýmní výtvarník Klaus Bruns.

Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro – Alex Esposito (Figaro) – Bayerische Staatsoper Mnichov 2017 (zdroj staatsoper.de / foto © Wilfried Hösl)

Dirigent Constantinos Carydis zvolil zvláštní koncepci temp v celém představení, ve kterém vedle mnoha až zběsilých pasáží staví na odiv několik velmi pomalých částí. Příliš rychlá tempa také neprospívají pěveckým výkonům. V řadě míst pak naddimenzovaný zvuk orchestru překrývá hlasy. Podle všech kritiků je omylem inscenace neopodstatněné nahrazení árie Marzelliny Mozartovou tesknou písní s klavírem Abendempfindung (KV 523), kdy sám dirigent provází mezzosopranistku Anne Sofie von Otter.

Z dámského obsazení nejvíce zaujala mladá italská sopranistka Federica Lombardi v roli Hraběnky. Nadějná pěvkyně (narozena 1989) považuje tuto roli za svou stěžejní, mimo to také na mnoha evropských jevištích vystupuje jako Donna Anna, i když nejprve zpívala do roku 2014 Donnu Elviru, a mezi svoje časté role počítá i Fiordiligi. Kritika oceňuje vysokou vokální kulturu, stylovost i velmi příjemný hřejivý témbr.

Wolfgang Amadeus Mozart: Le nozze di Figaro – Federica Lombardi (Gräfin Almaviva), Olga Kulchynska (Susanna) – Bayerische Staatsoper Mnichov 2017 (zdroj staatsoper.de / foto © Wilfried Hösl)

Mladá francouzská mezzosopranistka Solenn‘ Lavanant-Linke v roli Cherubína ani ukrajinská sopranistka Olga Kulchynska jako Zuzanka nepřekročily obvyklou laťku mnichovských výkonů v těchto rolích. U „veteránky“ světové operní scény, švédské mezzosopranistky Anne Sofie von Otter v roli Marcelliny bohužel naprostá většina kritiků konstatuje již určitou hlasovou únavu.

Italský basbarytonista Alex Esposito v roli Figara, kterým pokračuje v řadě mozartovských kreací na mnichovské první operní scéně (Leporello, Papageno), zaujal kritiky pohyblivostí hlasu i fyzickou koncepcí postavy. Navíc nejlépe ze všech protagonistů zní jeho vypracované recitativy a práci s italským textem kritici považují za příkladnou. Roli Figara má ostatně dobře zažitou i z minulé mnichovské inscenace v režii Dietera Dorna a dirigenta Antonella Manacordy, která se dohrávala na podzim před rokem. Z jejího obsazení ale přešel do nové inscenace jako jediný právě Alex Esposito z představitelů hlavních a středních rolí. Německý basbarytonista Christian Gerhaher je přesvědčivější v melancholických místech partu Hraběte, postavě podle kritiků chybí komika.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář